AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.709

Hej om man lägger en 500 hundrig i h-penning få säljaren ta den sen.

Sida 2 av 2
bustorp
Len:
Det ska nog vara en större handpenning än 500:- då eftersom det du rekommenderar också kostar en slant, i a f fogden.

Ödmjukhet inför kunskapen.
Jag hade aldrig betalat tillbaka handpenningen.

Lämnade handpenning själv på en bil en gång men hittade en finare och självklart lät jag säljaren behålla handpenningen.
Jag hade aldrig betalat tillbaka handpenningen.

Lämnade handpenning själv på en bil en gång men hittade en finare och självklart lät jag säljaren behålla handpenningen.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Angående handpenning, se mina tidigare inlägg: Länk.

Här följer två utdrag:

1. "Om ni inte klart och tydligt (förslagsvis skriftligen eller genom e-brev) har kommit överens om att det ni kallar handpenning skall anses vara förlorad (om köpet inte fullgörs), så är det inte alldeles självklart att den skall anses vara förlorad för köparen. Och även om detta framgår klart och tydligt så skall endast KÖPARENS vårdslöshet täckas av handpenningen. Det är inte så att säljaren kan välja att gå till en ny köpare. Då är det ju säljaren som har agerat i strid med uppgörelsen. Själva poängen med handpenningen att få till stånd ett avslut, dvs. att slutbetalning skall ske. Väljer köparen att kliva av, ja då uppstår en skada för säljaren och det är endast denna del som skall täckas av handpenningen"

2. "Det egentliga syftet med handpenningen, strikt juridiskt, är egentligen att tvinga fram en betalning. Sker inte betalning på grund av att köparen inte fullgör affären så skall säljaren kunna ta pengar från handpenningen för att reparera sin skada. Behåller du hela handpenningen utan ett tydligt kontrakt ..., så är du farligt ute. Inte att rekommendera."
----------------
Johan B: Du skriver att regeln om handpenning framgår av avtalslagen. Det är fel.

Johan (Autopower): Utifrån de förutsättningar du anger så har jag svårt att se vilken faktisk skada du har lidit. Men det går alltid att vända och vrida på förutsättningarna för att argumentera för ditt case. Det är just detta som är charmen med att jobba med juridik ...
----------------
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.