AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.688

Erfarenhet av Export

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har sökt på export men inte hittat nåt direkt,lägger frågan här fast det handlar om export till holland.
Vad ska man tänka på förutom det som står på VV sida.

Tänk på att du skall överlämna del 1 och del 2 av registreringsbeviset till den nye ägaren. Du kan också själv ta med dessa delar för att intyga rätten att registrera fordonet i det nya landet. Det innebär att fordonet egentligen skall registreras först i det nya landet innan fordonet avregistreras i Sverige. Vid registrering i det nya landet är det viktigt att både del 1 och del 2 av registreringsbeviset lämnas in till registreringsmyndigheten. Det nya landets registreringsmyndighet har en skyldighet att meddela Sverige att fordonet nu är registrerat och då kan detta meddelande vara ett underlag för Vägverket att avregistrera fordonet.

I de fall du väljer att avregistrera fordonet i Sverige först så kan fordonet inte registreras i det nya landet förrän de har fått bekräftelse från Vägverket att det är okej med registrering trots att del 2 av registreringsbeviset saknas. En sådan procedur kan ta betydligt längre tid än om fordonet registreras i det nya landet först.

Det här förutsätter att fordonet omgående ska registreras i det nya landet, eftersom det annars borde vara en fördel att avregistrera fordonet först i Sverige.
Slut citat,,,,,,

Kan tex nya ägaren beställa nya skyltar till "min adress" fast detta förutsätter väl ägarbyte först och då kommer väl skyltarna till nya ägaren.Jag vill helst sälja bilen besiktad men avställd.

Mvh/Micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Jag har exporterat till Finland: För att avregga bilen på mig så ska vv ha in skyltarna samt bevis på att bilen är reg i F.
Efter ca 3v skicka finnen kopia på bilens nya finska regbevis, då skicka jag in skyltarna + kopian, därmed kunde vv avregga den.

Rent praktiskt var det bara att hämta honom på Arlanda & köra till färjeterminalen, väl där skruva av skyltarna + få pengar i näven och säga farväl. Nästa dag ställde jag av bilen & ca 3v senare in m skyltar o kopia.
Måste väl vara samma till andra länder???
Mats-saH´s erfarenhet stämmer till punkt och pricka med min, när jag sålde bil till Finland i fjol. Det fungerade utmärkt den gången, men jag tyckte dock att det systemet hade sina brister. Vad händer till exempel om köparen av någon anledning inte gitter skicka sitt inhemska regbevis? Då sitter man med en bil som inte går att avregistera. Ingen katastrof iofs, men de 35:- det kostar årligen att ha en bil i registret kan man ha roligare för.

Kan det tänkas att myndigheterna har insett att regelverket har sina svagheter? Och passat på att ändra rutinerna samtidigt som man införde ett nytt regbevis?

Mvh
/Janne
Jag plockade skyltarna vid terminalen dan innan beställde jag ett nytt regbevis han fick med det gammla , när jag kom hem ställde jag av bilen , Finska bilprovningen skickar anmälan till svenska bilregistret när bilen har regats i Finland,du får även ett meddelande från vägverket så det är bara att skicka in skytarna sen.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tackar då är det lite klarare.Återstår bara att se om Holländaren kommer till skott.

Mvh/Micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Tjena

Enligt mina erfarenheter så skall du skicka in den ena delen till Vägverket, alltså den där du kan fylla i rutan med export.
Sedan skickar du en kopia på det nya regbeviset in till Vägverket.

Detta har dom krävt av mig iaf då jag exporterat till Tyskland

Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Väcker denna gamla tråd då ämnet stämmer precis för mig.

Jag har en finsk spekulant på min bil som verkar mycket seriös när jag pratar med honom. Finns det några betänkligheter med att släppa iväg honom med bilen utan att jag kunnat avregistrera i Sverige, för att slippa göra tillfällig registrering?

Det verkar ju som alla ovan har positiva erfarenheter av export till Finland, men lite misstänksam kan man väl få vara.... Han tar i och för sig en risk när han ska sätta in handpenning åt mig i förväg.

Om jag förstått det hela rätt ska han ha med sig båda delarna av reg.beviset om man gör så här, jag ska inte ens skicka in rapportdelen på del 2?
Finns det några andra risker än att jag får betala 35 kr/år i all framtid?

Jag funderar på att föreslå att jag behåller reservnycklarna till bilen tills den blivit avregistrerad i Sverige och sedan skicka dem som rek. Tycker ni att det låter vettigt?

Finns det några kända "scams" med export till Finland?

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Ehm, du ska alltså inte betala in de 35 kronorna per år, efter 5 år försvinner då bilen ur registret om ni finnländaren köper bilen och skrotar den vid direkt ankomst i finland, annars brukar det gå relativt smärtfritt tog väl ca: 3 månader innan jag fick besked från vägverket av min bil blivit avregistrerad, skickade aldrig in något till dem.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Jag är ju finländare (Ålänning) och köpte min 330 i Stockholm. I denna Länk tråd finns min förklaring, och några andra säljares erfarenheter av att exportera till Finland.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Er
216
Erik N
Tack så mycket för svaren! Där står det ju tydligt hur det ska gå till. "Min" köpare verkar seriös så jag tror att vi gör på enklaste sätt.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Er
216
Erik N
Kom på att jag kanske skulle skriva en uppföljning här.

Jag sålde min bil till Finland och den hämtades torsdag 19/3. Han körde hem på mina skyltar. När han kom hem dagen efter skrapade han skattemärket och skickade mig koden per SMS, jag ställde av bilen på Internet (hade förstås sparat en kopia på reg.papper så jag hade behörighetskoden.

Jag skrev på pappren för ägarbyte och skickade med honom till Finland. Han fixade avregistrering i Sverige där och lämnade in de svenska skyltarna till finska myndigheter. Den 27 april fick jag ett brev från Transportstyrelsen om att bilen avregistrerats.
Tog alltså sex veckor från att jag skickat iväg bilen, vilket var precis vad köparen sa att det skulle göra. Ingen sak när man har med ärligt folk att göra!

Som en parantes kan jag nämna att försäkringsbolaget (Vesta) skickade en faktura på en avställningsförsäkring från det att ställt av bilen. Jag hade huvudförfallodag 1/4 så de hade även tagit den premie jag skulle haft tillbaka.
Jag ringde och förklarade att jag inte bett om en sådan försäkring samt att det inte står i villkoren att den tecknas automatiskt. Det var inga problem utan de betalade tillbaka överskjutande premie.
Ett tips är alltså att ringa sitt försäkringsbolag när man ställer av, för att slippa missförstånd.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.