AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.185

ursäkta att jag ligger så nära frammför...

Sida 3 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag förstår inte vad och varför jag ska skölja och svälja...

"Fordons plats på väg
6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana."

I definitionen av körbanan ingår INTE vägrenen, och i 12 § beskrivs hur vägrenen får användas.

38 § säger bara att man ska hålla så långt till höger (på körbanan) som möjligt, ingenting om att man MÅSTE använda vägrenen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
jsvedin: Oavsett hur du vänder och vrider på lagtexten så är det frivilligt att använda vägrenen vid färd med personbil, det står bara att det är tillåtet för att underlätta...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej igen.

Prestigelös som jag är så tror jag att ni tolkar lagen rätt när det gäller vägrenskörningen, att det inte är tvingande att man skall gå ut i den när det är någon som vill köra om, och jag då fel!, men jag skulle jättegärna förvissa mig om hur det ligger till.

Och, då undrar jag lite, och det är inte för att jag ska har rätt utan juridiskt, vad säger då paragraf 38? Där sägs det att man skall hålla så långt till höger som möjligt, men jag ser inget syftande på om det är på vägen, körbanan eller vägrenen.

Finns det någon med juridisk kompetens som kan ge lite solsken i mörkret, eller är detta en fråga som måste upp i en rätt för att avgöras, det kanske redan finns något prejudicerande fall?

Kan inte låta bli att skiva om det till min tolkning;

Man skall hålla så långt till höger som möjligt när någon vill köra om med hänsyn taget till paragraf 7 där det bl.a. står att man får köra på vägrenen (självklart med hänsyn taget till rådande förhållande).
Vilket gäller i den tolkningen angående vägrenen "skall" i början eller "får" i slutet?
Det kanske inte är så enkelt som jag trodde i alla fall, men så tycker i varje fall jag att det står.

Jag tycker faktiskt att frågan är mycket intressant.

För övrigt kan vi väl summera och vara överens om en sak, att man skall hålla så långt till höger som möjligt i sin körbana när någon vill köra om, vilket jag inte tror att många vet eller lever efter.

Jeppe
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Eftersom jag faktiskt besitter viss juridisk kompetens kan jag försöka förklara hur det hänger ihop.

En lagtext är uppbyggd enligt principen att det först kommer en eller ett antal huvudparagrafer som anger vad som gäller, i fallet med Trafikförordningen är bl. a. 7 § en sådan, därefter följer paragrafer som anger ytterligare fördjupning i regelverk. Med andra ord, de regler som är uppsatta i 7 § styr hur man ska utläsa senare paragrafer, 38 § till exempel. I det här fallet innebär det att en förare som blir omkörd ska hålla sig så långt till höger i sitt körfält som är möjligt (under rådande omständigheter). Körfältsval regleras även det i 7 §. Vägrenskörning anges i 12 §, där det anges vilka trafikanter som måste hålla sig där i de första 4 punkterna, därefter anges att vägren får utnyttjas för att underlätta framkomlighet för övrig trafik (förutsatt att det inte finns heldragen linje men det vet vi ju att sådan inte får överskridas). Det 38 § säger är att du när du blir omkörd skall hålla dig längst till höger i det körfält du befinner dig i, positionering av fordon är som tidigare sagts reglerat i 7 § (med andra ord, om man följer reglerna i 7 § befinner man sig alltid i rätt körfält).

Nu kommer vi dock till det egentliga problemet i sådana här fall.
Det råder en viss oklarhet vad som är respektive inte är körfält och körbana, för definition av detta hänvisas i början av lagtexten till en annan lag, nämligen förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner. Jag erkänner att även jag fallit offer för denna begreppsförvirring men skall försöka bättra mig. Hur som haver, i ovan nämnda förordning definieras vilka delar av en väg som är vad. Om man med utgångspunkt från denna förordning läser Trafikfördordningen får man klarhet i hur, av vem samt när vägren får användas.

Då de juridiska abrovinklarna inte alltid är helt solklara hoppas jag iallafall att jag lyckats sprida visst ljus över hur man läser en lagtext (inlägget blev så långt att jag hoppas jag inte tappat bort mig under vägens gång).

Avslutningsvis vill jag be om ursäkt för min tidigare förutfattade mening om rigida ställningstaganden och ovillighet att erkänna fel.
Len
drutten (vare kockodr...en)
"uppträder som en idiot"

Det är skönt att se att mina påpekanden bet bra (surt sa räven..)om moraliskt ansvar och att en del kan få leva med att ha lurat två nybörjare att köra ihjäl både sig själva och andra/oskyldiga trafikanter vid jönköping. Dom som nu fattar vad osund attitydpåverkan är för någe....

