AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.189

Är Soundstream och Boston Acoustics schyssta grejer?

Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Hejsan.

När jag köpte min bil så satt det Boston 5,25" kit runt om som drivs av ett Soundstream Granite 120.4 och en Blaupunkt Alicante.
Gör Soundstream och Boston schyysta grejer eller är det billigt skit? Det låter nämligen inte så roligt.
Jag hittade manualen till slutsteget på nätet så jag skall skruva bort steget och kolla så att inställningarna på undersidan är ok.
Det låter nämligen tunnt och platt.
Borde prylarna räcka till lite välljud eller är det nytt som gäller?

/Ola
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
ProSeries 5.4x heter tydligen högtalarna.
Båda märkena är i det dyraste skiktet av bilstereoprylar, så någon skit ska det inte vara. Framsystemet kostade runt 3000 när det begav sig har jag för mig.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Ojdå. där ser man.
Så slutsteget borde va bättre än det Infinity ra5004 jag har liggande. Jag får väl använda slutsteget för att driva den kicker 12an jag har.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Märkena är mycket bra, men de kanske inte passar dina öron, ljud är ju väldigt subjektivt. Det kan ju ha slarvats med monteringen också, kanske är det inte tätt mellan elementens fram- och baksida.

Min bil: Länk
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Jag skall ta och kolla installationen av grejorna.
Hoppas att jag kan få det låta bra. Vill hellre lägga min pengar på välljud hemma. Där har jag ljud för mer än vad jag gav för bilen. hehe.
Pro series är Bostons "lite bätter" grejer.
Om dem låte bra kan bara Du avgöra... :-)
Vet en perosn som är beredd att gå i graven för Bostons Pro serie, o sen vet jag en annan som sågar den serien vid fotknölarna...(allt lite lagomt överdrivet *s*).
Så "bra" är en smaksak...

Granite var Soundstreams "billiga" serie.
Notera "var", för d är ett par år sedan jag hörde talas om Granite serien (var d mitten/slutet på 90-talet måntro!!!).

Har Du ett Infinity steg liggandes borde d ju inte vara allt för svårt att göra ett A/B test mellan Granite resp Infinity steget!!!

Lycka till

mvh
Rutger
Robsarve
Hade pro 6.4 en gång i tiden. Bra mellanregister, detaljerad men lite för på diskant och noll midbas. Fin stram bas och tålde massor med effekt dock. Bra men inte min kopp te.

tycker Erik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
En fundering vad gäller "bra" ljud vs "ljudsmak". De flesta håller ju med om att de flesta har olika smak om vad som är ett bra ljud och det skrivs också jämt i trådarna. Men detta gäller väl bara när man pratar toppgrejer?? Det finns väl 1000-tals billiga skräphögtalare som låter just skräp oavsett vad man har för "smak" på ljud??!

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Robsarve
Snus är snus om än i gyllne dosor...

Vad det handlar om är ju vilka krav man har, det finns massor med folk som är glada att det låter alls, sen har vi del som är glada om det finns lite bas och sen kommer de sista fem procenten som har lite krav på hur det skall låta...

tycker Erik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det kan för tusan inte finnas någon som tycker att de minimala Nokia högtalarna som BMW sållade ner bilarna på 90-talet med låter bra... eller??? Visst kan någon säkert vara nöjd, men knappast säga att det låter bra..

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Robsarve
Om nån undrar så är det samma i nu, Harman international köpte Nokia Car systems och de sätt numera i bilarna som H/K (Bmw) och JBL (P-gå)

Och de låter rätt bra, så länge man lyssnar på klassisk musik på låg volym - se bilden av den typiske BMW kunden torna fram...

tycker Erik
Robsarve
Har för mig att Professionalstereon med sub och DSP till e39 kostade ca 25 papp. Hade jag betalat det så hade jag nog tagit livet av mig...

tycker Erik
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Kan inte annat än att hålla med. Nu ger jag iofs inte mycket för H/Ks svulstiga USA ljud inom hem-ljud, men hur f*n de kan sätta sitt varumärke på BMWs orginalprylar fattar jag inte. Snacka om att dra ner sitt varumärke i skiten. Jag har alltid haft åsikten att de enda som inte svarar upp till ställda förväntningar på en BMW är ljudet ur högtalarna. Snacka om att man betalar för ingenting.

/// Viktor

Mer mos till folket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.