|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kör en 528IAT -98 med ca 15000 mil på mätaren. Är inte så glad i min steptronic-låda. Det allvarliga problemet gäller kallstart, och verkar kommit under vintern. Om det beror på lägre utetemp eller slitage som kom "just nu" vet jag inte. Problemet är att automaten slår i 2:an mkt våldsamt. Vi pratar inte om kallstartsprogrammet nu, med höga varv, utan ett mkt våldsam växling så att hela bilen ruskar till. Samma sak händer oavsett om jag växlar automatiskt, eller "manuellt", och oavsett på vilket varvtal jag växlar. Växlingen blir dock ännu hårdare ju högre upp i varvregistret den sker. Så pinsamt att jag alltid lägger i 2:an manuellt och startar på den när bilen är kall (efterom inget smäller när bilen står helt, eller nästan still). När bilen gått några minuter, försvinner detta syndrom, och det går fint att köra mjukt på automatläget. Nästa ??: Denna låda ska vara adaptiv? Är det verkligen sant? Hittar ingen "anpassning" av körstilen, och har också nollställt en gång med att göra strömlöst. Ännu nästa ??: Jag tycker lådan är orolig och växlar ner för snabbt. Kör 80-100 på automaten och få lite motlut. Nedväxling kommer som ett brev... Kör jag manuellt på 5:an, så är det absolut inga problem med orken. Under 70 är omöjligt på 5:an oavsett automat eller manuellt. Det suger, tycker jag.... Sista ??: Återigen, när bilen tas kall. Tar jag ut den direkt till landsvägsfart, så ligger den och varvar rätt högt på 5:an länge (med tillhörande hög bränsleförbrukning) innan "lockup-en" slår i. Vi pratar om minst 5-10 minuters körning..... Många frågor och åsikter.... Rent generellt är jag INTE imponerad på denna automat. Jämför då med en 540 -94 med adaptiv låda som jag hade förr. Den var gooooo den... :-) | |
|
Din låda är adaptiv, men efter 15000 mil skulle ett oljebyte i lådan säkert göra underverk. Känner inte alls igen dina problem, tvärtom. FP |
|
| En del av problemen låter mjukvarurelaterade, finns kanske uppdaterad programvara till lådan. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett oljebyte är nog inte fel efter de milen, men nått är inte som det ska helt klart, för en sådan låda är man normalt absolut inte missnöjd med när den fungerar som den ska. Det sitter en tempgivare som känner av oljetempen och spärrar då lådan i sportläge innan den blir varm, den spärrar även lockupen i sportläge, så har kan det ju vara ett samband med dina problem efter som den segar med växlingen. Du bör läsa av felminnet på lådan, mjukvarufel ??. Det du kan göra själv är att reseta lådans "adaptiva minne" genom att ta av bägge batterikablarna, sätta ihop + o - kabeln och sedan vänta 20 minuter innan du sätter tillbaka dom på batteriet. Det är inte vanligt med krånglande 5Hp-18 lådor, däremot långmilade dieslar är väl problemet större, men de har en GMlåda. ///MVH Hasso Länk |
|
Om det vore relaterat till mjukvaran i styrningen så borde det ha varit så alltid, kan knappast ändrat sig själv nu i vinter. Men att läsa av felminnet skadar inte, då ser man vad som ev. lagrats i detta som kan röra växellådan. FP |
|
| Nej, mjukvara ändrar sig sällan själv.. Jag uppfattade det som att de allmänna missnöjet med tidiga nedväxlingar och bristfällig adaptiv funktion inte hörde till det som tillkommit under vintern. | |
|
Folke: ""Din låda är adaptiv, men efter 15000 mil skulle ett oljebyte i lådan säkert göra underverk. "" Olja känns som nr 1, även om det verkar knäligt att byta tillräckligt mycket. Jag tänker gammal olja=sämre kall-egenskaper=mina symptom. Gorjo: "En del av problemen låter mjukvarurelaterade, finns kanske uppdaterad programvara till lådan." Ska kolla detta med BMW. Vill undvika bli skinnad bara.... Hasso: "Det sitter en tempgivare som känner av oljetempen och spärrar då lådan i sportläge innan den blir varm, den spärrar även lockupen i sportläge, så har kan det ju vara ett samband med dina problem efter som den segar med växlingen." Tar den info med till min "mek". "Du bör läsa