Svenskar Gillar vajerräcken, för det har den svenska stasivisionen talat om för dom att dom skall göra. Även om det sker till priset av att dom en gång blir mosade mellan vajrarna av ex.vis en herrelös buss...... herrejösses!

L
Len
Apropå sådana som antingen inte alls kollar bakåt, eller snarare medvetet förhindrar omkörningar (genom att envist hålla sig så långt från kantlinje och vägren som det bara går)......
Ibland när jag far på e4 lite norr om Uppsala (vanlig landsväg, med vägrenar men UTAN vajerräcken), så finns det alltid några som far fram i ca 85-88 kmt på 90-vägen, slickade vid mittlinjen.
Då gör en del som kommer ikapp (jag tittar på det hela, 100-talet meter bakom) så att dom smyger upp snett bakom och nära den bil som ligger och blockerar trafiken.
Vad tror ni att den blockerande då ofta gör? Tror ni att han inget märker?

L
Len
Maxi povver
Jag vill inte göra bak-nosarna ännu mer förbannade (än vad dom var innan..), jag vill bara att deras blodtryck skall fara upp så att de får hjärnblödning och far långt av vägen.
Så jag slipper se dom mer, alltså. Och slipper riskera att bli pisksnärtad av dom, en annan dag.

L
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Len: Med hänvisning till ett antal av dina inlägg tycker jag att du snarast ska ta kontakt med Vägverket för att återlämna ditt körkort. Du snackar vitt och brett om moral samtidigt som du uppvisar både omognad och kraftigt bristande moral och avsaknad av allmänt vett i trafiksituationer...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
"...en del kan få leva med att ha lurat två nybörjare...", jösses, så du menar alltså att de var lurade att köra för fort???? Mycket ska man då få höra innan öronen trillar av... Men det var ju intressant att du slutligen vågade ange vad du själv anser, även om det skedde i en annan tråd.

Dessutom så var det ditt eget påstådda beteende det handlade om, som du ursäktade med att du inte tycker om vajerräcken.

Hur mycket bättre är det föresten att bli mosad av en herrelös buss mot ett fast räcke, eller bli utknuffad i mötande trafik?
Len
J

Vem som helst med lite vett i huvudet förstår/förstod att det var en ren sarkasm när jag tidigare skrev om gumisnoddmetoden (dvs att spela dragspel med idioter som lägger sig mycket nära och riskerar att förorsaka pisksnärtskador). Varför tror du annars att jag skrev att jag har massor med krokiga stötfångare hemma i garaget?!? En del människor anstränger sig å andra sidan att ingenting förstå.

Däremot så har jag några gånger sett sådana som ser ut att praktisera dragspelsmetoden, främst på en del smala 70-vägar.
Kanske skall det vara censur här, dvs man skall ej skriva om vissa händelser i trafiken?

DOM som påverkade gossarna som var nybörjare att köra som idioter på väg 31 (genom usel attitydpåverkan, under lång tid), DOM kan du/ni börja leta efter.Idag eller Imorgon. Men då behövs det ju civilkurage (oförstörd ryggrad), vilket lär vara en bristvara.....
När väl civilkuraget är anskaffat, så går det ju bra att också spåra upp dom som orsakat/orsakar pisksnärtskador. Dom vore det nämligen urkul att få veta namnen på!
L
Len
drut

Vajerräcken är JÄTTEBRA, för dom hindrar nämligen VETTvillingar som tidigare gjorde omkörningar på mötande trafiks vägbana att fortsätta med detta (sådant som brukar kunna leda till frontalkollisioner i landsvägsfart). Åsso hindrar dom folk som plötsligt får sladd på sin bil att mosa oskyldiga.
Men nu handlade det om annat - att man på ställen med vajerräcken inte har nånstans att ta vägen, ifall man antingen får motorstopp eller måste stanna pga att det skett en olycka.
Fråga dom två gamlingar som blev mosade av en långtradare (vars chafför lekte med sin nalle i stället för att köra tradaren) vad DOM tycker om sin hädanfärd sedan de blivit stående, inspärrade mellan dessa fina dubbla vajerräcken......

L
In
355
Inot
745iA -02
Jesperado:

Precis! Skulle vara rätt kul att se vad herr Len svarar på hur det är ställt med hans egen moral, och vem han anser att han är förebild för?
Kanske för dessa? Länk :P
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hmm.. intressant. Len, Ditt inlägg var definitivt inte tydligt vad gäller om det var sarkastiskt eller inte. Det känns faktiskt som en efterkonstuktion.. En smiley eller tre kanske hade hjälpt oss oförstående. Jag brukar annars ha lätt för att uppfatta både sarkasm och ironi då jag använder båda frekvent.

