AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.183

ursäkta att jag ligger så nära frammför...

Sida 2 av 4
Len
Dragspel! Funkar ganska ofta, samt gör puckot vansinnigt.
Dvs tänd bromsljuset och gasa på samtidigt, luckan ökar och när pucko börjar närma sig så släpper man gasen (utan bromsljus).

Upprepas många gånger!

L.
(med massor av krokiga bakstötfångare i garaget...)
Len> Red idioti. Det är personer som dig som gör Sveriges vägar till en enda cirkus.
In
355
Inot
745iA -02
Ja du Len, har var det med moraliskt ansvar och förebilder som du så hårt propagerar för i tråden med olyckan i JKP?

Äpplet faller inte långt från trädet?
Len
idiotiii?

Nämnas kan , att jag bara överväger det mot idioter som kör närmare än ca 10 m på nittionioväg. Dvs nittio meter för nära....
Frågan är vem som tar priset ifråga om idioti? kanske freak vet?

L
In
355
Inot
745iA -02
Len:

Jag är nog benägen att hålla med Power Max angående "idioti"
Om du nu har en som ligger och sniffar dig i baken endast 10m från dig i 90km/t så är det väl att utmana ödet och kanske vara en bidragande orsak till en eventuell olycka genom att göra som du gör/tipsar andra om att de skall göra.

Jag finner det ganska komiskt att du uttalar dig om moral och förebilder i denna tråd Länk för att sedan här komma med raka motsatsen vad det gäller detta.

Len
Huruvida jag verkligen sysslar med sådana här saker (när jag kan ta lastbilen och vara mer burdus än så), det har du förstås inte den blekaste om. Kanske är det så att jag bara driver med omoraltanterna, sådana som gärna gasar omkring med blårök (eller -ljus) efter sig på vägen och på det sättet utgör dom verkligt dåliga förebilderna. Ex.vis för gossar med knappt torkat körkort, som han i pappans bmw i backen vid Jpg .....
Jag har sett och hört nog av alla dessa amatör_F1or, som gärna berättar om hur fort dom åker och hur duktiga dom är. En vacker dag kanske det kan bli en debatt om hur många orutinerade förare dom lurat/lurar i fördärvet. Skall man någon gång nå upp till nollvisionen så finns det många stenar att vända på.....

L
In
355
Inot
745iA -02
Len:

Du missar poängen här.

I tråd Länk vill du finna moraliska aspekter och dåliga förebilder, för att sedan i denna tråd göra helt om och vara en med dålig moral och framförallt kass förebild för "gröna" förare.

Med ditt resonemang här ovan om "jag kan ta lastbilen" gör mig inte det minsta förvånad. Man behöver liksom inte utföra en påstådd handling, man kan påverka folk negativt ändå

Du kanske skall rannsaka dig själv först innan du börjar med att underförstått anklaga andra för att vara bidragande orsaker till olyckor där unga oerfarna förare är inblandade.

Nå Len, Hur var det med moralen och att vara förebild?
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Tillbaks till ämnet.

Vägrenskörning avgör inte du, det regleras i lagen.

Läs den alla och håll sedan till höger om det är en bil bakom som vill köra om!

Skriv inte DIN åsikt utan att du nu letqt upp lagen som reglerar att du SKALL välja vägrenen om så är möjligt, när en upphinnande bil vill köra om!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jsvedin skriver "åter till ämnet", men fortsätter skriva om vägrenskörning...?!

Angående vägrenskörning så tycker jag att DU ska läsa trafikförordningen, där den regleras: Länk
"Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon"

Om vi nu på riktigt ska återgå till ämnet, så står det i trafikförordningen om avstånd till framförvarande fordon:
"Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas."

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Nej, det står INTE att man ska välja vägrenen när någon vill köra om, det som står är att man ska hålla så långt till höger som möjligt, i sitt körfält, inte vägrenen. Det gäller bara för fordon med maxhastighet 40 km/h , se Länk

Citat: "Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Finns en väsentlig skillnad mellan 'får' och 'skall'. Det är alltid den framförvarande som avgör om han/hon kan eller vill utnyttja vägrenen för att underlätta en omkörning, inte den bakomvarande. Vägrenen är inget körfält.

