|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej vänner, Har fått ett erbjudande att ta över och förvalta en bekants klenod, en cosmossvart M3 3.0 -94. Hade inte ens tänkt tanken på en E36 M3 innan, men nu kan jag knappt sova om nätterna vid tanken på ett förhållande med en riktig entusiastbil. Jag vet ju att detta är en bil som ger mycket och kräver mycket, och det är så jag vill ha det. Men till min fråga. Jag har läst en del på forumet och insett att min ekonomiska ruin kan bli faktum om motorn rasar. Skräckhistorier om folk som legat och cruisat i landsvägsfart när de helt plötsligt hör ett pang finns det några stycken här. Inser givetvis själv att mycket beror på hur den är körd m.m. Bilen har gått dryga 7.000 mil och hade haft en ägare i tyskland då min bekant tog in den 1999. Jag vet att han bara kört den på sommaren. Den är välservad men har väl säkert fått bekänna färg några gånger då han är i min ålder. Motorn är helt original. Är min oro befogad?? Jag vill inte ha ångestkänslor varje gång jag rör mig över 4.000 varv på räknaren och sitta och vänta på en smäll när man ligger på motorvägen. Finns det något sätt att gardera sig? Hjälper det om det gjorts ventiljusteringar eller dylikt? Vad ska jag lyssna efter vid provkörning? MVH | |
|
Hej Tycker inte att du behöver oroa dig, det är en extremt tålig maskin. Bilen du pratar om verkar vara i ett väldigt bra skick. Finns exakt hur mycket skrönor som helst om dom här bilarna, man ska inte tro ALLT man läser ;) Visst har det rasat för folk och historien du nämner så har jag för mig att det var samma bil som åkte Umeå - Piteå på 9 minuter, ett tag innan raset. Den ska dra jämt och ryckfritt hela registret när du provkör. När du lyssnar på motorn kommer du förmodligen att höra ett slags mekaniskt missljud från framkant på motorn, detta är fullt normalt och varierar helt mellan olika S50 motorer. Vårda och serva så håller den i en evighet. Köp! |
|
|
7.000 mil!! KÖP KÖP KÖP!!! :-)) Tror jag va spekulant på den faktiskt, Comsossvart, svart helskinn? icke originalfälgar va? Får du den för bra peng så ska du inte tveka... Anslut dig till skaran....join the dark side! ;) |
|
|
Det är helt normal att tänka på det sättet som du gör när man ska skaffa sig en ///M bil. Jag hade samma oro när jag skaffade min M5 för två år sedan. I början blev man nästan sjuk, man hörde missljud. Man vågade inte gasa på mer en 4.000 rpm utan att tänka nu rasar hela skiten säkert. Alltså det är svårt men en som pass dyrt bil att fixa om det rasar ihop + min hade inget service bok så man visste inte riktig hur bilen hade varit behandla i sitt liv. Men som jag alltid säger om man har inte riktig råd att skaffa sig en //M bil gör inte det för att det kostar skortan att fixa den... Men måste saga att jag har haft min bil i 2 år nu och den enda extra kostnader som jag har haft forruton servisar är att jag byte bromsklosar runt om + batteri . Alltså bilen har varit riktig bra. //M Bilar håller hur mycket som helst om man serva dem odentlig. Byte olja, Justera ventilerna, och inte köra när bilen är kallt är det som normal en ///M bil kräver för att gå som en klocka.. Motorras och så är ovanligt om man serva dem och sköter dem odentlig tycker jag.... M.V.H Mauricio |
|
|
Stort tack för bra och snabbt svar nilez Nu suger det i köptarmen=) |
|
|
Oj nu kom det fler=), Mosse: Ja det kan nog vara den! ACS fälgar tror jag bestämt. Eftersom jag är en extrem originalfreak så e det några saker som måste fixas på den men jag ser grym potential=) Har alltid gillat cosmossvart som färg. Hur kommer det sig att du avvek då om man får fråga? =) Maurixt: Förstår hur du menar. Kul att bilen funkat bra! MVH |
|
| Jag varvar aldrig under 4000 rpm med varm motor! ;) | |
|
Med originalfreak menar jag att jag tycker en M3a ska se ut så här: Länk Bara att se och njuta=) MVH |
|
|
Crisse Jag avek helt enkelt för att jag tidigare ägt en Diamantsvart coupé -93 i 4 år... Skulle jag ha M3 igen så ville jag ha något anorlunda, så det fick bli en blå Limo istället! :) |
|
|
Mosse: Hehehe ja då förstår jag dig=) Ombyte förnöjer... Hur går limon då? Skulle du motortvätta? |
|
| Den går..men HUR den går, det vet vi först när dom sopat bort gruset från vägarna! ;) | |
|
Vad jag har läst på forummet (mosse) är det en ny importerad bil som du har skaffa från tyskland eller hur ?? Har du inte provkör den innan du köpte den?? var du inte med på köpet i tyskland??? alltså har du inte provkörd den inna köpt? MVH Mauricio Mauricio |
|
Philly |
det är vanligare att "vanliga" motorer rasar, för dem stressas mer än ///M-motorer, lätt hänt, men M-motorn går bra utan "7000varvsgasarna" ja, ni hajar... ska själv kolla på en M3 i veckan, vill ha :P BMW |
Mr M3 |
tycker du att den känns bra när du provkör så köp den roligare bil finns inte anser jag.ända bilen jag äger som man kan få lust att bra gå ut o sätta sig i o köra. händer rätt ofta på sommaren :) |
|
Har aldrig kört M3 men älskar ju 328:ans och 330:s karaktär så jag tror inte den gör mig besviken=) Philly: Skulle itne du köpa 328:a? |
|
|
Crisse: 328ans och 330ins karaktärer liknar inget med M3, de har bra bottendrag medan 3.0an måste smiskas på högre varv, men jag tror knappast att du blir besviken :) Det kommer väll ut en till tråd av Philly snart.. "Vad ska jag välja, 328 eller M3" hehe Mvh Per |
|
Philly |
vet ej va d blir |
| m femman: blir det inte lite jobbigt med så hög tomgång :) | |
| Crisse: Inte visste jag att m3 gick att få i automat?? är det ngt skumt, eller är de usa tillverkad??? | |
|
nilez: Mellan Umeå och Piteå är det drygt 20mil. Vad du menar är nog Markus M3a som Åkte mellan Luleälven (luleå) och piteälven (piteå). Och det tog 12 minuter. Ursäktar och jag e petig... |
|
|
hur långt är det mellan älvarna då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.