AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.279

Entusiastförsäkring för M5 E34...

Att skaffa en "vanlig" försäkring för en sån här bil är väl inte å tänka på misstänker jag, kostar väl en hel del..
Och om jag skulle köpa en sån här bil då skulle den ju användas som ett entusiast fordon, å då passar ju en sån försäkring bra också..
Så jag undrar vilka försäkrings bolag som entusiast försäkrar den här bilmodellen? Bilsport kanske? Och ungefär hur mkt det kan tänkas kosta?

Jag har funderingar på att köpa en M5 E34 framåt sommaren det är därför jag undrar..
Det är svårt men någon här på forumet har sin M5 E34 entusisat försäkrad. Prova att söka.
DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Vet att Länsförsäkring har entusiast försäkring.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Ska du lyckas att entusiastförsäkra en M5 a så måste det vara en välhållen lågmilare i originalskick.den måste förutom alla andra kriterier uppfylla kriteriet " VÄRD ATT BEVARA"
"Värd" som i kultbil/beg.pris eller affektion?
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
tror att det ska tolkas som att den ska vara såpass ovanlig och i sådant bra skick att den ska klassas som samlarföremål. För ex ha körts typ 7000 mil, vara okrockad samt pedantskött.

Eftersom M5 an producerats i rätt många exemplar så ställer försäkringsbolaget sannolikt höga krav på just miltal och skick.
Aaaah!
Men vilken M5 E28 som helst borde väl gå..?
Jag har haft två Chevrolet Camaro och en Pontiac TransAm entusiastförsäkrade och de har tillverkats i betydligt fler exemplar än M5 E34.

M5 och M3 blir ofta stulna, slaktade och krockade därför är de svåra att entusiastförsäkra.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Min erfarenhet är att det handlar om att vara en "bra" kund för försäkringsbolaget.

Ha många samlade försäkringar, lån mm och ha en skadefri bakgrund så gör det saker lite enklare.
Är sedan bilen ovanlig och i fint skick så hjälper det till.

De M-bilar som entusiastförsäkrats den senaste tiden tillhör undantagen.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Jag har tidare nämt detta men gör väl det igen, min e entusiastförsäkrad i Länsförsäkringar.

FB ställde inga orimliga krav gällade mil el dokumentation, det enda dom hade synpunkter på var att den skulle vara i fint skick.

Sen är det nog som BjörnB säger, det gäller att vara en bra kund till FB och ha lite övtalningsförmåga om dom stretar emot.

Sjöberg
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
apropå entusiast försäkring.

pratade med Länsförsäkringar om att försäkra min, jag gav upp.

dom skulle ha minst 20 kort,jag skulle betala nån snubbe att komma och kolla på bilen, godkänna den!(han hade inte tid förän nästa månad)

sen var jag tvungen att ha en bil till försäkrad hos dom, samt att jag var tvungen att skaffa en hemförsäkring där med?

Men som jag brukar säga: det är skillnad på folk och folk.

Alpina Power!
Alpina B6 2.8:
Skulle det vara ett problem?

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
Problemet var att jag var tvungen att byta hemförsäkring(lätt)

Byta försäkring på bruksbilen,(250 kr mer i månaden)(3000)
1500 ungefär skulle det bli med entusiast försäkring.
2500 med trafik.

alltså: 3000 mer på bruksbilen. tjänar en 1000 lapp på entusiast mot trafik. losar 3000 på bruksbilen, dock har jag ingen helförsäkring. plus att man får köra mer än 500 mil:=)

så det blev en vanlig trafik.(snålt) men funkar, har ju garage att låsa in det hela tiden, plus att man kör som folk:P

Alpina Power!
Med etusiastförsäkring får man bara köra 500mil/år så det gick bort direkt. Jag har över 300 mil till ringen och tillbaka. Man vill ju kunna köra sin bil också. Jag betalar drygt 8000 för helförsäkring med bil plus i Stockholm.
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
M femman

håller med dig.. man vill ju köra med bilen också.

synd bara att det ska vara så dyrt att försäkra bilar!

Alpina Power!
Jahangeer
Hi M-Femman

Who are you insured with for your M5? I think I am paying too much.
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
M-femman

8000 var billigt, särskilt för stockholm. Pröjsar drygt 12000/år för helförs i karlstad. Vad har du för bolag?
TryggHansa har jag lite struliga och man är oförsäkrad på ringen. (även om jag jag tvivlar att de neka ersättning de det är allmänväg enligt tysklag).

Jag betalade nästan 18.000:- hos Länsförsäkringar för min förra M5 E34 man det var över fem år sedan och jag var bara 21 då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.