AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.899

Underhåll av färgat skinn!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Finns det några bra tips på att hålla färgat skinn i trim? Nu är det kanske för kallt för detta men inte helt fel att få veta det, vad man ska göra.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Har samma fråga. Har bicolor-skinn i estorilblått och på vissa utsatta ställen har det färgade skinnet spruckit och man ser den neutrala färgen på skinnet under. Kan man "måla" i med ny blå färg och sen rengöra + fetta in det med de sedvanliga medlen?

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det verkar inte finnas så mycket erfarenhet av färgat skinn på detta forumet! Antagligen ovanligt med färgat skinn. Om det hjälper så har jag gul/svart skinn klädsel i stolarna! Inga fler som har såndan klädsel?

MvH Bmw 4-ever
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
När det gäller sprucket, färgat skinn finns det behandlingar där man fyller i sprickorna med ett slags "skinnspackel". Därefter sprutmålar man skinnet med en speciell färg.
Jag har inte utfört detta själv, men på fiman där jag jobbade tidigare hade vi tillgång till denna utrustning. En kille där fixade till ett par röda skinnstolar till en Corvette och jag måste säga att det blev riktigt bra.
Hur det är med hållbarheten vet jag tyvärr inte.

Märket på produkten var för övrigt Lahega.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Ztephan -> Finns produkten i Estorilblått? Säljer inte bmw något liknande?

/// Viktor

Mer mos till folket
Det finns flera trådar om läderfärg. Leather Master, Gliptone och Colourlock är några produkter. Sök på nätet och fråga i affärer som säljer skinnmöbler och skinnjackor. Det finns även bilsadelmakare som säljer läderfärg.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
ViccoA:
Vet inte om BMW säljer något liknande.
Lahega som är de enda som jag har erfarenhet av har ett antal kulörer. Vilka det är och hur bra de stämmer mot t.ex. Estorilblått vet jag tyvärr inte. Går säkert att blanda efter behov.
Tipset är att höra med någon duktig sadelmakare inom området eller mångsidig rekonditionerare.
Att göra jobbet själv med t.ex. Lahegas produkter är både dyrt och svårt. Minns inte exakt vad nödvändig utrustning kostade, men det är säkert vettigare att anlita någon om man vill få det bra.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Ztephan, Jörgen L: Tack för tipsen! =)

/// Viktor

Mer mos till folket
Kolla på Länk.

Bra service & priser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.