|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag har en 523iT -97 som M-testades nyligen. Då fick jag en anmärkning som heter: "Kylfläkt: Ur funktion". Efter lite dividerande så förstår jag att det är kondensorfläkten, dvs den stora eldrivna som sitter på kondensorn, som inte fungerar. Så jag försökte få igång den på min andra BMW (530iT -01), för att jämföra. Men den ville inte heller starta! Så under vilka kriterier går fläkten igång? Jag kan ju bara tillägga att den satt fast först, men efter lite pillande med en skruvmejsel så släppte den från plasten. Nu snurrar den helt fritt, dvs fläkten verkar inte skuren. Jag har läst i gamla inlägg om termostat/tempgivare, men jag är osäker på vilken konstruktion jag har. så följdfrågan på det är; hur kan jag testa mig fram till felet? kommer jag åt att mäta utan att ta bort främre kofångaren? Mycket tacksam för svar, eftersom BMW drar av reparationskostnaden (3-5000 kr) på inbytespriset om jag inte fixar fläkten. Mvh Johan |
|
Jag vet att min fläkt går igång när det är varmt ute. Jag tror att det är så att det är magnetkoppling och den går igång vid behov. Jag tror inte att ni har kunnat simulera det och få igång den så. Jag har alltid min AC på men fläkten går bara igång på sommaren när det är riktigt varmt. Däremot har jag en VW Sharan där fläktarna (2) går igång så fort kompressorn går. Mitt tips är att du inte ska bry dig till sommaren och då ser du om den OK eller ej. Mvh /NP |
|
tackar för svaret, men tyvärr så måste jag bevisa att den funkar, annars kostar det mig 3-5000 kr mer i mellanpris. men jag är inne på din linje, dvs att den funkar med det är för kallt ute nu! men i så fall måste jag få igång den på något annat vis! mvh Johan |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
530-01 och 523-97 har inte samma system för driften av kondensorfläkten 523. Har två reläer ett högfart och ett lågfart, en tempgivare i kylaren och en tryckgivare i AC systemet som reglerar hastigheten efter trycket. Och den går som NP säger sällan eller aldrig vintertid. Möjligt att det går att simulera nått med tempgivaren i kylaren, den sitter på högersida av kylaren har jag för mig. Finns ju även reläer som kan vara felaktiga och säkringar att kolla. Att köra bilen genomvarm och sedan ställa din inomhus, med avgasslang på tomgång, så kanske den hoppar igång om den är i funktionellt skick. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag kom på en grej! Jag hade Mercedes innan jag köpte BMW. Jag var i Kroatien och märkte att tempen gick upp lite för mycket. Hörde också att fläkten inte gick. Ringde Mercedesverkstaden i Sverige för att få tips, men de var inne på att byta fläkt...eftersom säkringen i kupen var ok. Letade rätt på en allbilsverkstad som grejade lite enligt uteslutningsmetoden. För att försäkra sig om att fläktmotorn var ok så kopplade de in den direkt till batteriet. Tog två sladdar och kopplade in den i ström. Den snurrade som sjutton. Till slut hittade de ännu en säkring i motorrummet som hade gått sönder. De bytte den och allt fungerade perfekt... Så försök att ge den ström och se att den snurrar. Jag vill påpeka att jag inte är någon expert på el men någon kanske borde kunna säga att det är ok att göra så utan att bränna sönder något!? Mvh /NP |
|
|
Hasso - hoppas att du inte syftar på min 528 -97 och skriver 523-97... :-) Jag kan då lära känna din brevlåda! Får det plats ett hästhuvud i din brevlåda? Mvh /NP |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej men Johan har en 523-97 :)) som är bekymret. Så hästar får jag nog av på Tisdagar.(ridhästar) För övrigt har jag delar av tre bra travare sedan länge och behöver inga fler per post :) ///MVH Hasso Länk |
|
