|
|
|
|---|---|
|
när kom dubbel vanos? verkar som om man ska sattsa på en bil med det. | |
Reven |
det finns från årsmodell 93 och uppåt om jag inte har fel=) ___ Min röda pärla: Länk |
| Dubbelvanos kom först till modellåret -99 på M52-motorerna. | |
Reven |
oj läste inte att det stod dubbelvanos=) fick det bara till vanos ;) ___ Min röda pärla: Länk |
|
KOm inte det 98 ? det reggas säkert som 99 i sverige el ? BMW- När du älskar att köra |
|
|
E39 med M52 tillverkade mellan 09/1998 och 01/2000 har dubbelvanos. Övriga har enkelvanos. Källa: ETK. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Ursäkta att jag tränger mig på, men vad är vanos? Måste ju fråga annars får man aldrig veta. |
|
|
Tjoomas: saxat från www.bmw.se ******************** Med Dubbel-VANOS blir vridmomentets karakteristik betydligt förbättrad. Efter att först ha använts för M3-modellerna, finns nu Dubbel-VANOS i alla 6-, 8-, 10- och 12-cylindriga bensinmotorer från BMW samt i bensinmotorerna i 1-serien. Ventiltiderna samt både insugnings- och utsläppskamaxlarna anpassas steglöst till motorns driftsförhållanden, beroende av gaspedalens läge och motorns varvtal. Resultatet är högre vridmoment i det lägre varvtalsregistret upp till mellanvarv, utan att motorn tappar sin spets vid högre varvtal, där effekten är stor. Tomgångsegenskaperna förbättras också, eftersom mängden oförbrända avgaser minskar. Speciella motorstyrningsdiagram för varmkörningsfasen höjer katalysatorns verkan. Det goda vridmomentförloppet förbättras ytterligare med hjälp av den elektromekaniska styrningen av gasspjället. Denna sörjer för en jämnare tomgång, en mjukare motorkarakteristik vid körning i tät stadstrafik och lägre bränsleförbrukning. ***************** läs mer om andra system på BMW bilar på: Länk V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
På E46 är det dubbelvanos på alla sexor, dvs från starten -98. Länk |
|
|
Sammanfattningen säger alltså: E39 med M52 tillverkade från 09/1998 E46 från produktionsstart på M52. En M52 motor med dubbelvanos heter officiellt M52TU. TU=Technical Update där dubbelvanos uppgraderingen ingår. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.