AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.031

varför går den så dåligt?

*Tobbe*
Tjena min bil går så dåligt på lågavarv men så fort den kommer upp i varv så går den fint.. den går väldigt oroligt på tomgången!
jag har bytt lamndasonden rätt nyligen...
någon som har ett tips om va det kan vara?
(kan det vara en tändspole som inte hänger med)

"tobbe"
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
den kan dra tjyvluft någonstans, prova med startgas och spruta runt slangar och dylikt, förändras tomgången så har du hittat läckan....
en annan sak du kan göra är att ta upp och kolla på stiften.
ser luftfiltret ok ut?

Mvh Andreas
*Tobbe*
ja luftfiltret ser okey ut för ja har nämligen köpt ett nytt sportfilter.. men ja ska ta och åka o köpa startgas o kolla..
tackar för tippset.

"tobbe"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Började den gå dåligt efter bytet till sportfilter?

Om du har otur, har du förstört LMM pga att olja från filtret lossnat och fastnat på volframtråden...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
*Tobbe*
okey men är det den oljan man skulle spruta på filtret innan man monterade de eller???
antar att det blir dyrt om det nu e det som är felet eller??
mitt hc värde är sjukt hökt ochså.. kan det ha med samma eller?
det låg nog runt 300 tror ja???

"tobbe"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om filtret överinoljas kommer en del av oljan att släppa från filtret och följa med luften in i motorn. På väg in i motorn passerar luften (med olja) genom LMM och är det olja i insugsluften kommer en del av oljan att bränna fast på volframtråden (som är glödande) och därefter kommer LMM att få helt fel mätvärden. Den går inte att rengöra eftersom oljan bränner fast på tråden, utan den måste då bytas...

Var du "överambitiös" när du oljade in filtret?

En trasig LMM ger helt fel värden till motorstyrningen och kan mycket väl ge extremt höga HC-värden.

Mvh

*Tobbe*
ja det e nog inta alls omöjligt att jag var det..
så du tror att det e de då eller?
men va e det då man ska byta?
kan man göra det själv eller?
mvh

"tobbe"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du någon kompis som har en LMM som du kan testa?

Bytet är inte så svårt, men det är inte så billig del:
Länk

Om det är LMM som gett sig, är det kanske läge att försöka hitta en ny på någon skrot.

Mvh

*Tobbe*
jo jag har en kompis som har en 325:A så jag kan ju testa o se.. eller så¨e ju ett altenativ att byta bil.. för jag har tänkt länge på att byta upp mig till en 96-97 någon stans...
tack för hjälpen.
mvh

"tobbe"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du skall byta LMM, se till att batteriet är frånkopplat innan bytet, så du inte får några konstiga strömspikar när du kopplar i/ur kablarna.

Att byta bil är alltid ett alternativ, men frågan är bara hur bra betalt du får med en bil vars motor går som en påse nötter... ;o))
Med andra ord är det nog läge att fixa till bilen i vilket fall!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Använd inte sportfiltret om du testar den lånade LMM, för då riskerar du att bränna den också! ;o)

Mvh

*Tobbe*
okey.. det är nog lika bra o byta då.. borde ju faktis gå hitta på någon skrot i landet..
sen är det nog ändå på tiden att byta för det kommer lite smågrejer hela tiden.. den har ju ett par år på nacken så att säga..
MVH

"tobbe"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Men innan du springer iväg och köper en ny LMM, testa med din kompis!
Det kan vara något annat fel! (även om jag starkt misstänker LMM)

Mvh

*Tobbe*
ja det e nog bäst men då sätter ja på orginalburken... för det finns ingen riska att det e lite olja kvar i själva ledningarna så att man bränner den ändå eller?
MVH

"tobbe"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svårt att säga utan att se hur de ser ut.

Personligen skulle jag nog tvätta ur anslutningen ordentligt med t ex sprit, avfettning eller bensin och låtit det torka ordentligt, för att minimera risken att det finns olja i insugningsgummislangen eller luftburken.

Mvh

*Tobbe*
ja när du sa attt oljan kan ha bränt fast så tänkte ja nästan att då måste ja tvätta rent de.. men då tvättar ja rent de med bensin.. så får vi se fall det e de felet.
MVH

"tobbe"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om olja har bränt fast på den tunna volframtråden, kan du inte tvätta bort den...

Mvh

*Tobbe*
just det men ja tänkte på när ja ska pröva hanns LMM så kan ja tvätta rent anslutningen o så....
mvh

"tobbe"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Okidoki, då är jag med på vad du menade! :o)

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.