AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.666

Hur få tag i orgonal skyddsvax till motor?

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej på er!

Jag undrar ifall det går att fa tag på det skyddsvax (brungula) som är på motorn i en M5 E34, det har försvinnit ca 1 dm3 kring oljepåfullningslocket. Eller skall man ta bort allt skyddsvax som finns på motorn, det är ju svårt att få den där riktiga putsen med det på?

Är det någon som vet färgkoden på "locket" som sitter över tändstiften, eller blir det bra med vanlig mattsvart färg som klarar höga temperaturer som man kan köpa på macken?

Mch. Bjarre
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Klockan börjar bli mycket, det skulle så klart stå orginal i rubriken och Mvh. i slutet av inlägget.

Mvh. Bjarre
Vet inte riktig varför vill du ha de där fula vaxen i motorrummet min i alla fall har någon tagit bort från min motor och tycker att det är mycket bättre utan faktisk mycket snyggare.. Tror inte att motor behöver detta gula vax eftersom den är gjort i rostfrimaterial.. Att ta bort den innebär mycket jobb. Så tänkt odlentlig detta innan du ger dig för att göra detta skitjobb faktiskt.

Mauricio
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Motorn är inte gjort av rostfritt utan aluminium som korroderar.
Men på en bil som bara körs sommartid kan man nog klara sig utan vaxet.

Har samma problem som Bjerre, vax på en del ställen och rent på andra.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Bättre att bort allt vax.. annars blir ju motorn leopardmönstrad.. hehe..

Tror inte att den har nån effektiv effekt efter så många år.

Bättre att putsa rent å sedan vaxa me nått annat motorvax om sådant finns.. Det där brungula e inte vidare snyggt..

Mvh Jojje
BjörnB: Vad jag vet Aluminiun är en rostfrimaterial!!!! det är annan sak om det korroderar men det är inte heller det som jag har sagt utan att den rostar inte menade jag.... Jag Skulle ta bort detta skit faktiskt det tar tid men det blir super fint utan detta faktisk....

M.V.H
Mauricio
även kallat "vit rost" så är alla överens...=)
Hur tar man bort detta vax? det är sjukt svårt provat en hel del olika medel, vill inte ta för starka saker så man skadar lacken.
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Kemisk ren bensin fungerar.. Men det tar tid som sagt:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.