AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.629

Blanda E85 i Bensinen ?

Sida 1 av 3
Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Jag är på ett annat forum och där påstås det att man kan köra sin vanliga insprutningsmotor med 40-50% Etanol iblandat i bensinen utan att märka någon skillnad !!!

Har någon här provat och funkade det bra ?

Låter lite skumt tycker jag men det skulle ju bli någon krona billigare att tanka :-)

FordLTD
Ja
36
Jan-Erik L
e46 318 årsm 2000
e34 520 årsm 1988
e34 525 årsm 1990
Kanske billigare vid första tanken(!) men tror nog att det man förlorar i effekt mhy till det lägre energivärdet i etanol vs. bensin måste kompenseras med tyngre högerfot om man tankar etanol.

Däremot har jag hört att det finns en vinst med lite etanol i bensintanken inför den årliga besiktningen. Detta om man anar att CO-värdet ligger på gränsen så att säga på en äldre bil utan krav på katalysator. Gammal bomdepraktika för äldre bilar har jag hört... 1 liter k-sprit i bensintanken med ca 10-15 liter bensin innan besiktning... och därmed sjunkande CO-värde. Om nu detta är sant eller inte ska jag låta vara osagt. Men Jesperado eller någon annan kanske vet?
Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
kommer ihåg när jag besiktade min amazon för många år sedan,den hade lite för högt co-värde.
Jag fick tipset av en granne som mekade mycket med gamla volvo att ha hälla i ett par flaskor k-sprit i tanken när jag hade ca 5-10 liter bensin kvar i tanken.
Sagt och gjort åkte till besiktningen igen på bara ångorna istort sett och nästan framme hällde jag i fyra flaskor sprit för säkerhets skull. Bilen gick igenom utan problem,men med ett co-värde som var onormalt lågt för en gammal B-18 från 1965.
Glömmer nog aldrig kommentaren från besiktningsmannen "kör försiktigt hem nu och ställ bilen i garaget över natten så den får sova ruset av sig".
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Haha! Den var bra!!!

Mvh
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Vid lägre inblandningar av E85, kanske upp till 30%, lär det enligt en studie på KTH, inte bli någon höjning av förbrukningen till följd av inblandningen. Detta skulle bero på någon sorts synergieffekt mellan etanolen och bensinen där någon egenskap i etanolen (flampunkten?) får bensinen att antända lättare. Jag har inte hittat denna studie och vet inte om det är sant.

Kanske finns det någon kemist eller annan med kunskaper i kemi som kan reda ut hur det verkligen ligger till.

Man farsa kör på ungefär 30% iblandning och märker ingen ökning av förbrukningen i en Peugot 405. Jag tänker själv köra till Preem idag och blanda ca 20 %. Där kostar etanolen 7,84. Jag återkommer med resultat.

Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen hänger det ihop med att det finns syreatomer i etanolen som ökar verkningsgraden vid förbränningen även om själva energivärdet är sämre.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Johan B:

Du tror alltså att det kan ligga något uns av sanning i vad jag säger/har hört om en KTH-studie, dvs att förbrukningen inte stiger? Har du någon egen erfarenhet av blandning med E85?

I DN:s motorbilaga idag var det en notis om att blanda med E85, i vilken flera biltillverkare hävdade att det kan skada en icke anpassad bil samt försämra avgasreningen. Det där med skada tror jag inte på med tanke på alla som höjer bränsletrycket och ev byter spridare och som enligt egen utsago inte får några problem. Volvo lär sälja helt omodifierade bilar i Brasilien avsedda att köra på E22-E26. Men där kanske de har andra avgasreningsregler? På vilket sätt skulle avgasreningen kunna försämras? Fossila CO2-utsläppen lär ju iallafall sjunka... De har ju visserligen inte med avgasreningen att göra men är troligen inte så bra för vårt klimat.

Det här med ev försämrad avgasrening kan ju vara ett argument emot inblandning av E85 men snacket om att förstöra bilen kan kanske ses som en funktion av viljan att sälja nya etanolbilar som kommer i år, bla från Volvo och Saab.

Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är att om man blandar in mycket etanol i bensinen, måste man samtidigt ändra luft/bränsleförhållandet just pga att etanolen har syre bundet. Man måste feta upp blandningen (öka bränslemängden i förhållande till luftmängden) annars går motorn magert med höjd förbränningstemperatur som följd. Den höjda temperaturen kan garanterat skada motorn allvarligt (smälta tändstiftelektroder och t om smälta kolvar) under vissa driftsbetingelser. Samtidigt har etanolen en något kylande verkan i motorn (i förhållande till bensin) så det är inte helt lätt att veta när temperaturen ökar...

Det är inte omöjligt att katalysatorreningen påverkas om det är en vanlig katalysator som är tillverkad för att ta hand om vanliga bensinavgaser.

10% etanolinblandning klarar moderna motorer utan modifieringar.
Men man bör tänka på att det redan är ca 5% etanol i bensinen på många håll i Sverige.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag körde på endast etanol förra året och var till en kompis som jobbar på bilverkstad och kollade mina värden hos honom. Deras apparat visade på extremt bra värden. Så att det skulle bli sämre värden tror jag inte på.

