|
|
|
|---|---|
|
Köpte min första BMW för två veckor sedan och är jättenöjd med allt utom ljudet. Ska gärna erkänna att det tog några dagar att fatta vilken otroligt skön bil jag köpt. För första gången sen lappen fortfarande var varm vände jag utanför garaget igår och åkte en sväng till bara för att njuta av bilen en stund till, det har inte hänt på åratal. Men tillbaka till ljudet för det måste åtgärdes. Det sitter en orginal Professional stereo i bilen med 6-CD växlare i skuffen och bilen är en e39 540 iA -99. Vill helst röra så lite som möjligt i bilen och tänkte därför gå försiktigt tillväga i några steg, tills jag blir nöjd, varav det första är att byta orginalhögtalarna mot något som låter vettigt. Är inte ute efter tävlingsljud och inte dunkbas heller men minst så bra som min Volvo S60 orginalstereo (med fabriksmonterat extra slutsteg). Har letat runt och sökt på detta forum och fått massor av tips. Eftersom jag hoppas slippa byta slutsteg vill jag ha något lättdrivet och något som passar direkt i befintliga lådor. Tänkte köpa: DLS 435 i bak och DLS PS5A i fram (de ser lättdriva ut och verkar passa i lådorna) Har jag tänkt rätt. Någon som har bättre förslag ?? Blir det inte tillräckligt bra så får det bli nytt slutsteg (om jag hittar någon bra lösning på lågnivåproblemet) (ev ny stereo annars) och kanske baslåda men jag skulle helst vilja behålla orginalstereon i bilen. Är det någon som vet vilken uteffekt min orginalstereo ger, finns ingen info i min instruktionsbok alls om detta ? Min 15:e bil men första BMW. | |
|
Välkommen till Autopower. DLS har kanon högtalare samt slutsteg. Många utav deras slutsteg kan kopplas både med hög eller lågnivå ingångar. Har du "skisack" i bilen så kan du sätta en baslåda och spela genom den funkar kanon. Har tyvärr ingen effektsiffra till dig MVH |
|
| Det är rätt väg att börja på . Nya högtalare. Steg två skulle väl vara att fixa en lågnivåadapter och bra slutsteg och dra nya kablar. Orignalstereon är ju kul att ha kvar. Jämfört med exv volvo så är ljudet katastrof (har haft bla S80, V70/n) i en annars så underbar bil som E39:an. Som du skriver, blir det lätt en extra sväng. | |
|
Låter som ni tycker det är rätt att börja med högtalarna. Har letat runt efter något lättdrivet eftersom effekten känns ganska begränsad i det slutsteg som sitter i som orginal (har inte hållt på med billjud så mycket men vet av erfarenhet att några extra dB kan kompensera för svag effekt efter mycket byggande med hemma stereo). Finns det något bättre alternativ än DLS om man samtidigt är ute efter klart och krispigt ljud i bilen ? Vill ha en distingt bas också men behöver inget som känns i magen ! Min 15:e bil men första BMW. |
|
| DLS känns rätt , snärtigt basljud och en klar diskant, är väldigt förtjust i deras högtalare överlag. DLS hade varit mitt förstaval, osäker på vilken serie dock, men det får plånboken eller öronen avggöra. | |
|
DLS eller Amega är det jag tycker låter bäst, men det är ju olika från öra till öra :) . Du bör använda dig av slutsteg för att högtalarna ska prestera bra. Det är ju inte bara en fråga om vilket märke som eventuellt är bäst utan också om grejorna passar på befintlig plats osv. Det kan dock i mitt tycke aldrig bli fel med DLS-produkter ljudmässigt. Har du H/K-systemet i din bil? Min bil: Länk |
|
|
En visning om hur lättdriven en högtalare kan man se genom att kolla på dess SPL, det anges i Db. Ofta ligger detta värde på runt 89- 91 på högtalare i denna storleksording. KOrt sagt, ju högre spl desto lättare är dom att driva. Mätningen sker med en mick på ett avstånd av 1 meter och 1 watt imatad effekt. besvarar gärna fler frågor om du har BMW leif! ///JOhan |
|
|
Hej Leif har haft samma funderingar som dig angående ljudet, monterade nya högtalare i dörrarna fram i fredags, det går inte att jämföra med hur ljudet vat innan och jag driver dom med orginal stereon. Jag fastnade för phoenix gold Länk högtalarna efter att ha läst lite olika trådar om dessa och att dom passar rakt på för jag har hört att dörrarna på E39 ska vara ganska grunda så alla högtalare får inte plats. ///Johan |
|
|
Johan.S: Härmapa... (användarsignaturen) ;) tur att jag heter JOhan då! hahaha ///JOhan ///JOhan |
|
|
