|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skulle bytt mina breyton magic 9x19" mot bbs challenge 8,5x18" + kontanter idag men till min förvåning så skiljde det endast 4kg/fälg! Jag tror inte den viktminskningen hade märkts prestandamässigt eller komfortmässigt vid vanligt gatbruk. Så det blev inget byte, inte enbart p.g.a ovanstående. Vad tror ni? Ska inte bbs ch vara "lätta", enligt alla här är ju breyton extremt tunga, då kan ju inte bbs vara lätta isf..? Tips på extremt lätta fälgar till m3 e36 mottages gärna, gärna beg. som kan ta breyton magic i byte, max 18". | |
| Det paverkar faktiskt en del, Horde av en kille som haller pa och bygger rallybilar osv att om man kan ta bort typ 4 kg per hjul (med upphangning och allt) sa kan detta motsvara en effekt okning pa ca 30hk, men da snackar vi rallybilar vet inte hur det ar med vanliga men nagon skillnad borde det ge, har man storre falgar sa blir ju rullomkretsen storre ocksa = segare acc, om an lite lite lite,... | |
|
4 kg per hjul är ganska mycket... Lite läsning: Länk Länk Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
brukar iskallt räkna på att 1kg fjädrat motsvarar 10kg ofjädrad vikt |
|
| 4 kg är ju stor skilnad på en fälg! | |
|
Att få bort 4 kg ofjädrad vikt per hjul är rejält stor viktbesparing! Till det kommer att även däcken blir lättare, plus att en mindre fälg har mindre rotationsmoment (massan hamnar närmare rotationscentrum) vilket gör mer än man tror för accelerationen och även bromsprestanda. Kanske inte märks så tydligt på en gatbil, men skillnad är det! Är det väghållning och prestanda du är ute efter, finns ingen anledning att ha större diameter på fälgarna än att bromsarna får plats och får tillräckligt bra kylning. Torde vara 17" på din bil. /// Gunnar E. |
|
|
Är det ingen som reagerar på att 18" bara är 4kg lättare än 19", tror förresten faktiskt det var 21kg för 18" och 24kg för 19"... det blir ju bara 3kg skillnad, tänkte inte efter så noga i första inlägget. Borde inte breytons 18" vara lika lätta/tunga då som bbs? Nej jag är besviken. Trodde det skulle skilja minst 8kg/fälg på mina "vråltunga" breyton med 265 och "vitkoptimerade" bbs ch med 225! Kanske var det kopior!? såg inte ut så men... Tilläggas att jag märkte ingen större skillnad på prestanda i bytet mellan m-kontur och breyton 19". Vad väger m kontur med däck? MVH |
|
hampe m3 |
BBS challenger är inte så lätta som du märkt, därimot är BBS LeMans lätta men då får du också tänka på att dom kostar BRA mycket mer, sen så är dom ju bruttalt snygga också, fast snyggast på e-36 m är orginal, få bilar passar så bra ihop m sina org fälgar som just e-36 helst då GT/cab/contur fälgen.. Bara min lilla tanke.. |
|
Breyton är bra märke och går inte att jämföra med alla kopior på marknaden. BBS Challenge är lätta och framförallt starka fälgar men kan inte jämföras med smidda fälgar som BBS LeMans. Många 18" fälgar och större med lågprofildäck tål ju inte ens att köras med på en vanlig svensk landsväg utan att bil skeva. Sedan så är det stor skilnad på däckens vikt. Vägde du dom med däcken på? |
|
| Ja självklart var det däck på fälgarna annars så hade 21 resp. 24kg var lite väl mycket =) | |
|
Var det samma typ (fabrikat och modell) av däck? Det kan skilja flera kilo mellan olika däck av samma dimension! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
info: Breyton Magic 9X19" 265/30/19 Falken Fk-451 24kg BBS Challenge 8,5x18" Dunlop Sp-9000 225/40/18 21Kg Min gissning på förhand var som sagt att det skulle skilja minst 8kg, det baseras på inlägg här på autopower där man kan läsa "breyton är extremt tunga, mer show än go" och "bbs är prestandafälg som är vikoptimerad och extremt lätt". Detta tycker jag är helt felaktiga uttalanden nu när man ser vad de egentligen väger. Men det är väl inte första gången felaktiga spekulationer gjorts på detta forum. Slutsatsen är att Breyton och BBS challenge är lika tunga om man jämför lika stora fälgar?! (Om det nu inte är dunlop däcken som är blytunga.) |
|
| Kör utan fälgar det borde ju innebära en effektökning på drygt 100hk!Om man följer rallybilsresonemanget vill säga. | |
|
Vägde precis mina BBS Challenge 10x19 med Pirelli 265/30-19 på badrumsvågen, vikt 22 kg. Nu vill jag tillägga att vågen är allt annat än exakt... Breyton Magic och BBS Challenge är väl i samma prisklass och båda är bra fälgar. |
|
| Köpte bbs rc 18", som enligt säljaren väger 18,5kg/st, alltså mindre än m3 gt fälgarna med däck. Borde märkas skillnad i acc och väghållning mot breyton på 24-25kg/st eller? | |
| Jag har kört mad både 17" orginal fälgar med 235 runt om och tunga 18" fälgar med breda 265 bak och 235 fram. Visst kan det vara lite skilnad i acc i höga farter men knappt mätbart men väghållningen var helt överlägsen med 18" fälgarna trots att de var tunga som bly. Däcksbredden/fästet verkar vara den viktigaste faktorn när det gäller väghållning. | |
| Hur pass skulle skillanden bli om man går från M68 fälgen till AC Schnitzer Type IV racing 18" (replica)? Vet inte vad replican väger, dock vet jag att original 9x20" o 10x20" väger ca. 10-11kg. Replican på 18" borde väl vara däromkring, dvs hyffsat lätt för 18". M68 7.5x17" o 8.5x17" ligger på 9,5-10,5kg. Rent viktmässigt borde det inte vara så stor skillnad på dessa fälgar + att jag hadde tänkt köra 225/40 18" runt om, vilket borde bli lättare än 225/45 17 fram o 245/40 17 bak. Men då har vi det här med att vikten hamnar längre ut från centrum, men kommer det verkligen att kännas? Vikten verkar bli ungefär lika o rullomkretsen ökar bara marginellt. | |
|
Nån som vet en fälg-däck försäljnings sida där man har sådan intressant info(som tråden handlar om) om fälg och däck ? Skall ha 18" fälg-däck för bankörning i sommar (M3E46) |
|
| Funderade på det.. men är dom bäst förhållandvis till vad dom kostar ? | |
|
Ngn som sitter inne på vikt-listor (18,19,20 tum) för CSL-fälgarna, övriga BMW-fälgar, Breyton, BBS mm? ///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O |
|
| Länk finns fler som jag inte hittar nu tyvärr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.