Johan B: Du vet möjligtvis inte ett enkelt sätt att ändra luft/bränsleförhållandet för att "optimera" det för etanol?

///BMW - Was sonst!
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Tjenna!
Det är så att jag har tillgång till etanol väldigt billigt (gratis?!), har tankat av det nu ett tag men nu har de bytt leverantör av etanol. Tigigare innehöll den 99.9 % etanol, numera är det 99.5 % etanol och 0.5 % etylacetat. Om man kollar här Länk

så ser man att det är ett lösningsmedel. Mitt sjätte sinne säjer mej att det kan vara jäkligt dumt att hälla det i tanken, kanske löser oljefilmen i cylindrarna osv...Nån som har en kommentar, gärna nån som VET lite om sånt ??!
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Här är första länken oxå...
Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bensin är också ett ganska bra lösningsmedel. Löser till exempel upp olja lättare än vad etanol gör...

///BMW - Was sonst!
Visa användare
208
Gruv
328iC-98
Blandade i Etanol för en ombes. och fick sämre värden.
Så inget jag skulle rekomendera.
be
250
benny
535im-86
Hej! här finns lite att läsa

Länk

mvh.benny
ma
38
malm
525i 89a
3.0CS 72a
Tjabba!

Jag började att blanda upp till 30% etanol i tanken och nu är jag uppe i ca 45%.
Inga somhelst start problem ( även vid -3grader) eller konstig motorgång, tändstiften är nya och ser ut att gå optimalt. Lugnare motorgång, tystare, men.
Jag märkte nu vid sista ökningen att jag får trampa lite hårdare på gasen.
Jag kommer nog att lägga mig på ca 30%.
Och vad beträffar avgasvärden så klår jag nog nya småbilar...

Mvh Malm

Nära bankar ingen bäver!
kilroy
CypherX*Inblandningen av 0.5 % etylacetat är troligen en åtgärd för att göra spriten odrickbar. Det är för övrigt ganska sällsynt att industrin (eller andra användare) hanterar odenaturerad etanol.
Etylacetat är bl a ett lösningsmedel men löser upp olja sämre än bensin.
Hur etylacetat påverkar packningar och liknande vet troligen ingen men 0.5 % låter som en försvinnande liten mängd.Mvh kilroy"Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningdags"

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
kilroy:
Jo, jag skulle oxå tro att etylen inte gör nån skada, det brinner nog ganska bra det oxå. Vi har ren etylacetat i fat som vi använder vid div rengöring osv, den är mycket frän och stark i doften och används troligen i etanolen för att lösa färgerna bättre. Får väl se om jag vågar pytsa i lite om ett tag, bäst att passa på när man har tillgång till billig sprit :)

JohanE:
Det har du ju helt rätt i, tänkte inte så långt...det är ju inte meningen att nåt bränsle ska kunna komma ner så långt i så stora mängder så det skadar smörjningen i cyl. osv...
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag kör med ca 35% etanol och jag märker inte så stor skillnad så när som på att den kanske drar 0.5-1 dl mer per mil.

///Foppa
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Jag provade e85 för första gången i dag, fyllde 30l e85 sedan resten bensin etersom tanken rymmer 80l så blev det 37,5% och det märktes då direkt på effekten speciellt när man ska iväg från stillastående, förbrukningen vet jag inte hur mycket den stiger eftersom jag bara kört 5 mil sedan tankningen, sen tror jag att det blev lite för mycket sprit man skulle nog nöjt sig med 20-25%. men man får laborera vidare priset på e85 är ju tilltalande.

M.V.H. Lasse
Jag kör min BMW 316i -90 på E85 (85% etanol 15% bensin) helt utan modieringar och det fungerar aldeles utmärkt. Den enda nackdelen som jag har märkt är att bilen blir lite svårstartad när temraturen är under 10+ grader därför blandar jag i ytterligare 20% bensin under vinterhalvåret jag har även en VW Golf -93 och även den fungerar utan problem utan modifieringar. Bränsleförbrukningen ökar med en deciliter per mil men med ett pris på (6,95/l i Linköping) blir det en ganska stor vinst per år eftersom jag kör 3000 mil varje år. Det är bara att passa på det kommer förmodligen inte att dröja så länge innan staten kommer på att man förlorar skatteintäkter och lägger på moms och skatt så att priset kommer upp i samma pris som bensinen.
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
Hej har nu kört 12,7mil med 37,5% E85 i tanken och jag måste säga det MÄRKS. Bilen startar inte lika lätt tidigare räckte det att dutta till startmotorn för att bilen skulle starta,nu behövs det något längre samt att den lägger av direkt om man inte är med och gasar lite när den tänder. Dessutom tycker jag att bilen känns slöare så jag fyllde upp med bensin och fick i 16,6 liter vilket ger en förbrukning på c:a 1,3 liter vilket är mellan 2-3 dl mer än på ren bensin så det blir inte billigare att blanda i E85 för mig som jag gjorde, men kanske det fungerar bättre i andra motorer och i mindre koncentration än vad jag provade. Jag kommer att prova igen med 20-25% inblandning men först ska det köras så att det är 100% bensin i tanken så man vet hur bilen går på riktigt.
M.V.H. Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.