AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
863

Hur motortvättar ni era M3:or?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hejs!

Bilen anländer till garaget i morgon kväll, & det första som ska göras innan vårens första tur blir en ordentlig tvätt.

Min förra m3:a motortvättade jag aldrig, då den aldrig blev mer än dammig...

Men den "nya" kommer behöve en lite skvätt vatten.

Någon som vet hur jag ska göra, vill inte gärna spola på fel saker...

Tack!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Trevligt att bilen snart är hemma:)
Länk jag förmodar att du redan läst detta, om inte gör det! Det bör inte vara någon skilland på motortvätt av en 328a och en M3a.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Har läst det där...och (ursäkta till författaren..) men jag kan inte riktigt se mig själv göra detta med en M3 motor..

"Nu ska det spolas med högtryck så mycket och hårt man bara vågar. Jag håller munstycket ca 10 cm från det som ska tvättas" :-/

Aldrig i livet!

Det får väl bli en hink med bilschampo & lite avfettning i, sen försiktigt skölja av med slangen istället...

Tack iaf!
mosse:

Herr Ask hjälpte till att tvätta min M3 utan några som helst problem, bilen tål detta och för att det ska bli rent så jag du måste vara nära ibland.
Moderna bilar tål detta utan problem. Jobbade som kundmotagare på en av sveriges största recond firmor och under ett års tid så var det endast ett par bilar som strulade efter motortvätt och det var äldre bilar.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tackar grabbs!
Jag skulle inte våga tvätta min 16 år gammal M5 med högstrycktvätt inne i motorrummet. Jag brukar tvätta det med en trägårdslang med munstycket med vatten stråle på min. Brukar spraya lite avfettningsmedel och ta bort den med lite vatten. en del i taget, för att sedan torka och vaxa den. Första gånger tar det mycket lång tid men sen det är nästan bara av tvätta lite med bilschampo och vaxa om det behövs. tycker så är bättre en att köra med högstryck tvätt på en gammal bil.

Det är ganska vanligt med skador på motor när man tvättar dem med högtrycktvätt så man kan säga att det är inte 100% riskfritt att göra detta ingrepp på en gammal bil om man inte vet vad man gör som sagt.

Mauricio
Det är inga problem att tvätta en M-motor med högtryck. Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Maurixt:

Det är betydligt värre att tvätta motorn med rinnande vatten än högtryck. Mängden vatten är större med en vanlig trägårdslang än med högtryck. Jag tvättar motorn med högtryck ett par gånger i månaden sommartid på min M5 E34. No problems!
Micke

Är det inte bättre att lägga på avfettning före man blöter ner..?
Absolut men just denna var inte så skitig så det räckte med en "snäll" behandling.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Ingen tvekan om att man kan pressa in vatten i t.ex lager förbi packboxar osv om man är oförsiktig med högtrycksstrålen. Men sunt förnuft och 10-20cm avstånd osv så är det inga problem, man behöver ju inte ha högsta tryck heller, de flesta är ju reglerbara. Blandningen av vatten och luft är himla bra på att forsla bort smuts och olja efter att avfettningen verkat en stund.
Det här med att motorrummet inte tål vatten är starkt överdrivet, de mängder som virvlar runt och upp i motorrummet under ett antal mil (ibland väldigt många mil) i ösregn och slask överstiger långt mera än man spolar uppifrån under bilens livslängd.

FP
KW
113
KW
740iA -95
Var försiktig, tvättade min gamla M3 med högtryck och den gick bra ca 1 mil efteråt...sen gick den riktigt surt. En halvtimme senare släppte fukten dock och den gick som en raket igen.
Håll högtrycken minst en halvmeter ifrån motorn och akta området över stiften plus alla kontakter. Ett tips är att plasta in känsliga delar och sedan rengöra med en borste eller liknande. Använd oxå en bra avfettning innan så slipper man spola med så mkt vatten.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.