AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.711

Hej om man lägger en 500 hundrig i h-penning få säljaren ta den sen.

Sida 1 av 2
bmw,m3
Hej!

skulle köpt 4st alufälgar på däck men sen när jag nu inte vill ha dom så vill killen inte ge tillbaks handpenningen.

kan han göra så?

Mvh ps har inte skrivit på något kontrakt m,m ds

Handpenning lägger man ju för att säkra köpet. Drar du dig ur, så är ju handpenningen förlorad skulle jag säga. Annars vore det ju totalt meningslöst att lägga handpenning?

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
sw
460
swe-boy
420D -15
bmw ,m3: varför trodde du man använde sig av handpenning egentligen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, så enkelt är det faktiskt inte, situationen är reglerad i avtalslagen.

Handpenningen är till för att kunna täcka säljarens eventuella merkostnader som uppstår om köparen inte fullföljer köpet. Säljaren har då rätt att behålla så stor del av handpenningen som han fått merkostnader för, resten av handpenningen skall betalas tillbaka till köparen om inget annat har avtalats i förväg.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Beror ju på vad nu kommit överens om från början,men man brukar ju lägga handpenning när man ska köpa saken,så man ger summan som en sorts garanti mens man väntar på att få den grejen man nu ska köpa.
Sen att de inte finns nåt papper på de är ju sämre på dig eftersom de inte finns nåt bevis på att du har gett han en 500 hundrig.

Är min teori om de,kanske nån som har en annan....
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
oj va många som hann före :)
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Precis, skulle en köpare dra sig ur och få handpenningen tillbaka vore ju hela förfarandet med handpenning verkningslöst. Det är ju som Olof säger till för att säkra köpet. Enda gången du borde kunna få tillbaka handpenningen är nog om du exempelvis på telefon fått en felaktig beskriving och kanske betalat en handpenning och när du får se varan i verkligheten konstaterar att det inte stämmer. Det pratas en del på forumet om dåliga säljare, tyvär finns det också väldit mycket dåliga köpare, som "ska ha" men aldrig dyker upp och man går miste om andra spekulanter, där för känns det skönt att kunna använda handpenningen på rätt sätt, även som köpare för att få första"tjing". Så glöm pengen, det är mitt råd.
Johan B: Intressant, det hade jag ingen aning om.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
bustorp
Johan B:
Är det inte så att merkostnadena i s f skall kunna styrkas med kvitton eller räcker det med att fösäljningen försenats och att det kan räknas som ett avtalsbrott eller liknande?
Nya annonser kan ju snabbt bli en femhundring, eller hur?

Ödmjukhet inför kunskapen.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag har en liten följdfråga. Jag annonserade ut en vara på blocket för 2500 kr. många ringde, eftersom nypriset på varan är runt 12000 kr. jag sa till samtliga som ringde att det var "först till kvarn" som gällde.

Då ringde en kille mig, och jag sa att enda chansen att jag kunde hålla varan åt honom var om han satte in en 500-ing i handpenning. han hade inte sett varan, men jag hade både bild och en noggrann beskrivning i annonsen. han gjorde så, men efter några dagar ringde han igen och ville komma och kolla. han hade då upptäckt att frakten var svindyr, lika dyr som själva varan (som är mycket tung!).

när han kom sa han omgående att skicket på varan inte stämde med beskrivningen, vilket jag naturligtvis tror beror på att han insett hur dyr frakten var. jag sa då att det gör den visst det, eftersom jag hade kollat skicket med en expert innan jag annonserade.

jag vägrade betala tillbaks handpenningen, med motivationen att jag har tackat nej till säkert 10-15 personer som ville köpa varan efter att han hade betalat in handpenningen. killen blev då väldigt otrevlig, kallade mig bla bedragare och lögnare, samt sökte reda på min frus mailadress och började maila otrevligheter till henne.

allt detta har gjort att jag tappade sugen, och åkte till återbruket och kastade bort varan istället. jag vill helt enkelt inte råka ut för mer idioter för så lite pengar! och jag kommer aldrig i helvete att betala tillbaks handpenningen. frågan är, har jag gjort rätt eller fel?

Mvh Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bustorp, man skall nog kunna motivera och/eller styrka sina kostnader som rimliga för att man skall kunna behålla pengarna.

500kr kan man rätt snabbt komma upp i som merkostnad, men säg att det varit 50 000kr i handpenning...(lagen är givetvis inte skriven för så små belopp som någon hundring) ;o)

Enklast är att innan avtalet (muntligt eller skriftligt) tydligt säga att handpenningen är förverkad om köpet inte genomförs.

Johan, svårt att säga rent rättsligt eftersom man skulle kunna se det som att han bröt ingånget avtal...hade du merkostnader pga att han inte köpte varan (det kostade väl en slant att hantera och köra prylen till "återbruket"! ;o) ) hade du rätt att behålla så mycket pengar som du haft merkostnader för.
Nu är inte jag någon jurist och det finns kanske fler vinklingar som en advokat skulle tagit till, men enligt avtalslagen är handpenningen enbart en försäkran om att säljaren skall kunna täcka oförutsedda merkostnader om köpet inte genomförs.

Dessutom kan du ju bråka tillbaka eftersom han uppenbarligen trakaserar dig och din fru! ;o)

Mvh

Johan:

Jag tyckte du gjorde rätt. Säljer ofta grejer själv, speciellt Kamera prylar eftersom jag ofta kollar och provar nya objektiv m.m. och när jag sedan anser mig inte behöva den, eller att det är en sällsynt vara så är det ju bättre den går vidare till någon som har användning för den.

