|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Utan att veta allt för mycket i ämnet hittade jag denna hemsida: Länk Vet inte hur tillförlitliga uppgifterna är, men lite intressant läsning i varje fall. |
|
|
Jag kör 100% E85 i min lekbil (325:an). Det var rätt enkelt att "konvertera". Bränsletrycket ska upp till 4.5 -4.7 bar. Jag fixade det enkelt m.h.a. instruktionerna från "bmwracing" Länk Javisst drar den mer nu. Jag mätte förbrukningen förra helgen Sundsvall-Uppsala dvs 30 mil. Med 100% E85 drog den 36 liter. Samma sträcka har jag tidigare kört på 30 liter med blyfri 95. (jag ansträngde mig att köra precis som jag alltid gjort) Så i detta fallet ökade förbrukningen på landsväg 20%. Slutsats: 11:-/mil med blyfri 95 och 7.93*1.2=9.50:- med E85. Svekke |
|
|
Jag har för tillfället i 48 liter e85 och det var kanske max 10 liter bensin kvar i tanken innan. Märker att den går lite magert ibland, inte värre än att det går att köra dock... Funderar på att knåpa dit en btr till, har en på min 520 som jag tar delar av. Jar var inte med riktigt på hur man skulle klämma ihop den, skall man dela regulatorn eller ska man klämma ihop hela ytterdelen, så att säga...?? |
|
|
Hej, du ska inte dela på regulatorn. Ta fram hylsnyckelsatsen och ta fram lämpliga hylsor till vardera sida. Sen pressar du ihop regulatorn ca 3 mm, klart. Svekke |
|
|
Svekke: Ska ytterdiametern pressas ihop och minskas med 3 mm då eller?? När man gjort det ska man ta bort den gamla regulatorn och ersätta den med den pressade, eller ska man köra dubbelt ?? Funderar på att fixa ett par kranar så man har två kretsar så det bara är att vrida över om man skulle tanka bensin igen... |
|
|
"Ska ytterdiametern pressas ihop och minskas med 3 mm då eller?? När man gjort det ska man ta bort den gamla regulatorn och ersätta den med den pressade, eller ska man köra dubbelt ??" Alternativ 1: Jag har bara en enda regulator, den som jag pressade ihop lite. Det är vakuum-sidan som ska ihop 3 mm, det sker automatiskt då regulatorn ger efter där. Om minnet är korrekt tog jag en 17 mm hylsa på bränslesidan och en 13 mm hylsa på vakuum-sidan, och pressade försiktigt. 13 mm hylsan ska passa i fördjupningen så den delen trycke in. Alternativ 2: Köp en ny justerbar regulator, de kostar ca 700:- och då kopplar man in den på bränsleslangen efter befintliga regulatorn, pluggar vakuum-sidan och sätter vakuum -slangen på nya ställbara regulatorn. Detta gör att du då kör med två st regulatorer. Svekke |
|
|
Hej. Jag körde min opel corsa på e85 i två år, utan några modifieringar det gick hur bra som helst ,förutom att den var lite svårstartad på vintern (man fick köra på startmotorn 10sek extra) den drog ca 20% mer men så jag gick väll +-0 i bränslekostnader men jag tyckte det var roligt att köra på etanol. tack o hej MOA-power |
|
|
Har en ide på hur man kan fixa det på ett annat sätt. Har ju tänkt att ha så man enkelt kan ändra för att köra bensin igen, om man då sätter en reduceringsventil och har kvar orginalregulatorn som får justera bränsletrycket efter varvet. Då kan man ju enkelt ändra trycket med reduceringen. Det borde väl funka eller vad tror ni ?? Blir lite billigare så än att köpa justerbar regulator, har mycket tight ekonomi just nu... |
|
|
Osäker på om det är så lyckat med reduceringsventil. Kolla in Länk Gå in på "Frågor och svar" och se längst ner. Sök även på Länk Verkar som att det är svårt att få trycket att bli stabilt vid olika accelerationer med reduceringsventil. Kanske beror det på att man bör ha vakuum-slangen på sista "tryck-regleraren" ? En reduceringsventil har väl ingen vakuum-anslutning. Att försöka styra detta med första "tryck-regleraren", dvs original bränsletrycksregulator är jag osäker på. Så har du möjlighet att testa vore det intressant att höra resultatet. Svekke |
|
| Jajamen, ska höra av mej när jag har haft möjlighet att testa. Vet dock inte var man hittar lämplig reduceringsventil, vet nån en bra länk där dom säljer såna får ni gärna länka dit. Funkar det med luftventiler eller äts tätningarna upp av spriten tro ?? | |
|
