|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Funderade på om man kan kolla sin hastighetsmätare någonstans, så att man vet exakt hur mycket för mycket den visar i olika hastigheter. Någon som har koll på ställen, pris etc? Min 530:a glider (ganska) enkelt upp i 255 på mätaren, vilket naturligtvis inte stämmer. Förmodligen hade man kunnat pressa den även till 260 på mätaren, men jag har inte haft tillräckligt fri autobahn för att testa än. Eftersom jag på 90/110-sträckor i stort sett alltid håller 120/140 på mätaren, innebär ju deta att jag kör onödigt långsamt, man skulle kunna köra ett par km/h till utan att mista lappen. ;) | |
|
Enklaste sättet att få en exakt mätning är att ta med en handburen GPS-navigator. De flesta mäter hastigheten med bättre än 1% noggrannhet. F.ö. rekommenderas att hålla högst 27 km/h (verklig fart) över fartgränsen - INTE 30 över! - om man vill ha kvar körkortet..... (17 km/h på 30-sträckor). Överträdelser på 25 km/h eller mer resulterar nämligen vanligtvis i en s.k. varning från Länsrätten. Har du en varning räcker en liten ynka förseelse unde de närmaste två åren för att lappen ska ryka..... Polisens mätutrustning drar av 3 km/h, så 27 över resulterar i en rapporterad överträdelse på 24 km/h. Av såna behövs 3-4 st under en tvåårsperiod för att bli av med kortet. (Fråga mig INTE hur jag vet!). /// Gunnar E. |
|
|
Om du inte har GPS så kan du bara mäta tiden mellan de gamla T-na som användes vid hastighetsövervakning från luften, helikopter, det är exakt 505 meter mellan korsen. (0.505 * 3600) / tid i sek = km/h |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.