Senast hände det att jag sålde ett objektiv jag köpte begagnat i sommras, säljaren jag köpte det av påstod ålderna på objektivet vara 1,5år, jag säler det 6mån senare och uppger åldern 2år till köparen. Objektivet var som nytt! Nypris ca 2000€, jag sålde den för 1000€ med en extra utrustning värd ca 100€. Köparen tyckte objektivet var sååå jättefint och han köpte det nästan direkt. Jag brukar oftast ha en stor mun och kan aldrig hålla tyst så vi pratade en god halv timme hemma hos mig och fick intrycket han var en schysst kille. OBS, nu var det en begagnad produkt som jag som privat person sålde.

Följande dag har han "kollat upp" objektivets ålder och det var nu ändå tillverkat -97! Han anklagade mig per mail om bedrägeri m.m. (feg kunde inte ens ringa så skulle vi klarat upp saken). Istället far den jävlen och hänger ut mig på ett foto forum, och berättar att jag gjort mig skyldig till bedrägeri m.m. helt officiellt! Jag försöker få den dumme jä*el* att fatta att allt som skulle behövts var ett samtal till mig, så hade jag fast tagit köpet tillbaka, vilket jag erbjöd mig direkt göra via mail. Men grejen var ju den att han märkte att jag gjort ett eventuellt fel i min annonsering av objektivet som han kunde uttnyttja, han ville inte häva köpet utan ville dra ner priset till 900€, nåja för att spara POLIS anmälning m.m. så gick jag med på det. Puust! Av denna enkla orsaken att som restaurang ägare är mina alkohol lov direkt i etern fastän jag privat personen får nåt skit på mig. Nåja detta skulle ju aldrig gått till rättegång eftersom det var ord mot ord och produkten var minst värd 1000€ fastän den var -97 vilket jag inte visste! Men han kunde ha lagt en personanmälning på mig!
Dessutom försökte jag förklara för honom att ett objektiv jag köpte nytt i somras var enligt tabellen han tog reda på åldern tillverkat -00, så då kan ju ett 2år gammalt mycket väl varit byggt -97, men nej, alla svar m.m. som jag gav honom via min mail kopierade han in i forumet och hånade ut mig. Nåja hoppeligen ser man honom nångång i en möööörk gränd:)

Köpare tycks tro av nån anledning att de har möjlighet att dra vad som helst för skit mot säljaren! Borde ju hävt köpet och stämt den jä*eln för kränkning, men man orkar ju inte...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Som sagt, det klagas på dåliga säljare, men det finns MINST lika många dåliga köpare.
Johan (Autopower): Håller med dej! Ge inte tillbaks en spänn, speciellt inte om han är otrevlig och dessutom trakasserar din fru!
bmw,m3
Jo men varan var inte som de sas skulle varit 235/60/16 vart bara 215/65/16 visst däcken va bra men hade velat haft dom breda.

Det är väl så att man kanske kan göra fel som privat person... Man kan ju skriva och komma fel ihåg speciellt om personen inte är särkilt inlagd. Men trots allt så handpenning uppfattas nog rätt så långt att vara en garanti som inte betalas tillbaka, själv så var det ett tag som en kille ville betala handpenning på en grej åt mig, men jag ville inte acceptera det i rädsla av problem eftersom köparen var minst sagt en skum typ...
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Ängrar man sig kan man begära handpengen tillbaka minus de kostnaderna som säljaren haft. Alltså i princip endast annonskostnaderna. Kalla därför "handpengen" reservationsavgift som endast kan avräknas vid köp. Skriv sedan en bekräftelse på emejl så alla är överens, så slipper ni trubbel.

M3/// Mullret
jag har alltid ansett att handpenningen är förbrukad om man ändrar sej, så har även dom jag handlat med ansett dom gånger jag ändrat mej, vad är annars vitsen?

//Danne
Länk

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men så är inte fallet om man inte kommit överens om det! ;o)

Mvh

An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Dom som köpt lägenhet vet att där är de en stor bunt i handpenging, i dom kontakten står iof att den blir förverkad men endå. Om inte handpenningen blir förverkad så är de ju inget ömsesidigt, då blir det ju bara en garanti för köparen och noll garanti för säljaren så då vet jag inte varför man som säljare skulle vilja ta emot en handpening.

// Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders, syftet med handpenningen är som sagt att säljaren skall ha kontrollen över en mängd pengar som kan täcka hans kostnader pga ej genomfört köp. Om det då blir pengar "över" efter kostnaderna är täckta, skall han betala tillbaka överskottet till den som lagt handpenningen.

Men som sagt små handpenningar på några hundra är nog lätt att motivera som "merkostnader". Lagen är som sagt skriven med tanke på att vid t ex husköp kan en handpenning vara flera hundra tusen...

Mvh

Len
Att det skall vara så svårt - man skickar en ny förfrågan till säljaren om varan , via en kompis. Om varan är såld, så går man vidare. Då frågar man säljaren själv om hur stor del av den handpenning man givit honom (och förstås fått kvitto på) som han anser sig vilja behålla, resp. vilka omkostnader han haft p.g.a. det icke fullföljda köpet. Och om han då utan en bra motivering tänker behålla hela beloppet, så upplyser man honom om att man går in med en stämningsansökan till tinget på den summa man vill ha igen, ifall han förlorar fallet så får han också betala alla tillkommande kostnader.
När det är klart (stämningen m.m.) är klart, så kan man gå till fogden och ordna indrivning, varefter affärsmannen blir punkterad via fogdens register.
Hur kul nu det är , för honom...

När det rullar så rullar det!
Och när det rasslar så kostar det mer än det smakar.

len
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.