AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.271

Nya sommardäck, oerfaren. tacksam för tips

Em
121
Emilioh
320iM -01
E46 320..

1. Vilket märke kan ni rekommendera?

2. Varför ska man ha olika bredd på fram o bak axeln?

3. Mina fälgar är lite kantstötta. Finns det däck som skyddar extra bra för det? Vilka i såfall?

4. Man går efter olika siffror. Ska ta ett exempel. 235/65/R17.
Första står för bredden? Sista står för tum på fälg? Den andra har jag ingen aning om.

Otroligt tacksam för svar.
1. Rekommenderar Good Year Eagle F1 GSD 3. Funkar kanon tycker jag.

2. Är väl för att få bättre fäste och för att det kan vara snyggare :)

3. Finns många däck som har fälgkantsskydd. De flesta lågprofilsdäck har det. Bla det däcket jag rekommenderade.

4. 235: bredden på däcket. 65: profil(höjden av däcksidan) i % av däckets bredd alltså 65% av 235mm i detta fallet. 17: är höjden i "(tum)

/Johan

Min bil: Länk

Em
121
Emilioh
320iM -01
Johan99

Tack för ditt svar.
Vill ha ett par däck av mkt bra kvalite. Är dom det? Vad kostar dom?
Ska dom bakre vara bredare än dom främre? Eller lika breda?
Ja jag tycker iaf att de är av mycke bra kvalitè. För bra priser kolla: www.dackonline.se

Om du vill ha bredare bak så är det absolut inget fel i det. Men du måste inte heller ha det. Är upp till dig. Annars kan du ju köra på samma dim som sitter på fälgarna nu.

/Johan

Min bil: Länk

Em
121
Emilioh
320iM -01
Ok, tack än en gång :)
Em
121
Emilioh
320iM -01
Fler får gärna komma med tips.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Du kan dock inte köpa vilka bredder som helst till dina fälgar. Kolla hur många tum breda dina fälgar är så du inte köper för breda eller smala däck.
Kolla dackonline som nämndes i tidigare inlägg, där finns däck-skola och lite info om vilka däck som passar på vilka fälgbredder.

/// Viktor

Mer mos till folket
Jag instämmer med Johan. Kolla på länken nedan på hur det däcket ser ut på 135M 18" orginal fälg.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Continnetal Premium COntact har vunnit en mängd tester och har en oslagbar jämnhet om man tittar på testresultat.
Jag har kört med däcket ganska länge och är dessutom mycket nöjd med komfort, ljud och livslängd.

Däckonline är butiken där man hittar det billigt.
Em
121
Emilioh
320iM -01
Wendtan

Har likadana fälgar som dina. Det är 17" på. Men mina har blivit rejält kantstötta. Tycker att jag borde köpa helt nya fälgar eller kanske laga dom? Vilket är smartast, för jag har hört att kostar en del att laga också.
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Jag har alltid trott att man har bredare däck i bak för att få en mer kursstabil bil?

/Fredrik
Emilioh: Jag har inte kvar mina M68:or som du ser på huvudsidan som du länkas till. Klickar du på bilder uppe till höger så ser du mina 135m 18".

Såhär ser GY Eagle F1 GS-D3 ut Länk
255/35/18 bak, 225/40/18 fram.

Dvs sålda M68or: Länk

Nya sommar 135M: Länk

Jag tror de lönar sig att få dina M68or renoverade. Fälgfixarna tar väl 500 kr per fälg om ja inte missminner mig. eller är det mer?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
M68 finns i minst två bredder. Vanligt är 7,5 tum fram och 8,5 tum bak, i 17" höjd. I så fall är 225/45 resp. 245/40 lämpliga bredder på däcken.
Em
121
Emilioh
320iM -01
Wendtan:

Du är en klippa. Tack.

Jag får väl renovera dom då.
mi
197
mirza
330 cab -04
tja grabbar.. kännner ni till nån fälgfixare i borås området har en liten kantstöt på ena fälgen skulle vart skönt bli av me det.. tack på förhand
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
235/65 ballongdäck *skratt*

bole
JAg har nu köpt nya M3 17" replica 8tum i bredd på alla 4. Funderar på att köpa i dagarna Good Year Eagle F1 GSD 3 däcken till dem.

Frågan är nu vad man ska välja för däckstorlek i hänsyn till fälgarnas bredd alltså 8". Jag vill inte tappa för mycket av komforten men vill ändå att det ser lite sportigare(smalare) ut. Min 323-a E46-a har annars sportchassi och är en mycket rolig bil att köra.

Tack för svaren

---
Min:
Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.