Gläds dock åt att det äntligen börjar komma lite av Dina egna åsikter i klartext och att Du inte menade allvar med den metoden att få lite mer spelrum bakåt. Jag lider själv av en whiplash skada (från en krock då jag var passagerare i en taxi) och kan intyga att det inte är roligt.

Högre trafikmoral är givetvis jättebra, men att sträcka sig till att det är andra fortkörares fel att dessa unga killar körde en bil i okontrolerbar vansinnesfart är lite väl starkt. Ungefär som om jag av någon anledning skulle slå någon (är dock pacifist så det lär inte hända) så är det mitt fel att någon som såg detta slår ihjäl någon annan..??!?

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Len
Om att köra ut på vägrenen....
Ifall någon ligger och kör i 110-115 på en vanlig 90-landsväg och så blir upphunnen av någon som vill komma förbi, FÅR han då tillfälligt köra ut på vägrenen för att underlätta?
Eller rubriceras det som uppmaning/underlättande av brott, eller annat?

L

kilroy
Vajerräcken är ur trafiksäkerhetssynpunkt positiva under de flesta förhållanden.Personligen har jag svårt att förstå varför frågan om att köra på vägrenen skall behöva så många inlägg för att klargöras.Att med hjälp av hemmagjorda lösningar förhindra att andra bilister ligger för nära är inte bara livsfarligt, det är förbjudet dessutom. Att berätta för någon, man mot man, att han kör som en kråka är en sak, att markera det under pågående färd med hjälp av diverse manövrar förefaller inte så välövertänkt.Att gå ut på vägrenen på 90-väg för att släppa fram någon som kör väsentligt fortare låter som en klok åtgärd. Om man på fullt allvar tror att det betyder "underlättande av brott" så har man nog knappast förstått innebörden av trafiklagstiftningen...Mvh kilroy
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vilken patetisk tråd. Jag har kört bil i 20 år och hittills aldrig irriterat mig på någon som ligger nära bakom.

Jag sväljer bara mitt ego, skiter i att leka privatpolis och går ut till höger och släpper förbi de som vill åka fortare. Det har fungerat i 20 år och under 100.000 mil i bil/lastbil/buss....

Kan inte ni också spänna av lite och inse att ni inte blir mindre män bara för att ni släpper förbi någon....
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag blir mörkrädd hur en del personer tänker när de har någon som ligger för nära... Att hålla på att jävlas med en redan stressad person = döden. Varför bara inte göra som alla andra gör i Europa, gå upp lite i fart och hoppa in i första bästa lucka.
Att hålla på att stressa en stressad person är ju som att leka med ett osäkrat vapen.
Fattar inte varför en del ska jävlas med andra i trafiken, det påvisar ju bara att man är lika omogen och farlig som personen ligger som ligger för nära...

Men det är bara min tanke och åsikt...

Schnelle fart, Härliche fart.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag släpper alltid förbi (om det är lämpligt) på landsväg med vägren, men varför vissa ska ligga och slicka stötfångaren inne i stan eller på ställen där det inte går att köra om, förstår jag bara inte. Allra minst förstår jag varför, när det är snorhalt ute eller när jag kör en bra bit över gällande hastighetsgräns...

Många ligger också för nära i högerfilen på motorväg, är det så svårt att köra om eller klarar de kanske inte av att själva bestämma hastighet?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Vad är det för kärringar som ligger och sniffar tätt bakom i flera kilometer innan dom kör om då? Jag skulle aldrig skita ner min bil på det sättet, det är dessutom den mest idiotiska metoden att använda sig av vid omkörning. Jag föredrar att ligga 4-5 sekunder bakom, ladda på när man tror sig få ett läge och snabbt susa förbi om möjligheten ges, annars avbryter jag omkörningen om läget inte infinner sig och backar tillbaks till ruta ett.

Nej tvi vale för alla idioter, storstadsbor som aldrig vart utanför stadsskyltarna..
Len
I kanske 80 % av fallen kan man bli av med baksniffare genom att gå ut mer lr mindre på kanten (om den finns) och släppa förbi vederbörande. Alla lyckliga och ingen böjd kofösare.
Men när man åker flera km i en vajerfålla, vad göra då? Gasa på vore ju ett dumt försök, ty då ökar ju faran i kvadrat, antaget att puckot har låst sin avståndsradar på 5 lr 10 meter.
Nej, DÅ saktar jag i regel ner, från kanske 95 lr 100 sanna kmt, till kanske 80 lr 90. Då ökar mina chanser att slippa rullstolen, ifall det plötsligt skulle bli skäl att bromsa in (ordentligt).
Vad tycker Åspo om den metoden? Stupstocken nästa?

L

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.