AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.517

Problem med uttag för oljetrycksmätare på M20

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Eftersom de flesta som skruvar motorer själva förmodligen är mest aktiva på trimningsdelen(?) så postar jag mitt problem här.
Jag tänkte montera en oljetrycksmätare på min E30 med M20 och har skaffat grejerna, bl.a. den skarv/y-koppling där tryckgivaren ska sitta. Problemet är ju bara att oljetryckskontakten (under oljefiltret på blocket) nästan går lodrätt med blocket och således omöjliggör montering av y-kopplingen där. Hur har ni som använder oljtrycksmätare löst detta?

Hälsningar David

------
BMW CS #04839
E3
32
E30Andreas
E30 320/325 - 86
jeg monterte en vdo oljetrykksmåler på min M20B25, og måtte få laget en forlenger slik at jeg kunne montere giveren ca 7-8cm fra blokka. giveren hadde 2 kontakter, en analog (til instrumentet) og en bryter til oljelampen i instrumentpanelet.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jag gick till den lokala hydraulfirman och köpte någon form av koppling som hade M12x1.5 hona i ena änden (eg. oviktigt), och en gängad hylsa i andra. (tänkt för att fästa tryckrör el. dyl. i den änden). Vid närmare undersökning visade det sig att även hylsan hade M12x1.5, perfekt. Tog bort hylsan, och slängde klämringen som satt där.
Hanen som satt under hylsan (givetvis även den M12x1.5) är den som ska gängas ned i orginaluttaget i blocket.
Sedan snedslipade jag hondelen av kopplingen och hylsan, tills det att bitarna vid provmontering bildade ca 45 grader vinkel.
Till sist TIG:ade jag ihop dem.
Resultat: En 45 gr. koppling utvändig till invändig M12x1.5 gänga. Den bygger totalt kanske tre centimeter, och blev riktigt styv. Bra med tanke på att motorn skakar en hel del. (Hexagonal ytterprofil = enkel att dra åt i blocket också)
Efter det är det bara att montera y-koppling eller VDO-givare direkt, då de nu går fritt utan problem.

Detta tog kanske en halvtimme att göra max. (Slipa, svetsa mm)
Tänk bara på att svetsa noggrannt, inte kul om det läcker olja där.

Länk till bild på kopplingen jag använde (Kostade ca 40:- på hiflex). Klicka på S270-koppling:
Länk

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Obs: inte exakt den kopplingen jag använde, men en som ser likadan ut.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Vid närmare eftertanke går det inte alls att montera VDO-givaren direkt om man gör som jag skriver. Den har ju M10X1 konisk gänga (har jag för mig).
Vill man göra det så får man ju givetvis bygga en koppling med rätt gänga ut.
Min Y-adapter var iaf. M12X1.5 in (Och M12x1.5 plus M10X1 ut) så den passade ju som tänkt.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack för svaren!
Alltså blir det till att mecka ihop ett hemmabygge. Även min Y-adapter håller M12x1.5 och M12x1.5 samt M10x1 ut.
Jens Ek. Har du digitalkamera, tid, ork samt lust får du gärna maila en bild på din lösning för jag fattar inte till 100% hur din adapter blev, om det nu ens går att fota ner i motorutrymmet... Är det korrekt att din adapter blev 3cm lång innan 45 gradaren och på så sätt gick fritt att gänga in i blocket?

------
BMW CS #04839
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Har du bråttom?

svintoleffe
När jag monterade min oljetrycks kontakt, så köpte jag en slang, med pressade koplingar slangen tål typ en 280 bar, o en väldigt massa värme.

Den slangen drog jag upp så nu mera sitter oljetrycks kontakten vid spalarvätskebehållaren.

Det tycker jag är den absolut bästa lösningen, än att ha någon som hänger o fladdrar där nere.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
E3
32
E30Andreas
E30 320/325 - 86
nå som vi er inne på emnet, hvor høyt oljetrykk har dere på tomgang? etter jeg monterte vdo giveren blinker oljelampen litt når oljen er varm (ca 75-100grader). da viser instrumentet ca
0,5bar, er ikke det alt for lite? nå skal motoren min renoveres om kort tid, den er dårlig i veiva så den banker en del på ca 3000rpm og opp. kan det være derfor jeg evt har så lavt oljetrykk?
jeg kjører med castrol rs 5w40 (helsyntetisk type svindyr).
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har köpt grejer för 250:- för att få ihop det på min 325iX .. Iofs olja till turbo inkl slangar och allt.

Länk
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
E30Anders>> Jag bygger fortfarande på min motor, har inte startat den än. 1/2 bar låter lite lågt? Om det knackar mycket i din motor kanske lagren är dåligt skick. Då ramlagren är ovanligt slitna kan ju trycket sjunka lite...

E3
32
E30Andreas
E30 320/325 - 86
ja, lagerne er nok dårlige derfor ska den totalrenoveres i løpet av veldig kort tid. litt trim blir det også:) var en kompis av meg som hadde motoren før meg og han hadde tatt bunnpanna 2 ganger, så det må vel ha kommet noe skit inn...motoren har bare gått ca 19000mil, så den er dårlig i toppen men blokka burde jo holde mye lenger...men nok om det, skal bli spennende å se om jeg får noe høyere trykk etter renoveringen, skal høre fra meg da;)

PS: E30 *ANDREAS* ;);););)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jens Ek. Inte jättebråttom. Bilen står avställd över vintern för lite service och annat kul. Hur så, du har väl möjligen inte lust att tillverka en? :)

svintoleffes idé var inte så tokig kanske? Jag har oljekylare på min bil så det är bökigt som det är att byta olja utan att ha en tryckgivare där nere.

------
BMW CS #04839
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jag tänkte mest på att du bor ju typ tre mil ifrån mig, så du får gärna komma och kolla på min lösning. Kul att träffa likasinnade oxå. Men jag är inte hemma förrän till v.12 eller 13.
Jag pluggar i Göteborg.
Min motor hänger i ett stativ i garaget just nu, och väntar på justerbart kamdrev!

jag köpte en t kopling från gik skulle nog funka till dig me,,,
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ska kolla på GIK.
Tack för alla tips, allihopa.
Funderar på en egen lösning också. Tänkte då svarva ner en sexkantsstång (sexkant för nyckelgreppet) och skära till en M12x1.5 i ena ändan för motorblocket. Sedan montera den och skruva åt, då ser man var man lämpligen borrar och gängar ett hål i sidan för montering av Y-adaptern.
Jens Ek. Oavsett hur det går med oljetrycket kan jag komma förbi när du är hemma. Det kan som sagt vara trevligt att träffa likasinnade. Jag är nyfiken på din 2.7-motor! :)

------
BMW CS #04839
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Låter bra!

Ma
21
Mange_Varvstopp
M3 & Rieger e30 2,5Tic
325 e30 Touring Tic
jag använder inte oljetrm.. för tillfället ska koppla in det snart men nöär jag satte turbo på 2.5:an så var det samme problem men jag skruvade i en hylsa 7mm ytterdiameter å sen en förlängningshylsa å sen t kors ....

Bo
152
Bolero
320I 84
Grov4.

Vet du vad det var för artikelnummer på den T kopplingen du köpte?

mvh // Rasmus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.