AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.889

Vilken lackförsegling?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla bilvårdare:) Har till sommaren funderat på att lackförsegla min bil till våren. Jag känner mig dock lite kluven i frågan om vilken firma man bör anlita eller är det över huvud taget värt pengarna kontra resultatet? Har pratat med Mr Cap, Ditec, Kroner m.fl. alla slår sig för bröstet och säger att deras sätt är bäst. Har läst lite trådar på forumet och förstått att med vissa förseglingar får man inte använda tvättsvamp. Jag MÅSTE få använda tvättsvamp!!!!!! Finns ingen träning som ger den tillfredställelsen som när man står där svettig i tvätthallen en sommardag och ser bilen glänsa:) Sen ska man tydligen tillbaka 1 gång per år och hosta upp mellan 1500-2000 sek för en efterbehandling. Varför då? Låter som lite lurendrejeri tycker jag.
Varför funderar jag på lackförsegling då när jag gillar att tvätta och polera min bil? Jo, självklart vill man skydda sin pärla från all smuts och sammtidigt ge den en hållbar yt finish. Alla tips/råd/erfarenheter av olika firmor är varmt välkomna.

Vh/Kermit.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Om du tycker det är kul att tvätta/putsa bilen så varför inte göra det själv? Om du finner en stor del av tjusningen i bilvården i att svampa ofta så kanske du ska satsa på något bra vax och vaxa bilen ett par gånger om året istället för lackförsegling.

Själv har jag inte testat någon av ovanstående företag eller något annat för den delen heller. Jag tycker det är kul och gör det därför själv. Så länge bilen inte har några grova repor utan mest tvättrepor så klarar jag och min Rustamaskin av det:)

När vi i dec. hämtade ut vår 325:a så funderade vi på att lämna in den till ditec (det lacksyddet jag har hört mest gott om) för behandling men jag valde själv att göra det efter lite funderande.
Jag använde först Sonx Pro Waxpolisch för att sen gå vidare med Lahega Brightgard 37A+B. Resultatet blev toppen och bilen är väldigt lätt att tvätta. Kostnaden för detta blev självklart mycket lägre än om bilen hade lämnats in.

Visst är det mysigt att svampa bilen noga och länge men på vintern är det trevligt att bara kunna blåsa rent bilen med högtryck+avfettning för att sedan ha en bil som är i princip ren. Att varje gång vid tvätt på vintern när bilen är skitig tio minuter senare anser jag att det är onödigt slitage på lacken att svampa.

Avslutningsvis kan jag säga att det krävs ett intresse för att man ska göra ett bra jobb, tycker man det är pest att lägga en heldag i garaget är det bättre att lämna in till yrkesmän.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
bustorp
Det där med att inte använda svamp har förbryllat mig länge. Självklart ska man kunna använda svamp vid tvätt. Dåligt skydd om det inte tål handtvätt. Den som säger annat har inga höga tankar om sitt lackskydd och kan räknas bort från listan direkt. Det blir helt enkelt inte lika rent med bara kem + högtryck.
Plus att det känns som att borsta tänderna utan tandkräm. Meningslöst!
Däremot kem + högtryck i nödfall någon gång/mån om man har brått eller nåt. Det gör jag själv.

Vilken sort/firma vill jag inte ta ställning till utan där får man gå på känsla/gott rykte helt enkelt. Det går ju alltid att byta.....
Dom årliga återbehandlingarna får du nog räkna med om du tvättar ofta och har i övrigt höga krav på din "puts".

Å andra sidan kan man göra en hel del själv om man kanske inte har dom högsta kraven på finish och inte vill betala för kvalifcerat hantverk som rekond är.

Ett tips kan vara att göra en lackrekond vartannat år hos ett proffs och sköta bilen själv däremellan. Är man lite duktig då så är det ett gott alternativ till återbehandlingar.
Det är min personliga tanke grundat på egen erfarenhet.....

Ödmjukhet inför kunskapen.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Det låter vettigt det ni båda här ovanför skriver. Frågan är får man ett så starkt/hållbart skyddslager om man för egen maskin lägger på ett vaxlager? Det måste väl vara lite mer sofistikerade medel som lackkonserverings firmorna använder? Låter som om Ditec skulle kunna vara något ialla fall.

Tack för att ni delar med er av era tips/erfarenheter:)

Vh/Kermit.

bustorp
Ett riktigt proffs gör alltid det bästa jobbet.
Men som "mellanlager" som jag tidigare nämnde och att du gör det 2-3 ggr/år klarar det sig relativt hyfsat. Bottenglansen som proffset byggt upp klarar sig rätt länge om det hela tiden har ett toppskydd som täcker.

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Hm. Men "lackkonservering" är väl inte samma sak som vax eller?

Jag har innan alltid använt Sonax Professional-serie, (polish och wax) samt efter nästan varje tvätt lagt på ett yttersta skikt av 3Ms "utställningsvax" på sprayburk. Nu när jag köpte min M-coupe var den redan "förseglad" och fd ägaren förespråkade det. Han använde Turtles förseglare (den gråa flaskan) så jag provade några månader efter jag köpt den mest på skoj och det luktar ju väldigt mycket kemikalier och är tunnflytande. Dock vart resultatet rätt okej.

Det jag undrar är främst är vad skiljer vax och lackförseglingsmedel från varandra? Och vad ger bäst resultat?

/// Viktor

Mer mos till folket
bustorp
ViccoA:
Lackförsegling är alltid kemiskt uppbyggt medan vax ofta innehåller naturvaxer ev. i en mix med kemikalier.
Om den är enkomponents- eller tvåkomponentsuppbyggd tror jag inte har någon avgörande betydelse på hållbarheten då alla proffsmärken brukar vilja att man ska göra en "topcoatbehandling" årligen och mindre än ett år håller en kvalitetsförsegling/glanskonservering inte enligt min erfarenhet (lite beroende på hur man sköter bilen såklart) om jobbet utförts på ett riktigt sätt.

Bäst hållbarhet (och troligtvis bäst glans) ger dock den kemiskt baserade produkten medan mixen ibland kan ge en otroligt fin yta som tyvärr inte har så lång hållbarhet.

Mycket viktigt att nämna i sammanhanget är att det är underarbetet som styr toppresultatet. Ingen produkt kan "reparera" ett dåligt underarbete. Det bara är så.

Försegling har tyvärr blivit ett relativt begrepp inom konsumentrekond då det finns flera tillverkare som säger att de säljer försegling som i själva verket är flytande hårdvax uppbyggt på kemikalier.
Det finns mig veterligen ingen standard som säger vad som är försegling o vad som inte är. Det har blivit lite vilda västern, där reklamkontot styr tyvärr.

Personligen anser jag att finns det proffsrekondare som använder produkten så är det också en riktig produkt. Ex. vis Lahega, Hagmans, AutoSmart.
Ett riktigt proffs riskerar inte ett dåligt rykte p g a en tvivelaktig produkt.
Sen finns det konsumentprodukter som säger sig vara lika bra som proffsgrejorna och det får väl vara upp till brukaren själv att avgöra då det inte finns tester som säger annat. Huvudsaken är ju att man själv blir nöjd, eller hur?

jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Autosmarts SilverSeal tycker jag är en kanonbra produkt, har jobbat med bilvård i många år och har provat en del produkter.
Autosmart har inte så bra polermedel ,men jag använder bara silverseal som lackskydd numera.
Silverseal är ett enkomponentslackskydd som är ganska lätt att jobba med och har en hållbarhet som är otrolig.
inte dyr heller. 1 flaska räcker till ca 25-30 bilar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.