|
|
|
|---|---|
marw |
Hej. Vill byta olja i min växellåda e39:a från 98. Har 5 stegad manuell låda. Någon som vet hur många liter en manuell låda på 98 523i e39 rymmer. Någon som har bra rekommendation på en bra olja man ska hälla i?? Tacksam för svar Mvh, Martin |
|
Välkommen till forumet! Knappa in ditt chassinummer här, så får du fram alla volymer på vätskorna: Länk En olja som BMW använder i alla växellådor nuförtiden och som är "lifetime fill", är specialoljan MTF LT1. Den fungerar utmärkt i din växellåda och kan oftast köpas på lösvikt hos BMW-verkstäderna, annars måste du köpa en hel dunk på fem liter... :o( Kostar ca 180kr litern, men man brukar bara behöva lite drygt en liter vid fyllning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
marw |
Tack. Jag får fram denna info längst ner: Remarks : Final drive (rear axel), manual transmission: lifetime oil filing "lifetime oil filing" Betyder det att jag redan har MTF LT1?? Mvh, Martin |
|
Jo, det borde det betyda! BMW införde detta under -98, så din bil kan mycket väl ha sådan olja i växellådan från fabriken. Men det är ändå bra att byta olja ibland, för all olja bryts ner så småningom. Kostar som sagt inte så många kronor hos BMW, eftersom man inte behöver några stora mängder. Om det är en växellåda som fått ATF-olja (BMW använde det innan MTF LT1) kan du ändå byta till MTF LT1 utan problem. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
marw |
Tackar för svaren. Oljan i baxaxeln tjänar jag något på att byta den också nu när jag väl är på allt det andra? Mvh, Martin |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.