|
|
|
|---|---|
Perkka |
Hej, jag har kört farsans 520 -88 strax över ett år nu, & då menar jag TOK-KÖRT den.. Jag har legat nära varvstoppet på 1, 2 & 3-an nästan varje dag. Och på helgerna har de säkert varit ännu värre pg a av rejs mot kompisar & övrigt folk hela tiden ( gissa om jag har förlorat många rejs). 2 liters sexan e ju väldans slö, så man blir ju tvungen att pressa den ganska mycket. Men sexan sjunger vackert vid dom högre varven Men nu verkar de som jag har knäckt den tyvärr.. För ett tag sedan spikade den & gick bara på 5 burkar. Vi hoppades på att de skulle va ba tändstiftet, men icke.. Så i fredags kom domen av verkstan; Dom sa att vipparmen gått av på 2-a burken ( eller nå liknande), som i sin tur betydde att det stundar ett kamaxelbyte med allt va de innebär.. Men jag vet inte om de hänger ihop.. E de nån som vet de??? Så jag undrar om ett kamaxelbyte e ett måste nu?? Enligt verkstan så har detta hänt pg a att motorn har gått alldeles för hårt, eller att kamaxeln e ba sliten helt enkelt.. Vilket stämmer egentligen?? Denna verkstad visade min gode far ett kvitto på ett kamaxelbyte ( bl a iaf) dom hade gjort på en annan BMW, & det visade runt 11000 kr!! Så runt den summan kan det kanske komma att kosta.. "hmmm trevligt" tyckte farsan.. Men kan den summan verkligen stämma?? Tacksam för svar Mvh Per |
|
Hej! Ja vipparmar kan gå av dels vid ungdomens lite "vildare" körning eller när kamaxeln börjar bli nedgången vid någon nock. Summan 11000:- är snarare i underkant om man skall göra arbetet lite seriöst. Dvs renovera hela toppen när man iaf har den ute.. Mvh Janne. |
|
Perkka |
OK, men toppen blev renoverad vid typ 19-20 000 mil.. Har nu gått strax över 24. |
| jo då men köp en trim kam istället och byt den själv inga större problem om man har gjort det en gång då får du en kam kanske för 3-4 tusen sen köper du alla vippar för 150kr hos bmw och sätter dit allt själv vips nu har du fått billigare och en roligare bil med kanske 10-15 hästar mer | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.