|
|
|
|---|---|
|
Vad är skillnaden på en M3025b och M2025b? Skulle det vara svårt att byta motor i en e30 kaross till M30? | |
| M3025b finns det inget som heter. M30B28 är minsta. Det är en sexa som är en hel del större och längre än M20B25 som jag antar att du menar. Självklart går det att stoppa i en M30 i en E30, men det kommer bli väldigt trångt, och bilen kommer att bli duktigt framtung. | |
|
Jo, det finns även M30 på 2.5 liter, satt bl.a i dom gamla 525 E12 med dubbla förgasare, gav 150 hk. För övrigt är den fysiska skillnaden M20/M30 emellan stor, kring 15cm på längden o 30kg på vikten för man räkna med..... Av svara på svårighetsgrad, ja hur mycket kan du skruva???? En hel del arbete krävs, växellådan måste bytas, kardan kortas eller plocka ihop nått hybrid, motorfästen byggas om, elen kopplas om, kylare flyttas framåt, mm. mm. Men inget omöjligt, Sen blir den troligen svår att besikta också, är bes.teknikern någorlunda bekant med BMW så märker han skillnaden o bilen blir underkänd....... ///Magnus |
|
|
Vill du veta ungefär hur mycket som behöver ändras på en E30 för att få ner M30-sexan, kan du ju alltid titta på en Alpina B6 2,8 eller 3,5. De bilarna har modifierad torpedvägg, annan framvagnsbalk, specialkylare med elfläkt, flyttat bromsservo och lite andra 'småmodifieringar' för att få plats för den (i sammanhanget) stora M30-maskinen. Stoppar man dit Alpina-prylar kan det möjligen gå att få bilen godkänd av bilprovningen, men det är nog billigare att köpa en färdig Alpina...... Är du ute efter mer effekt i en E30, är det garanterat enklare och billigare att trimma en M20B25 (325-motorn). Eller turboladda en 2-liters M20B20 rejält, det finns folk som plockat ut 400-500 hästar på det viset..... /// Gunnar E. |
|
|
M30B25 fanns även i E3, E9 och i E28. E28 525i (150hk) såldes dock aldrig i Sverige. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Okay, så det fanns M30B25. Lite för gamla bilar för mig, jag får skylla på det... Om jag skulle byta till en större sexa i en E30 så skulle jag välja en M52B25. 192hk, block i aluminium samt inte mycket strörre än M20. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.