Hej... Blev en ställbar regulator istället efter lite tänkande. Får väl ses som en investering, kan ju flytta med den om man byter bil... I alla fall, har skruvat upp trycket till strax över 4 bar, men det märkliga är att det går inte få upp trycket högre än ca 4.8. Ställer jag den på 4.8 så tappas vacuumregleringen, eftersom trycket inte går att öka mer och därför tappar motorn ork när man gasar. Funderar på om min pump är på väg att ge upp. Misstänker att backventilen i samma är kass eftersom trycket försvinner efter några timmar. Hur högt tryck ska en pump till en orginal 525 ge ?? Tycker den borde ge mer än 4.8...När jag har den på 4 som jag har nu är den tvär och grinig att starta, så det märks att den går lite magert. |
|
|
Ajdå, det där låter mindre kul. Innan du byter bränslepump tycker jag att du ska sätta dit ett nytt bränslefilter. Det är ganska vanligt att det kommer in skräp där i början då man kör etanol. Detta gör att det blir svårt för pumpen att orka med. Svekke |
|
| Hmm...sitter redan nytt filter där, iofs biltema filter men så kasst kan det inte va tycker jag...annars får det väl bli att byta pump, har ju en reservdelsbil att plocka av. Tänkte jag skulle ha plockat av den för nån vecka sen eftersom jag haft en känsla av att min är lite halvdålig, men jag fick inte loss den. Hur sitter den nere i tanken egentligen ?? Är den fastskruvad eller bara att rycka upp ?? Orkade inte hålla på med mina händer nere i det lilla hålet i tanken, bäst att fråga först... | |
|
Ingen som vet hur pumpen sitter ?? Måste ut i morgon och plocka den.... |
|
|
Jag hittade visst en länk om detta...Länk Men fortfarande, vad skall en frisk pump ge för tryck ?? |
|
|
Här kommer ett utdrag ur Haynes. Fuel pressure checks (fuel injection engines) Fuel system pressure (relative to intake manifold pressure) 3-Series (E30) 320i with M20/B20 engine (L-Jetronic): 2.5 to 3.0 bars 320i with M20/B20 engine (Motronic): 2.5 ± 0.05 bars 325i with M20/B25 engine: 3.0 ± 0.05 bars 5-Series (E28/”old-shape”) All models: 2.5 to 3.0 bars 5-Series (E34/”new-shape”) 518i with M40/B18 engine: 3.0 ± 0.06 bars All other models: 2.5 to 3.0 bars Fuel system hold pressure: 2.1 bars Fuel pump maximum pressure: 6.3 to 6.9 bars Fuel pump hold pressure: 5.5 bars Transfer pump pressure: 0.28 to 0.35 bars Jag misstänker att 5.5 bar är det du ska få om du t.ex. stänger returledningen helt. Kommer du bara upp till 4.8 bar så är kanske pumpen dålig eller så är det stopp någonstans, t.ex. i bränslefiltret. Även om ditt filter är relativt nytt så kan det vara igensatt. Många som börjar köra med etanol på gamla bilar har rapporterat detta problem förut. Man kan nästan räkna med att efter en tid tvingas byta filtret. Jag körde lite snällare blandningar dvs ca 30% E85 i ett år sen fick jag byta filtret. Fördelen med mitt sätt är att mitt bränslesystem var redan städat då jag övergick till 100% E85, så jag har inte sett några fler problem. Det är iofs även känt att har man en pump som är gammal och lite på gränsen så ger den sig då man plötsligt tvingar den att arbeta med 4-5 bar istället för 3 bar. Svekke |
|
|
Ev. användbar info: Länk Svekke |
|
|
Sen bör du kontrollera att alla slanganslutningar är ordentligt åtdragna. På min märkte jag lite läckage på ett ställe vid bränsleröret som fixades med åtdragning. Klart är ju att om du har lite läckage så kan du inte komma upp i max tryck. Svekke |
|
|
Tack för infon... har redan hunnit att byta pumpen, vilket i sej var väldigt enkelt, bara på med gummihandskar och ner och gräva...gjorde i alla fall väldig skillnad, går märkbart bättre nu. Har ställt grundtrycket på ca 4.8-4.9 bar och den går fint med det trycket. Kollade avgasvärdena för skojs skull oxå vilka var mycket bra. MEN, fortfarande är den lite tvär vid kallstart, var 18 grader idag och den vandrar på tomgång och blir orkeslös. Detta varar dock bara nån kilometer, men ska det verkligen vara så när det är såpass varmt ute ?? Eller behöver den ännu mer tryck kanske?? |
|
|
Hej, du kan ju göra som jag och koppla in ett 5000 ohm's motstånd i serie med termotidsgivaren på termostathuset till vänster (den blå kontakten). Koppla sedan två sladdar med brytare som kan kortsluta motståndet (dvs funktionen återgår till det normala). Det du nu fått är en choke-knapp. Du har lurat styrboxen att tro att det är kallare än vad det är, så bilen går fetare efter att du startat kall motor. Detta har iaf funkat fint för mig. Bortsett från detta så verkar det som att kvaliten på etanol kan skifta. Detta kan också vara en förklaring till varför din bil inte går riktigt optimalt just nu. Kolla Länk Svekke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.