|
|
|
|---|---|
tyrell |
Har en 518i E34 -90 som har börjat uppföra sig märkligt efter rejäla gaspådrag. Drar man den till t.ex 5500rpm oavsett växel så vibrerar bilen och drar otroligt dåligt på följande växel, ibland sackar den t.om i uppförsbackar på 4:an i ca 90km/h. Är väl medveten om att 518 inte är något spjut, men såhär uppförde den sig inte tidigare, vibrationerna släpper efter en stund men det tar en stund för bilen att återhämta sig. kan det vara så enkelt att den inte få luft eller är det något betydligt besvärligare? - vad tros? |
|
Kan vara en del saker: * Igensatt bränslefilter * Igensatt luftfilter * Defekt insugsbälg * Igensatta spridare * Nedsliten kamaxel Börja felsök uppifrån :) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| När du ändå rotar igenom motorutrymmet kolla resten av vakuumslangarna efter sprickor/brott samt bränsleledningarna efter sprickor är lätt att missa men billigt och lätt att byta. | |
| Jag tror stenhårt på kamaxeln. Kostar ca 4-5000:- att byta i material och då byter du vipparmarna och lyftarna när du ändå är igång. | |
|
Att en sliten kamaxel skulle göra så att bilen går dåligt just efter kraftiga gaspådrag och skapa kraftiga vibrationer är så långsökt det kan bli. Kamaxelslitage hör till standardfelen på M40 motorn, men att bilen tappar kraft och vibrerar som det beskrivs har inget med kamaxeln att göra. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
tyrell |
Greenberg, du hindrade mig precis från att skjuta mig i huvudet :) - nej, seriöst... jag vart orolig när man började prata om kamaxlar och har ingen vidare lust att lägga ner 4-5000kr på en bil som kostat mig ca 20000. Drar man den till ca 4500rpm så blir det inte samma effekt, då går den bra även på följande växel. Man får ju växla ner och varva ganska rejält när man ska köra om med en 518i :) Tack för era svar ska jag föresten säga. |
|
Tyrell, jag lider av samma som dej. men såg att det var ett tag sedan det skrevs här och du kanske har åtgärdat det? Vore hemskt tacksam om du skulle kunna hjälpa mig:) Tack på för hand |
|
tyrell |
Hej, nej, jag har tyvärr inte fått bukt med det än, har inte riktigt budgeten. Har två teorier: 1. bränslefilter som är igensatt (bilen rycker ibland och man får köra injection cleaner/k-skydd) - då slutar bilen rycka men högavarv-problemet kvarstår. Ett byte av bränslefilter gör nog susen. 2. avgassystemet, en bekant nämnde något om det, jag har ett hål bak på dämparburken, jag vet inte om det kan påverka bilens prestanda... Kan tillägga att jag motsvarar ungefär 1,5 skiftnycklar av 5 i Haynes-boken... ungefär så duktig är jag :) Ska byta bränslefilter runt 19:e då jag får pengar, löser det sig då så ska jag försöka komma ihåg att skriva det i den här tråden :) BMW 518i -90 med rostigt tanklock. |
| Jag skulle rekomendera att du låter en bmw verkstad läsa ut felkoderna på bilen innan du börjar plocka med bilen själv (500:-) | |
tyrell |
Det beror väl kanske på vad jag ska göra, ett bränslefilter fixar jag att byta, om du nu syftade på mig. BMW 518i -90 med rostigt tanklock. |
|
Jag har köpt en 518 -91 i veckan och har precis samma fel som dig. Motorn blir fruktansvärt slö och börjar vibbrera vid 4500 varv och uppåt (+några ventiler som tickar). Bytte Bränslefilter i går, men det var ingen skillnad, luftfiltret är helt nytt. Lyfte på ventilkåpan idag och där var inte så snyggt, kamaxeln har djupa spår i sig, så antagligen sitter problemet där. Skulle det kunna vara knacksensorn som aktiveras av tickande ventiler vid ett visst varvtal och stryper motorn?!? Någon som vet vart man får tag på en kamaxel billigt? Bilskrotarna verkar ha slut för tillfället, Gete tar 7000:- för en sats... |
|
|
Uppdatering på mig själv: Bytte Kamaxel, några tryckare, vipparmar, tryckbrickor, och spännrullar. Nu går motorn som en dröm! Så till alla er som har samma problem, gå den dyra vägen, och byt kamaxel... Sen vet jag inte om det beror på knacksensorn eller om genomströmningen i topplocket blev såpass störd av de udda ventiltiderna... |
|
|
Hade samma trassel med min 518-93,a Fick Tyvärr göra en total motorrenovering.......exakt vad de gjorde vet jag ej)=....men det hjälpte!! Ginola |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.