|
|
|
|---|---|
| Hej fick ett medelande här om dan i display som säger. " ölstand motor prufen" vad betyder det? kan inte hitta i instruktions boken. | |
|
Kontrollera motoroljenivån. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Tror du det ...Då ska jag göra det. Men nu medelanden är borta. | |
andha45 |
Det betyder exakt så. Det är normalt när oljenivån pendlar kring sensorns min-nivå att meddelandet kommer och går. |
| Tack grabbar... | |
|
Får också "Ölstand Motor prüfen" titt som tätt (E39 530iAT -01) när jag stänger av motorn, men jag har gott om motorolja. Brukar givaren strula? |
|
Paap Reeder |
... alltså -- .. trots att jag köpt ett nytt fint BMW-märke till huven på V12:an så håller den på och pixlar fram detta med oelstand... o s v. Nivån ligger på ca 40% mellan strecken. Sedan pixlar den också om Standlicht ...titt som tätt varvid det ca varannan gång faktiskt är mörkt på vä bakljus. Tror ni man skall ge sig till att byta givaren i tråget??? Tots att jag väl tagit loss tråget minst 5 ggr har jag inte tänkt på hur denna givare sitter. Måste man "in i tråget" för att byta denna givare?? Har givaren även ngn annan funktion tytp oljetryck?? .. nej förresten oljetrycksgivaren sitter väl i botten på filtret .. nicht war? MVH /// Paap R |
| Sitter skruvad underifrån på trågen. Kostar ca 1000:- ny på BMW. | |
Paap Reeder |
Kane! ... en tokfråga kanske men måste man släppa ur oljan eller sitter givaren "i någon sorts hatt" i tråget?? MVH /// Paap R |
|
Min 750 började bråka på hemvägen från Knutan, jag hade väl pressat för hårt hela helgen och på E6:an hem. Jag fyllde på en skvätt 5W-50 vid en rastplats, men varningen fanns kvar. Väl hemma fyllde jag helt fullt, men felmeddelandet fanns ändå kvar. Efter 36 timmars garagevila startar jag igen och sedan dess finns det ingen varning, märkligt… Jag misstänker att all olja kommer ut när man lossar givaren. Standlicht: Länk Paap: Kolla mailen, jag har skickat bilder till dig. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
@Paap Reeder, Erik W. Jag har börjat "tvätta" motorn med täta oljebyten (biltema syntetisk 5-40), därefter så har även min givare börjat gnälla ang. motoroljenivån. Innan var det inte det minsta fel eller varning som dök upp. Frågan är om det bara är givaren som helt plötsligt har börjat bli dålig eller om man måste göra något annat (typ luftning) i samband med oljebyten, mm? |
|
Paap Reeder |
Är på resande fot för tillfället. Skall demontera allt i småbitar till helgen. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... alltså ... nu börjar man bli litet lätt irriterad på detta med oelstand. Har bytt givaren och ligger på dryga 50% mellan strecken men lika förb... plingar det. Mätte oljestickan idag. .... och har dessutom glömt hur lång den var .... men tror 55.6 till nedre strecket. Nu "använder" jag det övre strecket som nedre med samma intervall mellan strecken. Nu är det oelståndet släckt. Hur långa stickor har ni? .. alltså oljestickor. Mät mellan anliggningsytan mot röret samt nedre strecket. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.