|
|
|
|---|---|
|
Skulle någon kunna förklara för mig hur jag ska gå till väga för att ta ut fläktmotorn i min 750i -91? Vart man ska börja? //Schnitzer | |
Nissen |
Jag är intresserad av samma sak har ett lager skrik när man har kört en timme och svänger vänster, jävligt irreterande fick tipset av en mekaniker att låta bli, de vill att jag skall lämna in bilen. |
|
Hejsan grabbar. Jag kan inte hjälpa er särskilt mycket, men jag kan tala om att coupefläkten sitter i mitten av torped-väggen rakt framför växelspaken.Läste om att byta den på en USA-sida,och han som hade gjort det fick demontera HELA instrument-brädan,alla konsoller runt om kring.Sitter tydligen i en stor plast-enhet.Det jag inte vet det är om ac'n har någon anknytning med delar som måste bort.I så fall pratar vi om en modifiering av gamla freon-systemet till det nya som jag tror heter R14,Känner ev en som kan fixa freon, om det är fallet.Annars typ 10.000-15.000 kr i ombyggnad.Ska försöka att hitta sidan från USA som i steg visar hur byte går till väga. M.V.H JAWEN |
|
|
Här får ni en adress som kanske kan hjälpa er. WWW.homeofsbc.com/ |
|
|
Vet ej om fläken sitter som på en E34 men jag hade samma problem att gyromomentet i fläkten gjorde att fläkten gnisslade vid kurvtagning. Det går att smörja lagerna utan att demontera fläkten. Tag bort de svarta plastskydden under torkarna. Höger sida: Nu kan du se lagret om du tittar MYCKET noga mellan plåtarna. Sedan får du vara träffsäker med 556...På vänster sida skall du även ta bort en svart plastbicka som täcker ett hål i torkarfundamentet. Bakom denna bricka finns även det vänstra lagret som även det går att smörja med lite tålamod. Gnisslet försvann på min bil efter detta. Som sagt detta är på E34 med det kan vara samma på E32. Mvh Tomas |
|
|
Stopp! Börja inte riva inredningen. Fläkten kommer du åt från motorrummet. I alla fall på min E32 (735 87).Börja med att lossa expansionskärlet till kylsystemet. (Två plastmuttrar). Lossa sedan plåtbiten som håller kabelstammen mot torpeden. (Fyra plastmuttrar). Dra upp gummilisten som tätar mot huven en liten bit och lossa sedan mittbiten på torpeden. (Fyra stjärnskruvar + en sju mm skruv i mitten nertill. Dra upp plåten. Nu ser du ett tunt plastskydd. Det kan du försiktigt vika ut och ta loss. Nu är det nära. Du ser nu fläkthuset. Mitt på det sitter ett delbart plastband. Dela det. Nertill på fläktkåpan sitter också två små metallklips som du petar loss. Nu kan du öppna locket till fläkthuset och där har du hela fläkten åtkomlig. I mitt fall gnisslade den förskräckligt, men lite olja gjorde susen, så jag monterade tillbaka allting och det fungerar utmärkt. Hela jobbet gick på under två timmar. Lycka till! A A |
|
Nissen |
Jag skall prova på måndag. Jag tackar för hjälpen. |
|
det låter som motorn sitter liknande som på gamla E28 fast lite djupare! ? stämmer min tanke??? H/Pasi huuu volvo på vintern :-(( |
|
|
Hur går det med kupéfläkten? Är det trångt för er med V8 och V12? A A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.