|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte en 750i E38 igår men spolning till rutan fungerar inte... inte så bra i detta vädret. Jag tycker det ser ut som spolarbehållaren sitter innanför innerskärmen på högersidan, men jag vet inte, någon som vet hur det är? Jag misstänker att pumpen är kass. BMW CS #5139 | |
|
japp pumpen sitter där innanför inner skärmen,men kolla först så de inte är bara en säkring som är trasig. Länk |
|
|
Jag antar att du hör att spolarpumpen inte går? Annars hade jag ett liknande fel på min E38:a i höstas - inget vatten kom på rutan när jag spolade, men motorn hördes och det rann ut vatten under bilen istället. Efter lite kollande såg jag att det var en slang som sitter i motorhuven, vid T-korset där vattnet fördelas till munstyckena, som var boven. Slangen hade "backat av" från T-korset, så vattnet spolades ut inne i huven och rann ut genom dräneringarna i huven. Minns inte om jag beskrev detta på Autopower, så oavsett om du har just detta felet tänkte jag att jag kan beskriva det änndå så att någon annan kan ha nytta av det: Man fick ta loss "gallret" uppepå huven (det långa vid munstyckena) genom att man trycker ned mittstiftet i de 3 (eller kanske 4, minns inte exakt) gallerfästena, därefter kunde gallret lirkas loss rakt upppåt. Sedan kunde man få in handen en bit in genom hålet så att man kunde dra ut de lösa slangändarna (pilligt!). Det gick bara att dra ut åt höger, slangen är för kort åt vänster. Därefter tryckte jag på slangen på kortset igen, och för att slippa göra om proceduren igen drog jag fast ett litet buntband på alla 3 anslutningarna på korset. Sedan var det bara att stoppa allt på plats igen. Gallerfästena är lite sköra, men om man bara är varsam när man lossar dem kan de användas igen. Mvh. /Kjell |
|
|
Tackar för era svar. Vad jag kan höra så går inte pumpen alls, men jag måste kolla mer nogrannt i morgon. Inte heller lyktspolarna eller intensivrengöringspumpen verkar gå, så en säkring kanske inte är en så dum tanke. Var sitter säkringarna på E38:an? Är det bara dom under motorhuven, eller finns det säkringar under baksätet också som på E32? Lite lurigt såhär i början när jag är ny på denna modell, jag vet ingenting känns det som.... BMW CS #5139 |
|
|
J.L: Utan att kunna något om E38 så gissar jag på att det finns säkringar till höger i bagageutrymmet och/eller i handskfackets "tak", det gör det iaf på E39. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
Stämmer att det finns säkringar i bakluckan vid höger bakskärm under klädseln. Kan nog nästan svära på att säkringen till just spolarpumpen sitter i motorhuvens säkringbox. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Säkringen sitter i motorhuvens säkringsbox. det är ett vanligt fel på E38, och jag fick bytt min strax före jul på Rigobilservice i Halmstad, Det kostade 580 kr inkl, pump och byte samt spolarvätska så det är ju inte den dyraste reperationen man kan göra på en sån här bil....:-) mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
J.L: Måste säga grattis till dig! E38 är underbara och mycket bra val. V12:an kan man inte vara utan! //Schnitzer ___________________ |
|
|
Det var inga säkringar som var sönder, det var pumpen men trasig men jag köpte en ny på BMW och bytte det var inga problem så nu fungerar det. Men jag kommer inte mer än hem innan nästa fel dyker upp! Det läcker glykol vid övre kylarslangen! Det var lite fuktigt där igår, men nu när jag försökte dra ut så rinner det ut! Jag läste lite och det verkar vara vanligt att plasten på kylen sönder på E38:an, dock verkar det mest vara på V8:an, jag får väl hoppas på det bästa :) Schnitzer: Tack! 750 E38 är underbar, hoppas nu bara inte att det skall vara såhär mycket fel, för det var det aldrig på E32:an :) 750i E32:an är en väldigt stabil bil, hoppas jag bli lika nöjd med denna! BMW CS #5139 |
|
|
Grattis J.L Nu vill vi se bilder på skönheten i galleriet! |
|
|
Bilder kommer snart, jag skall bara hinna med lite puts först. Nu sitter det är även en ny kylare monterad, den hade spruckit i plasten där övre kylarslangen sitter på, så det var inget att göra. Inte så roligt att börja med att byta det, men det verkar ju vara vanligt på E38:an? BMW CS #5139 |
|
|
Vilken säkring är det till spolarpumpen? Någon som har bild eller nummer på denna? Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
| Ingen som vet vilken säkring det är? Min tyska är inte den bästa. | |
| finns det inge wasserpumpe säkring? | |
| Hittade denna :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.