AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.707

Bluetoothinstallation i E36 - länk med bilder

Sida 1 av 2
Gjorde en nice installation av Bluetooth i bilen igår, HCB-300 heter kitet från Sonyericsson. Se min tråd på AlfaPower:

Länk
Nokia CK-7W ---> Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Vaf kostar ett sådant kit till en SE?

//Player
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
1500:- var tydligen priset.

//Player
Ni har inhandlat middagen på McDonald's ser jag, man blir ju sugen ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
alfa75thomas:

Antar att det endast passar till Sonyericsson(ca:7%)....då är det inte så många som kan använda pkt.

Bättre om man har annat märke och följer Micke O länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
starre: Den borde fungera även med andra märken, det är ju det som är det fina med BT.

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Masten:

Borde var det ja:))

Det finns minst två olika versioner(protokol)av Blåtand och vissa tillverkare låter bara deras egna märke att fungera.

Det fina med blåtand är att det fungera utan tråd.

Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Aj fan, det var mer än jag visste! Om det inte var trådlöst skulle det kännas ganska meningslöst :P

/Masten

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
om ajg inte mins fel så har jag för mig att nokia och sonyericsson kör med olika protokol, om de inte ändrat det nu.
Nokia BT HF går att använda till massor med märken av telefoner men med SE är det väldigt mycket si och så.

Jag vet då vi gjorde ett test i Fyndbörsen nummer 20/2004.
Länk Går att efterbeställa på 0455-33 53 25.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Original-Bluetooth i min 1-serie funkar i alla fall fint med SonyEricsson (jag har en T630), Nokia, Motorola och Siemens utan att man behöver ändra något.
Vill man ha hållare med laddning och yttre antenn finns det till SE T610/616/618/630, Nokia 6310, Motorola V525/V600 och Siemens S55/S65, men även nyare telefoner från dessa och andra tillverkare funkar.
Det kan tänkas att Nokia och SE har olika BT-standarder, men bägge är i så fall supportade av BMW:s original-Bluetooth.

Nån förresten som vet om det finns BT-handsfree från fristående tillverkare? Jag vet ju att det finns headset från t ex Jabra, som funkar med BT-telefoner av i stort sett alla fabrikat.

/// Gunnar E.
Det är mycket möjligt att original funkar till både Nokia och SE men inte dem vi eftermonterade.

Enligt Sonyericsson och manualen ska HCB-300 funka fint till alla telefoner med Bluetooth. Jag har inte hört något annat heller, om man läser på lite forum så verkar det som att just SEs Bluetooth-produkter är de som är MEST kompatibla med andra märken. Jag är iofs inte så brydd då jag aldrig köper något annat än Sonyericsson. =)

Jag är iallafall riktigt nöjd med det, det fungerar helt klockrent och utan strul. Bara vrida om nyckeln och starta bilen så är kopplingen gjord!

Stämmer nog bra att kitet kostar ca 1500:-, sen kostar väl den avancerade musikdämpningen en knapp 500:- till.
alfa75thomas:

Du menar att det inte finns några* (i bruxen)som säger att de inte kan garanter att Icke SE lurara fungera ihop med denna produkt.

Jag tror inte SE har den produkt som är mest kompatibel med andra märken.
Instämmer med Starre.

Fan vad jobbiga ni var med det här då =)

I manualen står det ordagrant:

"Bilhandsfreen är kompatibel med telefoner som använder Bluetooth från Sony Ericsson och exempelvis Nokia, Motorola och Siemens."

Några * finns inte till denna text.

Tror ni mig inte får ni väl ladda ner manualen och läsa själva på:
Länk

Nokia har väl också någon liknande lösning om man nu är Nokia-fan och vill ha samma märke (vilket jag absolut förstår, jag är likadan själv, skulle ALDRIG få för mig att ha exempelvis Nokia eller Motorola).

@Starre: Vad du tror är inte så intressant i denna tråden, jag baserade mitt påstående på egen erfarenhet och andras erfarenheter som jag har läst på olika forum.

Jag vill inte verka störig, men det känns som att det bara är ogrundade påståenden och kritik.
Jag vet bara det jag själv upplevet.
Nokia CK-7W går att koppla ihop med massor av olika mobiler men SE HCB-30 klarar inte något annat än SE.
Jag varken skämtar eller annat, erfarenhet då vi provade!

Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
gunnare: Jag har BT-handsfree (sån som man "hänger" över örat) från Motorola som jag använder till min SE T630 utan några som helst problem. Är kanonnöjd!

/Masten

alfa75thomas:

Om man läser pdf filen så står det bilhandfreen är kompatibel med telefoner bluetooth från Sony ericsson och exempelvis Nokia, Motorola och Siemens.

Detta är ingen garantin från SE att det fungera med andra märken då dom bara skriver exempelvis.

Det sista tänker jag inte ens kommentera då jag och flera på forumet vet var jag får min information ifrån

Micke - Jag syftade inte på dig direkt heller, dessutom så handlar inte min tråd om HCB-30, utan HCB-300. Och jag tror dig, har läst att det var en del strul med just HCB-30.

Gunnare: Jag har bytheway också ett HBH-300 från SE, alltså ett sådant man hänger över örat. Den modellen är ganska ful och stor, men har toklång standby och taltid och inbyggd brusreducering.
Ett fint headset där SE verkligen har gjort bra ifrån sig jämfört med de gamla som hade en sorglig standbytid.
Länk till HBH-300:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.