AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.661

Nikasilproblem - Sverige?

Hej,

Ett problem som knappt diskuterats här är ju det klassiska Nikasil-problemet som drabbar M52- och M60-motorerna, oftast pga. dålig bensinkvalitet. Har vi något dokumenterade fall av detta i Sverige, eller i Europa utanför UK? Bilar som drabbas av detta problem som lider ofta av kraftiga motorvibrationer och ibland försämrad gång? 75% av alla brittiska 840 (källa BMW UK) har fått byta motorblock pga. detta (!!!)

Just på M60 är det ju ett välkänt h*lv*te att lokalisera motorvibrationer då det kan vara andra saker som insugsmembranet, sliten kedjespännare, ventilkåpspackningar och slitna motorkuddar. Skall själv in med 540'n imorgon och byta membranet då jag tycker att motorn går lite ojämnt, bilen mullrar för mycket från avgasröret samt så tycker jag att tomgången ligger lite för lågt. Prestandan är dock oförändrat på topp. Man blir onekligen lite orolig för Nikasilproblemet, men de flesta säger att jag kan vara lugn. Några andra tips?

MVH,
E38B12
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Vet att detta diskuterats tidigare här och på M5board.com och det gäller väl bara bensin i USA och UK som hade detta additiv och som då angrep legeringen i blocket. Eftersom M60 motorerna funnits såpass länge borde man hört nåt både på svenska forum men även tyska BMW forum.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
I nån beg test jag läste tog dom upp problemet, vilket jag tolkar som att det finns i Sverige. Där skrev dom dock inte om dålig bensinkvalite, utan att det drabbare bilar som ofta kördes korta sträckor.

Motorvärmare är nog en bra ide att använda på dom.
Upp till +10 garder tjänar man på att använada motorvärmare.
Och om man även kan bespara inköp av ett nytt motorblock så skulle jag använda värmare året runt.
Paap Reeder
Det är Alusil i alla M70 och Nikasil i M60... fram till mitten av -90.

Nikasil har man gått ifrån p g a de stora problemen i USA i mitten av 90-talet med M60 som inte tålde den svavelhaltiga bensinen i främst Kalifornien.

Är det en M73 som avses så vet jag inte vad den har för lopp men kan väl näppeligen tänka mig att de satt dit Nikasil igen efter erf från USA.

Erik har säkert nån bra länk som klargör detta på ett bra sätt.

MVH /// Paap R
Isåkare,

Intressant, det där med kortare sträckor har jag också läst.
Ok, bytte det kära insugsmembranet idag, och vibrationerna minskade markant :D
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Låter ju bra, billigare än ett nytt motorblock gissar jag ;)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Finns en del att läsa här:
Länk
Länk
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.