AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
885

Klima på vintern?

zacke
Rekommenderas det att köra med acc:n påslagen även under vintern. Eller skall man bara motionera den i bland.
Jag kör 528:a -99.

Tack på förhand Zacke.

Jag har alltid använt den på vindern då det rekomnederades av "honda" plus att imman försvinner fortare och berde va lika på bmw.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Isstjärnan lyser året runt, aldrig avslagen :)

///MVH Hasso
Länk
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
som Hasso säger!!! helt rätt MVH Micke
andha45
Det finns några trådar om detta sedan tidigare.

Åsikter finns från någon som haft en AC som funkat perfekt i 18 år trots att den varit avslagen hela vintrarna, till att den typ pajar om man stänger av den ;-)

Enligt de instruktionsböcker jag läst räcker det att motionera den./PH
Hur är det om man inte kör så mycket med bilen vintertid? Kärvar ac´n ihop lättare då? Eller håller den bättre?

Länk
stefannorr
Som ovan skriver finns de ju x antal trådar om detta,de senaste ja läste var tydligen nån som jobbade me ac system o gav varken kredit för o ha på jämt eller avstängt helt..dock rekomenderades de väl att man skall köra systemet då o då även vintertid....
andha45
De flesta bilar med ECC (eller alla kanske) slår på ac:n om man maxar avfrostning på vindrutan, så om man använder den funktionen lär ac:n rastas minst en gång varannan vecka.

Överhuvudtaget så finns en risk att man blir för detaljorienterad, typ hur mår den motorn efter att ha varvats innan den uppnått full arbetstemp., eller hur mår de helljusinsatserna när man kör med 100W-lampor etc. Klart att bilen mår bäst av att varje detalj pedantsköts, men det kan också bli trist, om inte den dag man säljer bilen och inte får något extra...

vet ej om detta hade med ac:n att göra, men om man tror att den pajar för att man stänger av den tycker jag att man går lite väl långt. Det finns ju en knapp så att man ska kunna stänga av den.
Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
en liten fundering om detta !
nästan alla säger att ac:n ska användas regelbundet för att den ska fungera (hålla packningar osv täta och fräscha),vilket verkar fullständigt logiskt och ok.
Det är ju tydligen även så att ac:n inte går om det är kallare än tre plusgrader,vilket det oftast är på vintern.
Jag har kommit fram till att det enda sättet att vara säker på att ac-kompressorn får jobba ett tag på vintern är att ha bilen i varmgarage och köra ac:n en liten stund (med öppna dörrar förståss),om man inte bor i sydligaste delen av landet .
Om isstjärnan lyser eller inte kvittar väl så länge det är kallt ute,eller ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.