AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.016

Rengörning av sportluftfilter?

Jo
2
Joakim.1978
328 -98 E46
Köpte min bmw 328 (E46) -98 med både sportavgassystem och sportluftfilter. Förra ägaren sa att jag borde smörja in luftfiltret efter varje 300 mil eller så.

Jag har dock aldrig ens öppnat burken och undrar därför om det är nödvändigt att smörja in filtret? I så fall med vad, hur, och hur mycket? Borde man tvätta filtret?

Jag är novice inom området och skulle bli jätte tacksam för svar. Trevlig helg.
Det finns olika typer av sportfilter. Bomullsfilter och skumfilter. Det är viktigt att man rengör filtret regelbundet det är extraviktigt om du har ett bomullsfilter för de blir smutsiga fort och då för de väldigt dåligt luft flöde.

Så här gör du:

1. Ta reda på vilken typ av filter du har.

2. Köp ett rengöringskit bestående av filtertvätt och filterolja. finns på t.ex Mekonomen eller Dahlhems.

3. Tvätta filtret enligt instruktionerna och låt det torka.

4. Spraya på oljan i ett tunnt lager.

5. Montera tillbaka filtret i burken

6. Färdigt!
Jo
2
Joakim.1978
328 -98 E46
Tack så jätte mycket "M femman". Din redovisning är ju strålande. Nu kommer t.o.m. jag kunna fixa det här. *Skratt* Ska bli kul att äntligen få tvättat filtret, det har hängt över mig en längre tid nu. Vet inte om jag vågar säga hur länge jag har haft bilen och inte gjort något åt saken... hahahaha... 2 år... ! :-) Bilen kanske rent av kommer må bra av det här. Säkerligen...

Tack än en gång!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Bäst blir det om man kastar ut "sportluftfiltret" och ersätter det med ett original pappfilter vilket sedan byts ut med föreskrivet intervall.

Då slipper du både avbrända trådar i luftmassemätaren och problemet med mer skit i motorn.

Annars har M femman 100% rätt.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sportluftfilters reningsförmåga minskar drastiskt när de blir skitiga, eftersom den lilla rening som sker beror på att smutsen skall fästa i den "klibbiga" oljan.

Pappfilters reningsförmåga ökar däremot när de blir skitiga eftersom smutsen täpper igen porerna...(med sämre luftflöde som följd)

Om du trots allt vill behålla sportfiltret tänk på att INTE ta för mycket olja i filtret! Om oljan släpper, kommer den att bränna fast på volframtråden i LMM och därmed förstöra den...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Det där med brännda trådar i LMM kan man ta med en stor nypa salt. Sköter man ett insatsfilter så har man bättre rening och betydligt bättre luftflöde!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M femman, vad menar du men "bättre rening"?

Det är många som bränner sönder trådarna i LMM för att de tror "mer olja i filtret är bättre"...

Mvh

Johan B:

Ett ny rengjort och inoljat filter renar bättre än ett pappersfilter för oljan binder småpartiklar i luften och kan rena upp till 98% av alla partiklar i insugsluften. Detta gäller en rengjort filter.

Gör man fel så är det självklart att man kan skada bilen. Om man häller i dubbelt så mycket olja i en bilmotor för att man tror att man får bättre smörjning så skadar man också bilen...

Själv har jag aldrig hört om någon som har fått avbrännd tråd på sin LMM pga sportfilter och jag känner många som använder det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M femman, tyvärr har du nog gått på reklamen!

Många oberoende tester visar att alla sportfilter renar betydligt sämre än pappersfilter! Det största problemet är dock att de släpper igenom större partiklar än pappersfilter, vilka är stora nog att bryta oljefilmen i motorn med kraftigt ökat slitage som följd!

Detta har diskuterats i många tidigare trådar, där bland annat jag har länkat till några tester. Du får söka upp dessa trådar om du inte tror mig! ;o)

Det finns åtskilliga trådar om forumsdeltagare som lyckats förstöra sina LMM med sportfilter, även här får du söka om du inte tror mig.

Visst kan man förstöra sin motor på mängder av sätt om man gör fel, men när det gäller sportfilter är det få som känner till risken med "överinoljning"...

Mvh

Nu hittar jag inte testet som en kompis och hans kurskamrater gjorde men det är skilnad! Titta på vad man använder inom motorsporten. Det blir kanske inga stora effekt vinster varken på en turbo eller en sugmotor men skillnad är det!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M femman, inom motorsporten kör man på banor som är mycket renare än vanliga vägar, dessutom helrenoverar man motorerna flera gånger per säsong (ofta efter varje racehelg)!

Reningen ÄR sämre i ett sportfilter än i ett pappersfilter, det beror på att porerna som luften skall passera genom är större! Visst renar ett inoljat sportfilter hyffsat, men långt ifrån lika bra som ett pappersfilter av bra kvalitet.

Mvh

Here we go again.. Diskutioner ang sportfilter brukar alltid flippa ur som vanligt.. =)

Om nu motorn tar skada som så många påstår borde det väl vara massor med folk som har problem med sina motorer? Det sitter ju sportfilter i massor av bilar och jag har hittills inte läst någon tråd om att ett korrekt skött och monterat sportfiltret har sabbat hela motorn.

MVH Jimmy
Länk lite prover ifrån sportfilter.

Vi snackar riktiga kvalitetsfilter nu inte "micros 250kr" filter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förslitningen sker långsamt och gradvis, så det är inget som märks i brådrasket. Och det finns många motorer som får problem, inte minst turbomotorer som får ett stort slitage på turbinskovlarna pga smuts i luften. Har för mig att det var "dieselmeken" som skrev en del intressant om detta i någon äldre tråd.

Ovanstående länk redovisar (som vanligt) inte hur bra ett kvalitetspappersfilter renar...dessutom visar testet bara reningsgraden när filtret är precis nyinoljat!

Med tanke på att det passerar ca 1 m2 luft per liter bensin genom motorn, skulle jag inte chansa i alla fall, särskilt inte när ingen hittils har kunnat visa på en oberoende effektmätning som säger att man får mer effekt i en modern BMW-motor! ;o)

Jag lägger inte mer energi på detta, vill folk förstöra sina motorer är det helt ok för mig. I övrigt har detta diskuterats mängder av gånger innan och de som vill läsa om problemen med dessa filter kan rota i äldre trådar. ;o)

Mvh

Om man nu inte tjänar spec mycket märkbar effekt varför riskera ??? Ska man riskera slitage på motor för 1 hästkraft inte direkt, inte jag i alla fall. Vissa monterar sportluftfilter för ljudets skull man kan förstå det, sköter man det regelbundet ska det inte påverka motorn spec mycket men jag tror att motorn slits ut med tiden hur bra än man tvättar och oljar filtret. MIn åsikt :)

BMW- När du älskar att köra
Min luftburk var 100% ren efter en sommar med Pipercross filtret det var den inte med pappfiltret. Ska fixa kompisens test så får alla självutnämda experter lite fakta att bortförklara...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.