|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått punktering vänster bak på min andra bil, en framhjulsdrivnen VW Golf GTI (IV) -99. Det sitter dubbfria vinterdäck på och givetvis har jag endast sommarhjul att ersätta med så länge. Sommarhjulen är knappt 1 cm större i omkrets. Min fråga är: bör jag bäst ha.. 1. 2 vinterhjul fram, 1 vinterhjul + 1 sommarhjul bak? 2. 2 vinterhjul fram, 2 sommarhjul bak? 3. 2 sommarhjul fram, 2 vinterhjul bak? 4. 1 vinterhjul + 1 sommarhjul fram, 2 vinterhjul bak? Sommarhjulen har bra med mönster och vägarna här är för tillfället rena från snö. //Martin | |
|
majo: Jag hade valt alternativ nr:2 och sen hade åkt till närmaste verkstad och inhandlat ett nytt dubbfritt däck. |
|
|
Bästa däcken alltid bak! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Är det inte så att man ska ha de bästa däcken bak. Oavsett på vilka hjul bilen driver. |
|
| Sicken tajming 2 lika inlägg samtidigt ha ha.. | |
Paap Reeder |
.... bästa däcken bak ... utom i stan då man vill ha bäst bromsverkan .... i gathörnen. På motorvägen vill man å andra sidan slippa att behöva se sen bakre nummerkylt varför der bästa däcken bör sitta bak. Livet är alltid ett jäkla övervägande och chansande. MVH /// Paap R |
|
Jag hade nog kört med alt. 1, och skyndsamt skaffat ett nytt däck i stället för det som gått åt skogen. Ett däck av varje fram är inte att rekommendera, eftersom dom har olika rullomkrets och bilen är framhjulsdriven. I princip är ju det rätta att ha bästa däcken bak, men att köra med 2 vinterdäck och 2 sommardäck.... nä, då är det nog bättre att ha grepp på ena sidan i alla fall! Du får köra försiktigt tills du fått på ett nytt vinterdäck (eller, om du har råd, två nya som då självklart hamnar bak). /// Gunnar E. |
|
|
Parka bilen över helgen och kör lugnt till däckskrängaren på måndag morgon med ett sommardäck så slipper Du massa extra jobb... Råkade själv ut för punka strax innan jul, men slö som man är ringde jag bärgaren... /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Tack för svaren! Slö som jag är så ersatte jag det punkterade däcket med ett sommarhjul, ställde bilen i garaget, och fixade skjuts på annat vis. På måndag kommer två nya däck att inhandlas (de var rätt slitna ändå).. //Martin |
|
|
Bra beslut. Fast om det verkligen var omkretsen som var 1cm större så vete fasiken om det ens hade märkts nån skillnad.... Olika lufttryck kan nog isf göra lika mycket. Eller menade du diametern...)) FP |
|
|
Jag varierar, och sätter alltid bästa däcken på drivhjulen.....fram eller bak. Då kommer jag fram utan att fastna och däcken slits jämt. "Alltid bästa däcken bak" rekomenderars ju för att alla tror att det farligaste som finns i hela världen är att bakdelen sladdar lite. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.