AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.049

knackanda bmw 318 91(e36)

ra
5
raggare80
318-91(e36)
hej allt kunigt folk köpte mej en bmw igen för ett par dagar sen en röd o fin bmw 318 91(e36) det e en 8 ventilare nyu till mitt problem den knackar värre en en söndertrimad epa disel jag lyfte på ventilkåpan i dag o kika litte jag kan inte påstå att jag e en stjärna me bilar men e det nån som vet om det går o justera in ventilerna på denna bil??det e altså en 8v inte 16 v jag har tänkt o bytta till en 10-40 olja snart vet inte vad det e i den nu men knackandet låter hårt o metaliskt funderar på om det skulle kunna vara spridarna som ballat ur nån som vet hur mycket dom kan låta ungefär inte lätt o skriva hur högt förstår jag men ni får gjärna gjöra ett försök tacksam för tips

Visa användare
37
Poxer
E36 325i -91
Hej raggare80.
Jag skulle börja med att byta olja ett par gånger med korta intervall (10 dagar) det kan hjälpa hur otroligt det än låter.

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid!
//Ola
Visa användare
37
Poxer
E36 325i -91
Se även Länk
ra
5
raggare80
318-91(e36)
mmm ja det e ju en tanke förstås du har ingen olja att rekomendera?nån som har erfarenhet av att göra invändig motor tvätt lyffte på ventilkåpan o oj oj oj vad mycket skit det vart där = ( har hört att man skulle kunna fylla motorn me disel o låta stå ett tag hur länge då?om detta nu stämer jag menar man hör ju väldans massa av folk svårt o vetta vad som stämmer o ej...ingen som vet vad för motor jag har?eller hur jag kan kolla upp det?står det nånstan kanske?jo min farsas bmw 740 knackade på licknade sätt men där vart det kamkedjan men ja har väll ingen sån på min kärra eller??tacksam för tips

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur såg kamaxeln ut?
Det är vanligt att M40-motorn (som du har) har sliten kamaxel pga att oljeröret ovanför kamaxeln beckar igen om man slarvar med oljekvalitet och/eller oljebytesintervall.
Med tanke på att du skriver att det var väldigt smutsigt under kamkåpan, har man troligen använt dålig olja tidigare....det straffar sig alltid på en sådan motor! :o(

Att hälla i diesel i oljan, är inte att rekommendera....risk för lagerhaveri!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ra
5
raggare80
318-91(e36)
jo kamaxel såg ju sletten ut förstås ...nån som vet vart man hittar billigast sån?(till en 8v)o vad kan man räkna me att en verkstad tar för o bytta den?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Priser hos BMW:

Kamaxel: ca 2600kr
Vippor (8st): ca 2500 kr
Oljerör med skruvar och packningar: ca 200kr
Hydrauliska lyftare (om de behöver bytas) (8st): ca 1500kr

Sedan tillkommer jobbet....

Medlemsskap i BMW-Club Schweden ger rabatt hos vissa BMW-verkstäder (mellan 5 och 10%).

Möjligt att t ex Motornord är billigare.

Är kamaxeln sliten är det meningslöst att försöka "tvätta" bort ljudet med diesel, motortvätt eller ens bra motorolja! Ljudet kommer att kvarstå.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ra
5
raggare80
318-91(e36)
ajajaj det vart ju väldans dyra saker de ju..mmm jaja får väl se vad jag hittar på d...men o renovera för såna pengar e ju inte aktuelt varje fall.. ingen som vet nån bra bonn lösning???

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Länk

---
/Chrille
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
byt motor till en bättre begagnad :-) blir nog billigast..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.