AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
593

Folksam gor ingen skillnad pa trimmat! det ar annat man kan saga om IF

Hanna
Skulle forsakra min 325 hos IF de ville ha 18 000 kr for en helforsakring, ( och 11 000 for en trafik!!! ) sa javla sanslost och nar jag fragade dem vad jag skulle fa ut for bilen pa ett ungefar om jag krachade den sa svarade de otrevligt, att det kunde de inte svara pa - Det kan ju annars vara en valdigt relevant fraga om man har kopt bilen for over 100 000 och nar man val smaller sa sager de bara - nej du far 50 000 for skiten. Hur ska de kunna vardera en mosad BMW korrekt?

Iallafall sa jag skrev over bilen pa mammsen som har allt forsakrat i Folksam, de var jattettrevliga och forsakringen skulle kosta 4200 kr om ar! snacka om skillnad, ondskar jag vore lite aldre.

Forsakra i Folksam, de ar suverana, de brydde sig inte heller om att bilen var super trimmad de sa bara kor forsigtigt. jojo visst!

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Jag är inte lika säker på att trimmat är ok om det skulle hända något och skaderegleraren gör en bedömning. Om antalet hästkrafter i bilen inte stämmer överens med vad den är typad och besiktigad med kan de lätt hävda vid ett motorhaveri att du olagligen manipulerat bilen och försäkringen därför inte gäller. Jag skulle ta skriftligt på att trimmat är ok om jag var du. mvh Marcus
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Trimmat är ALDRIG ok i försäkringsärenden. Överensstämmer inte bilens skick med registeruppgifterna kör man olovligt, och åtnjuter därmed inget försäkringsskydd. Dessutom är det straffbart.

Jeppe
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hejz

Ägde en Volvo 164 med som var turbokonverterad (den raka 6:an). Bilen var reg.besiktigad vilket givetvis resulterade i en speciell motorkod (som fanns på registreringsbeviset).

Ringde och skulle försäkra bilen, visst inga problem...en volvo 164 -72........nej men vänta fick jag till svar.....aha motorkod ändrad, oj oj oj då... denna bil hoppar upp ett par nivåer då den klassas efter antalet HK.

Blev svindyr i försäkring, men jag gjorde det seriöst och visade även upp bilen för en besiktningsman på försäkringsbolaget som gjorde en värdering av just min bil......den fick högsta betyg.

Premien blev: ca 11000:- Hel/år, ganska dyrt för en Volvo...eller?

Ha en bra dag / Wallace
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.