Tack för alla tips, har tittat på Amega och numera Phoenix också. Båda dessa har lägre känslighet (ca 89 dB) , ger färre decibil med samma uteffekt på slutsteget, annars ser de ut som bra val båda dessa också. Ser att du Johan.S monterat dessa utan extra eller nytt slutsteg är du nöjd med volymen ? DLS högtalarna jag tittat på ger 94 dB vid samma effekt viket motsvarar mer än dubbelt så hög upplevd ljudvolym. Viktigt bara om man vill behålla ett förmodligen ganska effektsvagt standard steg. I och för sig blir säkert ljudet bättre också inte bara högre med ett nytt kraftigare slutsteg som ger mer ström och på så sätt har bättre koll på vad membranen håller på med men det är ett lite större ingrepp i bilen. Oljekyld undrar om jag har H/K systemet i bilen och det har jag ingen aning om vad är det förklara lite närmare vad det är så skall jag kolla i instruktionsboken. Har ett alternativ till: DLS R5A Högtalarsystem 5,25" alltså samma i bak och fram. Bra verkningsgrad och ser bra ut i övrigt också men de går troligtvis inte in i lådorna utan lite modifieringar och diskanterna får väl monteras separat på hatthyllan. Länk (hittat dem här) Vad tror ni ? Min 18:e bil men första BMW. |
|
| Att mäta känslighet är mycket svårt, i alla fall att mäta absolut känslighet. Dessutom skall man inte lita alltför mycket på tillverkarnas siffror. Sist men inte minst beror känsligheten också på installationen. | |
|
H/K-systemet är det uppgraderade originalsystemet som är utvecklat av Harman Kardon (H/K). Om du är orolig för inbyggnadsdjup på elementen så kan jag meddela att DLS UP-kit är grundare än vanligt tack vare att de har annat material i magneterna, jag har själv UP6 i dörrarna på min Bumse. Nu var det iofs ett tag sen jag lyssnade på Phoenix Gold-element, men i mitt tycke är det som med Infinity, lite för amerikanskt ljud för just min smak:) . Men du ska provlyssna lite olika märken och modeller. Min bil: Länk |
|
|
Leif, måste bara tipsa dig om att Focal JM Lab är väldigt aktiva även i billjudsvärlden, fast de har serier som får anses som billiga om man jämför med hemma-serierna. Jag har Focals Polyglass serie och är väldigt nöjd, men den behöver steg för att komma till sin rätt. Pris från 3000 ungefär. /// Viktor Mer mos till folket |
|
Robsarve |
Verkninsgradssiffrorna på högtalare mäts inte efter någon standard och säger mycket lite om hur högt de kommer att spela. Tyvärr. Är det Phoenix Golds ZR-kit, så är de mycket lättdrivna och har mycket bra bas i orginalutrymmena, ett bra val för den som är ute efter mycket dynamik till rimliga pengar. För den mer krävande lyssnaren har vi 5" kit i prisklasser upp till 9000:- Oljekyld, vilka högtalare var det du lyssnade på och hur var de monterade? De fyra serierna som PG har låter sinsemellan mycket olika. Är förövrigt lite förvånad att du tycker både DLS och Amega låter bäst eftersom de låter så totalt olika? tycker Erik |
|
Tvärtom upplever jag DLS och Amega som rätt lika, "svenskt" ljud. Inte överdrivet i något register. Sen vet jag ju inte hur skillnaden skulle vara med annat steg, annan huvudenhet osv, utan det är butikslyssningar när man försöker bena i högtalarträsket och när man dyker in i någon demobil eller annan bil med de olika märkena monterade. Vet inte vilka olika serier jag har lyssnat på, det var ett tag sen, ofta blir det ju direkta jämförelser i butik vilket inte är rättvist egentligen. Ska erkänna att jag hade mer koll förut när man sprang på ljudmässor och verkligen fick klämma på grejorna på plats där de ska sitta. Min bil: Länk |
|
Robsarve |
Vad jag vet så finns det inga butiker som har våra grejjer i demoställ, och jag borde veta. Mycket generellt och högt personliga åsikter DLS låter harmoniskt i alla register, men lite återhållet. Amega har ett helt annat basklipp, betydligt mer uttalad diskant men låter inte lika bra i mellanregistret som DLS. Båda gör bra högtalare, men att de låter lika har jag svårt att gå men på. tycker Erik |
|
Hej, jag har just börjat med min "stereo uppgradering" i min bil. Jag köpte en Alpine huvudenhet i förrgår och skall montera in den så fort jag får tid. Har fått för mig att orginalhuvudenheten är en stor orsak till det "dåliga" ljudet. Men man får väl se, å andra sidan är det ju snyggare med orginalstereo. Jag tänker ochså bygga vidare senare med nytt framsystem,bas och slutsteg. Men först bara byta Stereon. Funderar på om man skall ta UP6 eller R5A, men det blir definitivt DLS. Oljekyld, passade UP6orna rakt av eller behövde du modifiera ngt? Gjorde du något annat med dörrsidorna typ isolerade mera? Hur fäste du med diskanterna? |
|
|
Jag gjorde det väldigt enkelt för mig den här gången och lämnade bort monteringsjobbet :) Inget är gjort med dörrsidorna, och UP6 passar rakt i tack vare att de är så grunda. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.