AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.437

Webasto...vad kan man göra i klorna på BMW-verkstad?

För att göra en lång historia kort så har min webasto inte fungerat på hela vintern.Åkte till BMW i Vimmerby häromdagen för o göra en koll, diagnosen blev "kortslutning i cirk. pump". Vi bestämde då att de skulle beställa en pump.
Idag var jag åter igen på besök och de bytte pumpen utan framgång....samma diagnos"kortslutning i cirkulationspump".
Här hör till saken att kostnaden för byte av pump=3.000 kr.
Så där stod jag lika villrådig som mekarna, men beslutet blev ändå att skicka hela jävla paketet till Sthlm....bra...tyckte jag.
Sedan förklarar verkmästaren för mig att förmodligen är det nog fel på styrenheten"kretskortet", men att detta tyvärr inte går o byta. Man blir istället tvungen o byta hela enheten till en nätt summa av ca 10.000 kr.Jisses.......vad i he.....är detta för något?????.Han förklarar för mig att BMW har egna kretskort till webaston varav original Webasto-kretskort inte fungerar(som dock säljs som lösa delar).Så ....nu är hela värmaren på väg till Sthlm(Engstrands) för felsökning och om det då visar sig vara fel på kortet"styrenheten" så blir jag alltså tvungen att byta hela skiten, då kortet inte säljs som reservdel(enligt BMW i Vimmerby).
Dessutom vill de ha betalt för pumpbytet=3.000 kr...........men pumpen var det ju inget fel på.
Vad anser ni?, ska jag bara svälja detta o se glad ut?.
Om det nu visar sig att det är styrenheten"kretskortet" det är fel på så blir det alltså en kostnad på ca 15.000 kr.(pumpjäveln som fungerade=3.000 kr+ny brännarenhet el. vad nu det heter=10.000 kr+ montage samt demontage+frakt av webasto ca 2.000 kr.)

Som ni märker är jag skitförbannad........betala för byte av en pumpjävel som fungerar, dessutom ev. tvingas betala för en helt ny enhet då kretskort inte säljs som reserdel............
Tacksam för goda råd..........

Tommy
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hej nej nej de får de ta som back jobb,så är de bara .

Länk
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Nog tror jag webastos egen styrenhet passar, har byt i flera bilar med org värmare till webastos egen,blir jädrans mycket billigare
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja passar bra eftersom jag råkade ha en Webastoinstallatör bakom ryggen fnv,
Det är förödande för kunden att man bara gör som det står i diagnosen, dom skulle ha testkört pumpen separat innan dom böt den, två tåtar + och -´funkar den så är ju inte fel där eller hur. Skönt med riktiga datareparatörer utan hjärna.
Mercedes tex. subtionerar sin Webasto aggregat kostar komplett 3800 kr, med de är som BMW krestkortsanpassade just till den bilmodellen som dom sitter i och kan du inte köras med webastos diagnosprogram utan bara med biltillverkarens.
Detta för att kunna anpassa värmaren till bilens eget klimatorsystem, med pumpar, värmeventiler, fläktstyrning.
Det har haft en del problem med dom, därav prissättningen.
Så det blir billigare för verkstan där polaren jobbar att köpa ett komplett nytt aggregat från Mercedes än att köpa delar från KG Knutsson och repa
Kretskorten är oftast inte reparationsbara.
Och i detta fall så hade det varit bra med en MB :)
Tyvärr så har du inte så mycket att välja på om du vill ha den att funka i detta fall, lite konstigt att inte BMW har samma prissättning.
Och byta ut felfria delar är väl lite märkesverkstans gebit när dom saknar kunnigheten, fel att kunden ska betala personalens lärpengar är min bestämda uppfattning.

///MVH Hasso
Länk
52
447
528:n
528i -96
Ta det med högre chef på BMW. Du ska inte betala för deras felaktiga reparationer! Hota med Motormännen, Press eller motororganisation. Om inte annat så får dom ge Dig pumpen för halva priset. Dom gör ändå en bra affär på denna reparationen ändå!

Hej igen.

Hasso....vet inte riktigt om jag förstod dig.
Fungerar det med webasto oiginal-kretskort?
Killen på verkstaden snackade nägot om att original-kretskortet inte snackar med datasystemet i bilen(nån pinne extra på BMW:s kort). Men en intressant tanke är ju.....om man monterar in ett originalkort och tar det dilemma att systemen inte pratar med varandra, så kanske ändå fjärren fungerar????
Vad tror ni om detta?

Tommy
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns ju eftermarknads Webastovärmare till de flesta bilmodeller som inte köps på märkesverkstaden, utan direkt av KG Knutsson som använder webastos "standarkort" men de har oftast en egen manöverpanel som de sedan jackas in i bilensvärmesystem/kablage.
Om du kan plocka i ett "standardkort" i din brännare utan att då även montera en Webasto manöverpanel och koppla som ett eftermarknadssystem är kanske möjligt, men inget som jag törs lova fungera.
Även BMW har eftermonterbara Webastossystem som är BMWanpassade.
Kom bara ihåg att det är ditt aggregat med ny pump, så det inte försvinner om du vill att dom sätter i ett nytt, samt att den gamla felfria pumpen även är din, om det inte går att få till någon deal för feldiagnos, som jag inte tycker du ska betala för, felöskningskostanden är väl ok att betala, men knappast för ett felaktigt arbeta pga dålig kompetens.

///MVH Hasso
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Reklamera pumpbytet pronto. Prata med engstrands. 08880449. Berndt är han som äger stället. Nu har BMW Vimmerby beställt servicen så jag vet inte hur det skall hanteras där med betalning och så. De har alltid varit väldigt serviceminded då jag har haft problem eller monterat värmare.
Lycka till
Asken
Slutet på historien..........
Webaston skickades som sagt iväg till Engstrands där de konstaterade fel i styrenheten. Så enligt BMW är det enda som återstår att beställa en helt ny enhet för 9.000 kr +montage + jobbet för byte av pump(se tidigare inlägg). Det här jävla kalaset kommer förmodligen kosta mig 12.000 kr i slutänden p.g.a att det inte går att få tag i det där satans kretskortet.......JAg är helt uppgiven, har inte lust att lägga ut de pengarna.Begagnad webasto thermo C/Z verkar omöjligt att få tag i.Finns det någon som kan reparera styrenheter till Webasto el. finns det kretsschema på kortet, el. går det ev. få tag i begagnad webast trotts allt?????...Hör av er om ni har något tips
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den verkstad som jag har kontakt med, har tidigare lämnat iväg en del kort till en elektronikreparatör med det är oftast inte gått att repa korten om det inte varit frågan om en ren kallödning som var synlig. Vilket säkert Engstrands upptäckt om så vore fallet.
Kolla med Engstrands om det går att köra med ett standardkort och och kanske göra som jag skrev ovan med separat panel, annars är det nog att tyvärr bita i det sura äpplet.
Synd att inte BMW kan ha MBs lösning på problemet.

///MVH Hasso
Länk
Tack för ditt svar Hasso.
Finns det något kretsshema?, möjligtvis över kontaktanslutningarna?Vad jag funderade på var ev. att se på kortet om man kan hitta något slutsteg el. dylikt för styrningen av cirk.pumpen. Man kan ju teoretiskt tänka sig att då diagnosen blev"kortslutning i cirk.pump" att det i själva verket är kortis på något utgångssteg till själva pumpen. Det kan ju helt klart vara värt ett försök. Om jag inte minns fel då jag kikade på kortet så sitter det ju i och för sig en hel del ytmonterade kretsar men även en del transistorer och dioder av lite större format.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.