AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.186

ursäkta att jag ligger så nära frammför...

Sida 1 av 4
Visa användare
46
commisar
316i -95 comp
735i -87

vad fn hände med 3 sec regeln?
varför kör man i arslet på dom framför?
tror man att man har bättre reaktionförmåga än stålmannen?
varför blinkar man och tutar åt en bil som kör precis på gällande hastighet, dessutom när det inte finns vägren att fly till?
ursäkta men det är svårt att demolikylera sig!!!
om detta bara hände i bland skulle ni inte läsa det här.
men varje dag!!!!

vad tycker ni? har jag fel? har jag "otur"? jag personligen är dvjlt läss på dessa fripassagerare.

man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
In
355
Inot
745iA -02
Bara att dra på lite spolning på sin vindruta så håller de avståndet :-)

Länk
Börja öva upp fingermetoden, hjälper föga, men känns lite bättre.
Personligen hade jag ett riktigt offer bakom mig för några månader sedan, hans högerlyse fungerade inte så han körde heljus på vänstra, var becksvart ute.
Så han ligger 3m bakom mig, och närmare vägens mitt(?) så jag får hans heljus i backspegeln. Värt att påpeka att han bara vägrade köra om, även fast man saktade ner till 40 på 90 sträcka :( Hade bråttom hem, och efter ca 5mil så skulle jag stanna och se vad det var för idiot, men då hade han tydligen kommit hem och svängde av...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag gillar inte heller när folk ligger tätt bakom, men det finns tillfällen då det är förståeligt - typ på en tätt trafikerad väg med få omkörningsmöjligheter, när någon ligger strax under hastighetsgränsen. Då finns inga andra möjligheter än att antingen ligga bakom i mil efter mil, eller lägga sig ganska tätt bakom för att utnyttja första bästa omkörningstillfälle.

Du kanske har stor felvisning på din hastighetsmätare, utan att veta om det? Min egen 518i visar 12-13 km/h för mycket i 90-100, och 120d:n är inte mycket bättre - 100 km/h mätarfart är 92-93 verklig fart (kontrollerat med både 'klockning' och GPS).
Jag vet av egen erfarenhet att det är oerhört lätt hänt att man ligger för nära, när man är ivrig att komma om någon som ligger en bit under fartgränsen.....

På motorväg är det en helt annan femma. Där retar jag mig på två vanliga felbeteenden, som dels är onödiga, dels förstärker varandra:
- att gå ut i omkörningsfil utan att kontrollera att det är fritt, lägga sig 10-15 km/h under fartgränsen och dessutom ligga kvar där trots att det är fritt i högerfilen, och
- att lägga sig tätt bakom en bil som håller på att köra om, bara för att visa att man är otålig.

Lägger sig någon 5 meter bakom när jag håller på att köra om på motorväg (jag kör alltid minst tillåten fart), brukar jag bromsa ner, blinka höger och gå in BAKOM den bil jag just kört om. Man är väl artig och släpper fram dom som har bråttom.... ;-)) Underligt nog får jag ofta ett finger som tack för vänligheten, fattar inte varför??

/// Gunnar E.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
inots förslag brukar jag använda mig av, funkar nästan alltid. Hjälper inte det kan man alltid hålla så långt till höger att man skvätter upp lite stenskott.

BMW CS #5206
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Håller med om att kardborre-fenomenet är djävligt irriterande. Dessvärre är det svårt att i stockholmstrafiken hålla mer än, 1,5-2sek mellan bilarna, har man större avstånd så kommer garanterat ngn att fylla luckan och tillslut får man backa för att uppräthålla 3sek mellan sin bil och framförvarande.
Men 0,5-1sekundarna dom irriterar mig något fruktansvärt, vad ger dem rätt att riskera mitt liv? Även om man kanske inte dör at en påkörning bakifrån så kan ens liv vara förstört den dagen man måste trampa på bromsen med en 0,5:a bakom sig, han hinner nämligen inte ens reagera innan han sitter i bakluckan...

/Christofer
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Dimljus bak på, brukar öka avståndet då många misstar det för bromsljus.

/Christofer
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
"Ursäkta att jag ligger så nära frammför!"

Klockren bakrutedekal :)
(i lagom stort typsnitt så att man bara kan läsa om man ligger riktigt nära)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Ligger nån för nära bakom brukar jag tända bromsljuset så brukar de backa ganska snabbt. Och ligger jag nära nån så kör jag om :) Gillar inte stenskott...

