|
|
|
|---|---|
| Vad heter det frågar jag er som kan tyska Die Deutsche Kraftwagen låter ju lite femenimt men jag kan ha fel. | |
|
Der Wagen, om inte min skoltyska sviker mig! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok för der är väl neutrum hade en liten diskussion med en här på forumet som förespråkade die man det blir väl fel iof så är det väl en ganska kvinnlig bil 8-) | |
|
Nej, "der" är Maskulinum! Tog fram ett gammalt tyskalexicon och där stod "-m" efter "wagen", som betyder maskilinum (der). Dvs. Der Wagen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Är man helt osäker på vad man skall välja för ord ta då "das" för då blir det minst fel för det är neutrum. | |
| Die Wagen är ju plural, men då skall väl adjektivet få ett "n" på slutet, dvs die deutschen Kraftwagen, eller är minns jag fel? | |
| Nockenwelle, stimmt! | |
|
För den som undrar är bil ett feminint ord på Franska ... vet inte om tyska bilar är fjolliga eller manliga... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus, är det därför franska bilar har så fjolliga tutor? :o)) (de franska bilarna har en viss klang som skiljer sig från tyska och svenska tutor - ljusare och mer spröda i tonen på något sätt) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som de kör (och tutar hela tiden) så har de väl fåt ta fram nån extra mild ton..... FP |
|
|
Första gången jag körde bil i Frankrike var 1990 och det var en rejäl antiklimax. Efter att ha matats med bilden av ständigt tutande och gestikulerande fransmänn som gjorde allt för att tränga sig före, visade sig trafiken vara lugn, stillsam, artig och i närmast total frånvara av tutljud. Jag hde trott att det var snudd på nödvändigt att ha öronproppar för att stå ut med allt tutande och sp var det snudd på helt tyst. Senare har jag kört i Paris och där ligger man väl närmare nidbilden av fransmännens trafikvanor, i alla fall vad avser parkeringar. |
|
|
Jag överdrev givetvis, fast helt tyst var det ju inte i Paris, inte för 3-4 år sen iaf. Deras parkeringar skall vi ju inte tala om, tror inte jag såg en enda oskadad fransk småbil, och då överdriver jag inte. De använder verkligen kofångaren eller motsvarande till att buffla sig fram med vid fickparkeringar osv. FP |
|
|
G-M Tyska bilar är inte fjolliga :-) Das Auto, Der Wagen u.s.w. |
|
|
som stout säger Das Auto och Der Wagen. Hade faktiskt de substantiven i skolan idag :) Med Vänliga Hälsningar Jonas |
|
|
Bra att det lärs ut användbara kunskaper även i dagens skola! |
|
Paap Reeder |
..... litet OT. Döpte idag om "S"-läget på men EH- låda till att "S" i min 750 står för = Sportler! (m). Således - der Sportler. Är litet drag i det! .... skall ta det med volvokuskarna vid fikat i morgon. En annan i mitt tycke bra grej är att presentera sig som: " ... N.N ...alfa-hanne...kör BMW V12 .." ..... viktigt att man aldrig får bli vuxen ... ty då finns risk att man blir gammal ... MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.