AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.087

Mekartips byte toppbultar

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Tja.

Köpte tillbaka min gamle trogna tjänare. Men förra ägaren har lyckats att lämna in bilen till en snubbe som inte bytte torxbultarna när han bytte toppackningen!

Nu är jag rädd som satan och vill fortast möjligt byta bultarna, har nya hemma.

Det mekartipset som finns är mycket bra, men! behöver man verkligen inte byta toppackning, trots att du bara byter en bult i taget?

Något annat att tillägga till det mekartipset?

Jag har bytt topp förr, inte det som är problemet.

BTW, får man verkligen bort hela bulten på m20 2.5 under insuget? sticker inte insuget ut långt över ventilkåpan?
Lossa alla bultarna i rätt ordning lite i taget tills alla är lossade.
Glöm inte att tappa ur kylvätskan via pluggen på blocket först...
Dra sen dit de nya precis som vid montering av en ny packning.
Tror inte att det är någon fara för packningen.
Insuget är nog inte i vägen, toppen lutar ju en hel del åt sidan.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
I beskrivningen så beskrivs det att man ska (kan) byta en bult i taget. Det borde ju vara bättre ur packningens synpunkt?

Jag lyfte toppen på en m20 2.3 en gång, och där vill jag minnas att bulten inte kom upp ordentligt. Är inte helt säker dock.

Vet ni om något billigt krafhandtag, gradskiva och momentnyckel?

något annat?
Det är möjligt att det är bättre för packningen att byta en bult i taget, men det brukar ju alltid avrådas ifrån pga att toppen kan ta skada.
Även om packningen satt sig redan så kan det ju inte göra nåt att dra bultarna på samma sätt som med ny packning?
Enda jag kan komma på skulle väl vara om de bottnar i hålen, men det är ju inte många tiondelar det handlar om här.
Har både momentnyckel och gradskiva från Biltema faktiskt, funkar bra.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
På vilket sätt skulle toppen ta skada av att dra en i taget?

För packningens skull kan du givetvis dra som om du satt dit en ny, trodde faktiskt jag var tvungen att byta packning ivf.

Jaja, jag har inte bestämt mig för om jag ska byta bultar än. Vad säger ni? är det totalt livsfarligt att åka med beggade bultar av torx?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Var det inte torx som är de nya och vanliga sexkants som gick sönder?

Mvh
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
torx är det man ska ha.
6-kant ska man byta bort då skallarna går av.

Jag har torx nu, men han som bytte packning drog dit samma bultar igen. Då detta är sträckbultar så bör dom ej dras mer än en gång.
Paap Reeder
... när jag mekade toppackningar till min 12:a slutade det så här efter "min" sammanställning av allt snack med olika mekaniker:
"har du inte startat motorn behöver du inte sätta dit en ny packning. Lossa "baklänges" i minst 3 steg och gör sedan som från början.

Med en startad motor och som varmkörts några gånger skulle jag byta en bult i taget. En V12- topp med 14 bultar kan aldrig slå sig med att man tar ut och byter en bult i taget ...... med det är bara min personliga uppfattning.

MVH /// Paap R
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
ja, alltså, bilen har ju gått kanske 500-1000 mil sedan bytet.

Jag har redan nya bultar sedan förr, ventilkåpspackning osv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.