AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.018

bilen slukar kylarvatten, men går ändå bra

min e34 klagar ständigt på för låg kylarvattennivå, den är i princip tom om inte varje så åtminstone varannan dag.

jag fasar för att det är topplocket, eller packningen... men bilen går hur bra som helst i övrigt, och det skum, som jag läst här på forumet, som ska uppkomma i oljan och i exp.kärlet finns inte. är det mkt skum som ska synas i så fall?
mäker man tydligt om en bil har defekt topp?

kylaren är bytt för bara nåt år sedan så den ska det inte vara fel på, och något läckage har jag inte sett till.

tacksam för hjälp!!!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min fd E39:a betedde sig så när vattenpumpen var på väg att ge upp.

___
BMWCS #5157
aha. men vart tar vattnet vägen om vattenpumpen är trasig?
är en sån dyr att få bytt?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kylarvätskan läcker säkerligen ut någonstans. Det kan vara mycket svårt att se ibland. Värmepaketet är en vanlig felkälla t.ex. Kolla så att alla slangklammor på kylarslangarna sitter ordentligt. Om motorn skulle dragit kylarvätska så skulle oljan blivit missfärgad (vit-grå-aktig) och det skulle ryka ovanligt mycket vit-rök.

/Per
okej får gå ut o kolla lite närmare, tack för tipsen.

en fråga till bara, är det samma vattenpump till alla e34:or? och kan man köpa en begagnad på skroten, eller är det en grej man ska satsa på att köpa nytt? kostnad ungefär?
Vattenpump köper man ny, den är relativt billig ny och inget man handlar på skroten. Det är olika vattenpumpar beroende på vilken typ av motor som sitter i bilen. Kostnad hos motornord för dig är 430:- eller 550:- beroende på om du har 12 eller 24v motor. Länk

____
Reach the door with a breath and a scream.
tack så mkt!
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Kan ev läcka på en avgasventil då åker det ut med avgaserna.

Att styla en volvo är som att sminka en Gris;)
jag har nu fått ordning på problemet, det var så enkelt som att locket till expansions-kärlet var trasigt.
dock kostade ett nytt 160:- på bmw, vilket jag tycker var rätt saftigt för en sån enkel grej. men men, bättre det än att toppen var paj eller dylikt. :)
stefannorr
marcusss> Jo du kom ju billigt undan,finns dom som bytt en halva kylsystemet innan dom/verkstaden kom på att de va kylarlocket som va paj.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.