av felminnet på lådan, mjukvarufel ??." Det har jag gjort, och några fel fanns det (de flesta förstog jag inte, och BMW ryckte på axlarna åt dom). Det enda som jag inte vet vad det är gäller "19. ASC-interface". Gissar dock hellre på antispinn (som funkar fint annars)? "Det du kan göra själv är att reseta lådans "adaptiva minne" genom att ta av bägge batterikablarna, sätta ihop + o - kabeln och sedan vänta 20 minuter innan du sätter tillbaka dom på batteriet." Gjort det redan. Hjälpte inte. Gorjo igen: "Jag uppfattade det som att de allmänna missnöjet med tidiga nedväxlingar och bristfällig adaptiv funktion inte hörde till det som tillkommit under vintern." Rätt uppfattat. Det som tillkommit i vinter, är de stenhårda växlingarna. Övrigt har varit lika sen jag köpte bilen i somras. Sammanfattning: Okej, så här långt verkar oljebyte vara steg 1. Ev. en kontroll av nya mjukvara samt tempgivaren för oljetempen. Nån som har något mer att föreslå? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla din mejl. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Varför skulle man sätta ihop + och - kablarna när man resettar ?. När man gör en reset räcker det väl med minus kabel av, vänta 16 minuter ?. |
|
|
viper528: Hade en 528iAT -98 med samma kallstartsproblem. Växlingarna till tvåan i kallt väder var hemska! Hade även problem med att bilen inte ville växla till tvåan alls i automatläge förrän man passerat 5000 rpm... Bilen lämnades in till BMW som lovade att återgärda på fabriksgarantin, men bra blev det inte... Blev bättre en tid (INTE bra...) och återkom sedan på samma sätt nästa vinter. Bilen byttes in kommande vår... Har tidigare haft en 530iA -02 under två vintrar och den växellådan var kanon, även på vintern. Kanske inte är till någon tröst för dej, men felet är inte unikt... :-( Lycka till iaf! |
|
Loudanclear. Fråga BMW det är deras instruktioner. man tömmer ev kondingar som är uppladdade misstänker jag. ///MVH Hasso Länk |
|
Reset utan att lägga ihop kablarna funkar också, men tar lite längre tid i vissa fall. Tanken är att urladda ev. kondensatorer som det finns gott om i de olika modulerna, men i praktiken sker urladdningen ganska omgående ändå. Man kan t.ex trycka in ciggtändaren ett kort ögonblick, utan att trycka den helt botten (då fastnar den där...). Man skulle kunna slå på nån lampa också men det mesta i bilen styrs elektroniskt och funkar inte när den är spänningslös, ciggtändaren är ett undantag. Att vänta just 16 min är inte så relevant, det är den tid som bilens sleeptimer har när allt är i drift. FP |
|
Plumber |
Jag vänder mig emot påståendet att kallstart=sportläge Är det verkligen så? |
Det är sportlägesprogrammet som används som "kallstartsläge" och som styrs av en tempgivare enligt den dokumenation som jag läste någonstans för länge sedan. ///MVH Hasso Länk |
Plumber |
Jag gissar på att du inte hittade det i TIS? |
|
Hasso: Ok jag förstår men det är fel, minuskabel av + vänta 16 minuter är det rätta..... |
|
|
Loudnclear: Says who? Skulle nåt speciellt hända efter 16 min på en strömlös bil, men inte efter t.ex 12 min eller 7,5 min?? FP |
|
Loudanclear: Har du läst BMWs vekstadshandbok ?? Det har jag :)) och Folke så vi vet vad som står i den och vilket som är "rätt el fel". ///MVH Hasso Länk |
| Måste ju va som Folke skriver att reset utan att lägga ihop kablarna också funkar men tar längre tid... | |
|
Vore det jag, så skulle jag nog inte vilja kortsluta. Däremot kan jag gärna "snabbtömma" genom att slå på nån storförbrukare (cigaretttändaren i alla ära, men kan nån tänka sig nåt bättre än helljuset?). Men hörrni.... Ni glider från ämnet. Automatlåda som växlar hårt, var det!! :-) :-) |
|
|
Tyvärr funkar inte helljuset eftersom det styrs via effekthalvledare i ljusmodulen, och allt elektronikst är ju dött i samma ögonblick som kabeln lossas från batteriet. Annars hade det räckt att öppna dörren, men tyvärr styrs även innerbelysningen elektroniskt... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.