|
|
|
|---|---|
|
Tips o tricks mottages tacksamt för jag har en nyköpt begagnad automatlåda som skall bytas mot defekt låda. Hur tar jag bort lådan, dvs hur mycket måste rivas/demonteras? | |
|
har inte bytt låda på just en e32, men avgassystem och kardan måste bort. Sen kan det hjälpa om du lossar motorn och tippar den litegrann så att du får bättre vinkel på det hela...har assisterat vid lådbyte på en 2500 och en 02 och där praktiserades den taktiken MVH Johan K |
|
Paap Reeder |
... ja motorn kan du tippa LITET bakåt. Skulle tippa att det på utg.axeln på lådan gör max 5 cm down ty plenumrören kommer att ta i torpedväggen. Man kan iofs lyfta motorn litet fram men mycket space blir det inte. Har man tillgång till en kvalificerad motorlyft så TROR jag att det blir en klar tidsvinst att ta ut motor och låda i ett lyft. Du har bra lyftöglor på motorn så har du en bra lyft kan du manövrera. Det som kommer att ta tid är lossandet av byxrören. OBS att jag inte har bytt låda själv men har haft bort båda topparna och sett hur jäkla trångt det är. Avgassystemet komplett tas bort Värmeskydden bort Hela kardanen måste bort .... sedan är bara det roliga kvar. MVH /// Paap R MVH /// Paap R |
|
det var inge problem att ta ur lådan om man lossade avgas och kardan och oljerör,,för att sen lossa växellådsfästena och tilta ner den,då kom man åt skruvarna mot överkant på motorn väldigt bra,,..ett tips,ha många förlängare till hands och glöm inte att lådan sitter i torx skallar 2 storlekar andvänds.. Dressa |
|
|
Rapport. Avgasrören under bilen och kardanaxeln är demonterat. Har inte möjlighet att lyfta ur hela paketet, motor o låda. Har inhandlat fler förlängare 1/4", 3/8" samt 1/2" vilket är nödvändigt, du har rätt Dressa. Har demont spolarbeh. så högersidan, avgasrör är lossat men på vänster sida är det så TRÅNGT. Sönderskavda knogar. Rapport följer under veckan MVH Åke K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.