AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.197

En resa som slutade med ett gott skratt

Idag fick jag mig ett gott skratt.
Efter att ha åkt ifrån Stockholm hem till Småland så blev vi stoppade av polisen. Inte i Östergötland, inte i Jönköping heller, utan 500 meter hemifrån dörren!!!!
Sambon, som för dagen körde, berättade att han hade passerat fyra stora kontroller på vägen. (Jag såg dom inte för jag sov så gott, så gott). Han var jättenöjd över att han inte hade blivit stoppad i ngn av dom.
Söder om Jönköping hade det börjat snöa och för att kunna se ngt så slog han på dimmljuset. Lite närmare hemma så plingade det till att halvljuslampan hade gått sönder. Vi tänkte inte mer på det och hade för avsikt att byta den hemma sedan. Sista milen hem snöade det inte längre.
Sambon gör en sista sväng ut på väg 30 för att 100m längre fram svänga av igen. DÅ ser vi en röd lampa och en polis som står och vinkar in oss. Helt okej, eftersom vi ändå ska svänga in där. (Anledningen till att de stod där var fartkontroll).
En sur stor polis ber sambon ta med körkortet och stiga ur. Polisen går en sväng runt bilen, och i vanlig ordning muttras det över sportsystemet som sitter på.
Polisen som satt bak i "kontoret" på deras buss tyckte att det var lite pinsamt att behöva skriva ut böter på dimmljusen. Men den stora sura polisen vidhöll att fruktansvärda olyckor har skett pga att dimmljus har varit påslagna.
Som tur är så tog vi det med gott humör och många skratt. Speciellt som det kunde rört sig om betydligt dyrare böter längs vägen om man tar resan som helhet! :)

"Bilar som inte driver bak är trasiga!"
Kul att det finns fler än jag som inte skyller allt på polisen.

Även jag har fått "onödiga" böter men jag tar gärna dessa istället för att betala för alla som dom missar....

Glöm inte att även motorn ska vara bak!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ha ha.. ibland är det faktiskt värt några hundralappar att se en sur gubbe blänga på bilen och "straffa" en med en böter som man tar emot leendes och åker därifrån...

Sista indragningen av kortet skedde på väg från fjällen, den mycket trevlige polisen ursäktade sig och hoppades att han inte förstört semestern totalt. Jag bara log och sa att det var lugnt och tänkte att hade de plockat mig 5 min tidigare så hade det inte stått 129km/h på 90-väg på boten utan 190...

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
911RS: Förvirrad..?! Menar Du med "Glöm inte att även motorn ska vara bak!" ungefär såhär?? Länk

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Caspar: Helt rätt något sådant måste det vara jag menar:-)
Herregud vilken bild *hehe* :)

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vilken bild... =D
Goddess:

Var det dagljus ute när ni blev bötfällda?
Man får köra med dimljus + varselljus när det är dagsljus ute.
Saxat från vägverket:

I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus.
Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt.
Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.

Christian K: Nope det var mörkt som bara den ute.

"Bilar som inte driver bak är trasiga!"
Ok, jag råkade ut för en liknande situation faktiskt.
Jag hade dimljuset på för att ett av mina halvljus pajade när jag körde ifrån jobbet. Givetvis så blev jag stoppad och polisen påpekade att jag inte fick ha dimljuset på men jag fick inga böter när jag påpekade att halvljuset var sönder på ena sidan.
De uppmanade mig dock att åka hem och byta lampan och dessutom köra med släckta dimljus.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
En kommentar som får alla poliser att förvandlas till fågelholkar:

Vad trevligt att ni tar initiativ till att omfördela samhällets resurser så att även de mindre lyckligt lottade blir tillgodosedda. Hedersvärt, konstapeln!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.