AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.184

ursäkta att jag ligger så nära frammför...

Sida 4 av 4
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Att utföra manövrer för att demonstraraför någon att han ligger för nära bakom, är mycket riktigt förenat med livsfara - för en själv, för idioten bakom och för alla i närheten.
Däremot vägrar jag att ha en 'baksniffare' i kofångaren någon längre stund, så jag brukar flytta på mig om det går. Ibland, när någon idiot i princip vill att man ska gå upp i rök, flyger dock f-n i mig. En sådan situation är när man ligger i vänsterfilen på motorväg, med fullt av bilar framför, och högerfilen även den full av långsammare bilar. DÅ brukar jag lätta på gasen (absolut inte tvärnita!), dels för att öka mitt eget säkerhetsavstånd framåt (så jag ska slippa få puckot bakom i kofångaren om det blir plötsligt stopp), dels för att få ner farten så jag kan 'passa in mig' i högerfilen och släppa om slipstreamaren. Jag ger fullständigt tusan i om vederbörande får blodstörtning, jag vill bara inte ha honom bakom! Förvånande nog får jag ofta ett finger eller en ilsken blick som tack, men jag har i alla fall räddat min och mina passagerares nackar!

/// Gunnar E.

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag anses vara ett stressmonster av rang bland mina bekanta. Men när jag kör bil så blir jag lugn! Jag har inget behov av att peka finger eller blinka/tuta på medtrafikanter som gör fel, för det hjälper förmodligen inte.Det handlar om att vara på sin vakt hela tiden, för jag litar inte på någon annan än mig själv!
/A
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det som förvånar mig ibland är att folk vågar göra diverse bromsmanövrar mot slipstreamare...
Skulle aldrig falla mig in! Hur kan man vara säker på att personen bakom är mentalt stabil, inte har vapen i bilen eller är rattfull alt. drogpåverkad??

Len
i usa kan man inte alls vara säker. Där som nummer ett så retar man inte den som vill fort fram. Kan bli .357 i kubik, genom någon ruta.
Men man kör inte heller med intelligensbefriad tjur-rusningsmetod, dvs kör upp några meter bakom en bil som man vill köra om.Där är man belevade.
Detta konstiga beteende, som dagligen kan observeras på ex.vis våra motorvägar, när någon försöker köra om i 110-115 kmt, såg man MYcket sällan på vägarna för 20-25 år sedan.
DETTA borde diskuteras - VAD är det som har gått åt H-e inuti en del bilförares huvuden, med tanke på detta nyuppfunna beteende med tjur-rusning?!?
Mera Förr så blinkade man till med hel-ljuset när man ännu var 50-100 meter bakom (ex.vis i vänster-filen på motorväg) - DET beteendet ser man betydligt mer sällan än just dagens Tjur-rusningar.....

En annan sak, som man också såg mer sällan förr, är bilar som svänger in 5-6 meter framför den bil de just kört om. Detta utan att det finns möte eller annat som kunde motivera det hastiga filbytet. Vad beror detta på, varför gör de på detta viset??

L

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jodu Len, beror på var i USA du befinner dig. Kommer just från CA och där har det ändrats dramatiskt sista tiden.

Ungefär på samma sätt som när muren föll i Tyskland och den gamla ordnig/moral som fanns på autobahn försvann. Vägarna översvämmades av östtyskar. Ny kör man ju ut i ytterfil utan att kolla backspegeln överhuvudtaget....

Tillbaka till USA...

Kör man bil och inte ligger på av bara den i CA så har man snart en 2,5 tons SUV nära på sig därbak med ett antal glada mexare bakom ratten, Det är nästan som att köra i Mexico city.

Lika bra att släppa förbi.....
Len
En oslagbar metod (många gånger bättre än "dragspel", gissar jag) är att rigga upp en videokamera väl synlig i bakrutan.
Visserligen får man väl inte det, om besiktningsgumman är i farten, men iaf.
När lampan ovanpå kameran tänds, så brukar avståndet till baknosaren öka betydligt. Vad det nu beror på.....

L

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.