Som Erikw mycket riktigt skriver är det bakomvarande fordons skyldighet att hålla tillräckligt avstånd.
Len
Maximal Povver påstod ovan att min hantering av sådana som vill sätta medtrafikanter i rullstol (genom att envisas med att köra några meter bakom..) skulle förvandla vägarna till en cirkus!?
Min insats behövs inte, därvidlag, det räcker så fint med vägverket som i sig är rena rama cirkusen. Tänk att bli mossad mellan deras vajerräcken, uhh så härligt!

Länk

L.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Så bara för att du inte gillar vajerräcken (vilka förresten är säkrare än fasta räcken) Len, så är det ok att du uppträder som en idiot? Det verkar ju moget.... Verkligen ett föredöme för andra.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
åt fanders med vajer räcken,sämsta på hitt

Länk
Jag personligen drar hellre in i ett vajerräcke med bilen än mötande trafik, men det är jag det!

Vad gäller folk som ligger och beundrar BMW-emblemet så brukar jag öka avståndet till framförvarande, den extra bromssträckan kan behövas om man har oturen att få en bil parkerad i skuffen. Iaf inne i stadstrafik, ute på landsväg så släpper jag förbi dom, känns säkrast så.
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Erikw, Drutten och ps med flera.

Jag kan bara citera trafikförordningen;

Enl. Trafikförordningen
Möten och omkörning på väg

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.

sååå svårtolkad kan den inte vara.

DU, ja just DU! SKALL hålla så långt till höger som möjligt om det är någon som avser att köra om! Självklart med beaktande av rådande omstänigheter men det frånsäger dig fortfarande inte lagens mening angående SKALL!

ps Erikw denna paragraf finns på riktigt, skölj och svälj! ds
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Och vad säger §7? Jo, "Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet." och eftersom vägrenen fortfarande inte är ett körfält, vad innebär då detta? Dessutom väljer du att förbise ett antal mellanliggande paragrafer som talar mot din ståndpunkt, läs §§32, 33, 36 samt 37 (de tydligast tillämpbara). Jag tror inte att du kommer att erkänna att/om du har fel, så därför lägger jag ner argumentationen i frågan.
len- och vad gör dig bättre än dom? Du skapar ju lika farliga situationer med dina cirkuskonster. Vad är vitsen med det hela? Tror du att dom lugnar ner sig på grund av ditt beteenede? Fel, det gör dom bara ännu mer förbannade vilket leder till en ökad olycksrisk.
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
ps

Eftersom du inte känner mig tycker jag det är barnsligt att påstå att jag inte skulle erkänna om jag har fel. Försök håll dig till sakdiskussionen istället.

1. Det finns inte något i paragraf 32,33,36 samt 37 som talar emot min ståndpunkt eftersom min ståndpunkt är paragraf 38 och inget annat.

Men det kan ju vara kul för dig att läsa denna paragraf också;

12 § punkt 4. andra stycket
12 §
På väg skall vägrenen användas
4.av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.

Kombinera nu ihop det med paragraf 38 (och för all del, även 32,33,36,37 samt hela trafikförordningen för det ska man ju!).

Förövrigt försvarar jag absolut inte den som inte kan hålla avstånd till framförvarande utan tvärtom tycker att det är väldigt trafikfarligt.
Men för den skull ska vi inte glömma att vi alla är medtrafikanter som ska på ett tvivsamt sätt dela på vägnätet, och då är det nog inte fel om fler beaktar även paragraf 38!

En ny slogan;
Vägrenskörning avgör inte du, det regleras i lagen!-Håll till höger!

ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Det verkar som om jag blir tvungen att återkomma iallafall. Läs återigen paragrafen, samt mitt tidigare inlägg, det står *får*, inte *skall* och det är en hel värld av skillnad i innebörd. Det finns inget tvingande i lagstifningen om att köra på vägren (för normal vägtrafikant), endast tillåtelse om så är tillrådligt. Att däremot hålla åt sidan vid omkörning är ju självklart men, som sagts ett antal gånger, vägrenens användande avgör du själv som bilist. Kalla mig gärna barnslig eller något annat om du vill men det påverkar inte lagtexten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.