/Johan

Min bil: Länk

I stockholm finns det idag väldigt många bilister som inte verka ha någon backspegel, så visst jag kan erkänna att jag ligger väldigt nära ibland. Men vad ska man göra när de vägrar att flytta på sig och precis som hubbe325 säger så är avståendet kortare i stan än på landet kan beror på stressen:))

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag har med framgång använt spolarmetoden, den fungerade ännu bättre på den tiden nästan alla tjänstebilar hade taklucka
;-)

Annars får man väl ta fram den gamla bakrutestreamern som var poppis på sjuttiotalet:

Du ligger för nära, BONNLÄPP.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Börja vingla som en alkoholpåverkad ;),det brukar hjälpa..

Mvh Janne.
Öka farten för guds skull!!.
Dom som kör för sakta är dom som orsakar olyckor.
Folk blir irriterade och försöker sig på omkörningar är det då mycket trafik smäller det förr eller senare.
Det borde va rejäla straff på att köra för sakta.kanske t.o.m en läkarundersökning om man är kapabel till trafiktempo.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag brukar bromsa. Häromdagen var det en kvinna i 30 års åldern som åkte ut bakom mig och jag trodde hon skulle putta mig framåt. Då blev jag sketasur. Tände bromsljusen i några sekunder. Då verkade hon fatta vinken. Fan vad arg jag var....!
In
355
Inot
745iA -02
MB:

[ironi]
Jo det är de som kör för sakta som är bovarna i trafiken.

Om vi sätter fri fart så alla kan köra i minst 200 överallt, så borde det minska olyckorna avsevärt eftersom man då tillbringar kortare tid på vägen och är såldes exponerad för potentiella olyckstillbud en kortare tid än om man kört långsammare :DDDDD

Eller som våldsverkaren sade då han stod inför tinget: Jag knivhögg honom inte. Han föll på kniven!
Domaren: 30 gånger?
[/ironi]
Nej inte fri fart,men absolut inte köra under hastighetsbegränsningen.
Parkeringsböter borde dom få om dom kör för sakta!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag stör mig också på när folk inte har vett att hålla avstånd, speciellt när det är halt, mörkt eller när trafiken kräver att man kör omdömmesfullt.
Med en bil klistrad i röven måste man ju MINSKA hastigheten för att inte riskera att få wiplash om man måste bromsa, så jag går alltid ner till max skyltad hastighet.
Skall tillägga att jag är inte den som fegkör om det inte behövs...

Dimbakljusen brukar hjälpa en del, samt att kortvarigt gå ner en bra bit under skyltad hastighet.
Annars kan man mycket kort och snabbt tvärbromsa (om avståndet är tillräckligt), så de sätter hjärtat i halsgropen...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
46
commisar
316i -95 comp
735i -87

som sagt jag kör i stort sätt alltid precis på eller under "30 över" .
iaf när väglaget vill.
annars håller jag med erikw, jag vill inte ha en whiplash pga nån idiot.
jag personligen har väldigt svårt att kräva att man skall hålla sig
över gällande hastighet, med böter å allt vad det innebär.
samtidigt som att köra sakta utan påtaglig andledning också är farligt.

man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Erikw: Kort tvärnit funkar nästan alltid. Jag ger oftast ett par varningsblink med bromsljuset och händer inget så blir det tvärnit. Gäller dock att veta hur ens bil reagerar och hur snabbt man kommer iväg för annars får man en bil i skuffen...

Provade det framför en påtänd lastbilsförare (såg ut så iallafall) i 20 års åldern. Hade aldrig blivit jagad av en lastbil innan dess... :-)

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
kilroy
*MB* verkar ha minst sagt "luddiga" uppfattningar angående hastighetsbegränsningar. Om man kör långsammare än den högsta lagstadgade hastighetsbegränsningen så kör man inte "för sakta"...
Hans uppfattning att det är de som "kör för långsamt som orsakar olyckor" är för korkat för att överhuvudtaget kommenteras...Mvh kilroy
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Ett annat mycket märkligt och irriterande beteende som jag upplevde ofta innan jag körde BMW är när man på motorvägen kommer ikapp någon som kör lite långsammare än en själv och går ut i vänsterfilen för att lugnt och fint glida förbi. Då ökar vederbörande farten.Eftersom de då kör fortare än mig, så går jag tillbaka till högerfilen, och då saktar de ner igen. Jag går ut till vänster och proceduren upprepar sig 3 - 4 gånger, tills jag slutligen tröttar och trampar till för att komma förbi lite mer bestämt. Jag dagspendlade mellan Halmstad och Göteborg under ett år, och detta hände flera gånger i veckan, varje vecka. Lustigt nog så upphörde det när jag bytte min gamla Merca mot en BMW, trotts att jag inte körde fortare för det. Märkligt... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.