AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.373

Bättre bromsar...

Sida 1 av 2
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Undrar vilka bromsskivor o ok från "modernare" bilar som passar på 325:an...

har för mig att bromsskivor frå audi TT borde passa.. de passar på golf II så de borde väl passa på min oxo eller??
ligger för övrigt på 312mm har jag för mig...

ni som vet kan väl ge tips på vilka andra som passar..

skulle va kul med ett bra recept oxo...
dvs ex på bromskivor, ok, huvudbromscylinder osv...

........ HAHA ;p .....
Letar M-technic II paket *mums*
parolof
???? skiva som skiva(med res för värstingskivor), förstår inte varför en skiva från en Audi TT skulle ge dig bättre bromsar. Om den teorin stämmer så köp Ferrari skivor eller nåt
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
paralof: det spelar nog ingen roll vilket bilmärke, däremot är skivdiametern är högsta vikt för att uppgradera bromsarna.
Han skriver ju 312mm skivor vilket är enorm skillnad mot original 260mm.

Ju större skivan är ju större blir friktionsytan o därmed effektiviteten, även avståndet från centrum till yttersta delen är viktig: "hävstångseffekten!"
Naturligvis har även bromsoket o belägget stor inverkan.......

Tyvärr har jag ej bra svar på exakt skiva som passar bolt-on, men det finns ju bromssatser att köpa som är färdiganpassade.
Läs här: Länk

///Magnus
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Audi-skivorna passar med största sannolikhet inte alls på din BMW. Det beror på att Audi och BMW har helt olika bultcirklar. (däremot har TT och Golf samma bultcirkel, varför det inte är så konstigt att de är "bolt on" på den bilen)

Innan du börjar byta ut skivorna, kan du prova med lite skarpare belägg från t ex Pean-Sverige. Men vassare belägg dammar nog och för mer liv...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
EBC Redstuff belägg, EBC Turbogroove slitsade skivor och DOT 5.1 bromsvätska så har du bromsar som duger för bankörning med en 325 E30.
Jag föreslår Zimmermann hålborrade skivor, Ferodo DS- belägg och ATE Blue Racing bromsvätska. Perfekt kompromiss mellan komfort, prestanda och pris. Funkar både på gata och bana, såvida du inte ska köra 24h på Nürburgring eller så :-)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Varför inte Brembo ;-)

MVH//Anton

BMW - Die Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
SpineKracker
Är inte greenstuff beläggen bättre för gatkörning då de funkar från låga temperaturer medan de röda kräver lite temp innan de funkar optimalt??

E30, för att man vill.

Mer GO än SHOW är mitt motto.
grizzli,

Brembo har inga "prisvärda" prylar till E30. De har många väldigt fina och bra prylar, men att kosta på ett Gran Turismo- kit för cirka 20 000:- är inget jag kan rekomendera.

Priset på de delar jag rekomenderade ovan är cirka 30-40% högre än för motsvarande originaldelar=prisvärt.

Mvh,
Kalle
_____
SpineKracker:

Kör med Redstuff på min M5 och det funkar bra även med kalla bromsar.
gr
407
grizzli
Kalle: Du har säkert rätt som vanligt ;-) ps skulle du kunna lägga ut lite fler bilder på din 525:a på inredning,exteriör motor?

MVH//Anton

Länk
Glömde skriva att alla EBC klossar är dammfria. Ett stort plus!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Större friktionsyta gör inte att friktionen ökar. Däremot innebär en större diameter att hävstångseffekten blir större, och därmed bromsverkan. Fördelen med en större skiva är att den större ytan avleder värme bättre. Det är ju just när bromsarna blir varma som de på allvar sätts på prov. Om du har nytta av större bromsar beror alltså helt på hur du kör. Vid en panikbromsning från 50 km/h bestäms bromssträckan av däcken och ABS-systemets effektivitet. Antagligen samma sak vid bromsning från 100 km/h.
Vid autobahnkörning kan jag tänka mig att situationer uppstår där en enskild bromsning pågår så länge att betydande värmemängder lagras upp i bromsarna, vilket påverkar effektiviteten. Samma sak vid upprepade bromsningar, t ex bana.
gr
407
grizzli
Kalle: Sparco bromsar då? Länk

MVH//Anton

Länk
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Nej! Inte EBC! Har kört på EBC GreenStuff och det är det i särklass sämsta belägg jag kört på. Då är originalbelägg betydligt bättre!
De GreenSuff-beläggen jag hade var både kort livslängd (30 dagar/150 mil...) och bedrövlig friktion. Hjärtat i halsgropen varje gång det skulle bromsas.
När jag ville reklamera beläggen sa säljaren att det var "fel på mina bromsar". Körde tidigare på Ferodo DS 3000 och aldrig haft några problem så nu har jag återgått till Ferodo. Tillsammans med en bra bromsvätska så fungerar det kanon på både gata och bana. Skitar ner fälgarna dock.

///Johan
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Vad är det för fel på originalbromsarna?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Lämnar bromsdamm gör även EBC, finns inga belägg som inte dammar, isåfall är dom gjorda av glas eller nåt o har noll i friktion.
Har kört på EBC Green o dom går åt ganska fort o överhettar vid bankörning samt dammar även vid lugn körning.

Ferrodo är ett bra val, dom har fina egenskaper o bromsar mycket bra! Bromsdamm är bara ett bevis att beläggen funkar......

///Magnus
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
ok.. om jag nu skaffar större bromsskivor (vill helst ha det för det blir snyggare oxo tycker jag), måste jag då byta ut bromsoken oxo??? eller kan jag kanske köra med samma???

känns som om de skulle va onödigt o byta till större skivor om man inte skaffar större ok oxo.. bromsbeläggen tar ju inte över hela ytan då..eller har jag fel...

........ HAHA ;p .....
Letar M-technic II paket *mums*
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Håller med om att det ser bättre ut med större bromsar, speciellt om man monterar större fälgar. En massa luft mellan fälg och bromsskiva tycker jag ser lite fånigt ut.
En risk med att byta bromsar fram men inte bak kan vara att bromsbalansen i bilen förändras. Vi som kör med gatbilar har ingen bromsvåg så att vi kan justera detta, men kanske ABS-systemet kan kompensera.
grizzli/anton,

Jag vet ingenting om Sparco-bromsar, men de brukar hålla hög kvalité på sina prylar överlag.

Skicka mig ett mail och skriv vad du vill se bilder på så ska jag försöka ordna det :)

Mvh,
Kalle
_____
Mina EBC Redstuff ceramic dammar nästan inte alls, stor skilnad mot orginal.

EBC Greenstuff är ju inga sportbelägg de motsvarar orginal kvalitetsbelägg. Redstuff är för sportig körning och Redstuff ceramic för banträffar. Sedan finns Yellowstuff för bankörning och tävling.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.