|
|
|
|---|---|
|
Hej till alla forum deltagare, min sambo och jag går i tankar på att köpa en BMW X3 men, tidigare har vi haft en Audi TT som vi nu sålt vidare. Vi har ingen erfarenhet av BMW bilar men går och funderar på en X3, svårt att bestämma sig 3,0 eller 2,5. Jag vill gärna ha ärliga svar från er som har eller har haft erfarenhet av X3-an så ni hjälper oss på traven. Att köpa den här bilen innebär även en viss ekonmisk åtagande (ett lån ska man ta som man ska leva med under några år framöver) och därför vill vi vara säkra på vårt val. Vill också fråga vad ni anser är behövligt av extra utrustningen. Hälsningar Dijalo | |
| Hjälp var ordet... | |
|
Förlåt, men det går lite interna skämt om X3:ans taskiga terrängegenskaper här! ;) Börja med att söka i forumet på X3, så får du säkert en timmes nyttig läsning! Och vore jag dig, skulle jag satsa på en 3.0:a! |
|
|
Jag har just hämtat ut en 2.0diesel. Främst valt det för att jag kör mkt samt att jag tror att det blir lägre dieselskatt i framtiden. Den motorn är en utmärkt motor enligt mitt tycke och 60k billigare än 3.0d..... Vad kan man säga, härlig bil man sitter högt, Utrustning ja vad skall man säga där. Man kan utrusta en BMW hur mkt som helst..... Vissa av paketen ger ganska vettig utrustning för pengarna. Kör du kort eller långt per år? Främst på landsväg eller mest i stan? mm mm Xenonljus med adaptiva kurvljus är bra på landsväg. Komfortpaketet ger vettig utrustning för pengarna. Hifihögtalare ger lite bättre ljud än standard. CDväxlare som sitter under mittarmstödet fram är en trevlig pryl. PDC fram och bak är bra om du kör mycket i stan. Elinfällbara backspeglar om du skall parkera i trånga garage eller utrymmen. Elmanövrerade framstolar med minne om ni är flera förare. Man kan fortsätta hur långt som helst... Lycka till! Asken |
|
|
dijablo: Länk |
|
|
Själv har jag en 3.0i som sörplar rejält med soppa och kostar rätt mkt i skatt och försäkring(köpte dock inte modellen av ekonomiska skäl, ingen sparbössa precis:)).Provkörde även en 2.5 innan jag bestämde mig, och blev förvånad över hur liten skillnad det var i upplevelse.Gav även 3 liters dieseln en chans, men det är nåt som fattas där (ljudet vid 6000 rpm kanske).Bestämde mig dock för 3.0i eftersom jag annars hade åkt runt och ältat huruvida jag hade gjort rätt eller fel. Har sedan 1976 drömt om att någon gång äga en ny BMW med 3 liters sexa, så då fick det bli en sån. För mig är den helt perfekt. Ang. utrustning, först så ångrade jag lite att jag hade lagt ut pengar på PDC eftersom bilen ändå är rel. lätt att parkera, men sedan så gick ena sensorn sönder, så då var jag utan i 3 v. och kände mig väldigt handikappad, så nu ångrar jag det inte. Infällbara backspeglar ångrar jag dock, fick för mig att det var bra eftersom carporten är rätt smal, men jag fäller sällan in dem (iofs är de väl uppvärmda också och det kanske är bra). Elmanövrerad elstol känns överdrivet för mig, det är så lätt att ställa in manuellt. Panoramasolluckan ångrar jag inte, även om det säkert är ett jätteonödigt tillbehör.Xenon och adaptiva kurvljus har jag, upplever dock inte att de adaptiva kurvljusen tillför så mkt. det är inget jag reflekterar över i varje fall. Standardstolar i sensatec har jag, och de duger bra åt mig (kör bara runt 1500 mil per år).F.ö har jag dragkrok, förvaringspaket och komfortpaket. Har manuell låda, ångrar det lite, men sambon ville promt ha det, och då jag fick välja allt annat så fick det bli så:-) Lycka till med köpet! /Anders |
|
|
Asken: Kan du inte lägga upp lite bilder på din vita X3'a? Har aldrig sett någon vit X3'a :) Mvh, /Wille |
|
|
Tack för alla ärliga svar, imorgon ska jag till Solna och beställa bilen, det kommer nog bli en 3,0 annars så kommer jag precis som Sigdarve gå och grubbla ifall jag gjorde rätt eller inte... Dijalo |
|
|
Finns X3 2.0d att få med automat/steptronic? |
|
| 20.d går inte att få med automat, kanske kommer vad det lider.. | |
|
Grattis du kommer bli helnöjd, själv kör jag en X3 3.0i man med lite lull lull, kanon i det vädret som drabbats oss stockholmare i helgen,allt det där dravlet om terräng egenskaper går jag inte på, det finns ingen vettig bil som man kör till vardags med dessa egenskaper. Jag kör på dåliga grusvägar lite då och då när det är dags för påfyllning i frysen. Detta jobb gjorde även min gamla Volvo bra men denna gör det betydligt bättre. Familjen gillar bilen helskarp, själv är det som roligast kring 6000rpm. Nick. |
|
|
Hejs! Grattis till valet av bil det blir nog säkert bra. Angående terrängegenskaper så, vafan det är ju över vägbulorna i innerstan man vill komma över;) Det är ju i stadstrafik som de flesta X3:or kommer att användas. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
X3:an klarar de flesta vägbulor vid 60 km hastighet. Det finns dock några grymma bulor som man måste sakta ner till 30 för att komma över. Trots det grymma snöfallet i Uppsala det senaste dygnet så uppförde sig X3:an galant på vägarna idag! /A |
|
|
Ligger ännubättre på vägen än gamla x5an! Rekommenderas starkt! Mvh Asken |
|
|
En liten varning för X3:an dock! X3:an är beroendeframkallande! Jag bara längtar efter att få köra den varje dag! Och det är lika kul varje gång :-) /A |
|
|
WilleW här är en vit X3:a Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.