Jag hade ju problem på min E46 328 med kondensorfläkten. Dock lite motsatt problem än va du har Johan då min gick på fullvarv hela tiden. Smått påfrestande jag lova. Som hasso beskriver så finns det 2 givare som styr när fläkten skall gå. 1 som sitter rakt ner i en kylarslang som går in i kylarens underkant. Och en tryckgivare som sitter vid kondensorn. Hur som haver, påmin 328 hade tempgivaren pajat och visade ett helt käpp rätt åt skogen högt värde. Jag provade att rycka ur kontakten ur tempgivaren för att se hur fläkten skulle uppföra sig, men de var samma problem. Så mitt tips är att rycka ur kontakten som sitter till givaren i en av kylarslangarna. Då bör kondensorfläkten starta på maxvarv. Om det inte hjälper, vilket det borde så kan du lyfta ur givaren ur slangen( ganska smidigt faktiskt) och simulera hög temperatur med varmt vatten i en skål eller kanske är bättre med en hårtork. Givetvis måste du temporärt hitta något att plugga hålet med där givaren satt. En annan grej jag kom på är att så fort kliman var aktiverad så snurrade min kondensorfläkt på väldigt lågt varv troligtvis för att förhindra att motorn står o "hänger sig" på vinterhalvåret. Nu bytade jag min givare i mars så de var ju runt +10 grader och då snurrade som sagt kondensorfläkten på lågvarv så fort kliman var aktiverad. Så om du kunde hitta ett garage med den temperaturen i eller högre så borde du kunna konstatera om det står rätt till eller inte. Jag förutsätter nu att systemet fungerar likadant i M52 i E39 som de gör på M52TU i e46. Tyvärr verkar de ju ologiskt nog skilja sig i systemen mellan M54B30 I E46 och M54B30 i E39. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Systemet i stort är lika, men ändå inte och det skiljer på årsmodeller före och efter 98 också. Och även på E46 /E39 ///MVH Hasso Länk |
|
Hej på min 540-98 så startar tillsatsfläkten och är idrift ca en 1/2 min när bilen är kall. Jag kan inte svara på om den enbart startar när kompressorn är aktiverad ( snöflingan på kliman). Sommartid går fläkten med två varvtal, mycket sällan på det högsta. På min e34 finns det ett effektmotstånd för fläkten som jag har bytt. När det är paj går inte fläkten men allt annat fungerar. Jag tror att det finns ett på e39 också. |
|
björna. Det beror på att nyare årsmodeller har en minnesfunktion till AC fläkten, så gick den när du stängde av bilen så brukar den hoppa igång, när man startar bilen även om den är kall. Och AC.fläkten går betydligt mera som kylfläkt än på de äldre modellerna har jag noterat på min 540, de verkar ha vänt på conceptet så att viskofläkten funkar som "andra" fläkt istället, dvs den kopplas inte in på fulla varv förrän AC-fläkten inte räcker till, på 528an var det omvänd funktion simpelt beskrivet. ///MVH Hasso Länk |
|
Johan: Du har troligtvis en presostat någonstans på högtryckssidan i A/C-systemet med tre kontakter på. Den styr både att fläkten skall kopplas till vid ett visst tryck (troligen runt 15-20) samt att strömmen till magnetskivan skall brytas vid ett ännu högre tryck. Om Du kan luska ut hur det är kopplat så kan Du ju bygra med en bil kabel och sedan försöka komma åt att mäta framme vid fläkten om du för ström. Eller se om fläkten startar. Har den suttit fast så är nog tyvärr motorn kass i fläkten. (Hoppas att jag har fel) |
|
Man byglar INTE nått på en E39 utan att vara 100 på vad man gör sitter för mycket elektronik och moduler inblandat i dessa kretsar, inte ens fläktmotorn är helt ren från detta. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: min klima verkar ha 'minne' för den beter sig precis som när jag stängde av bilen då jag startar igen. Kan det stämma på en så "gammal" bil? Förre ägaren bytte någonting i fläkt/AC , kommer inte ihåg nu vad det var o kvittorna ligger i bilen... Restvärmefunktionen är ju underbar! :) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
stefannorr |
På dom BMW ja ägt så har den endast startat på sommaren o när man kört ett tag,o då har de hänt att den snurrat ett tag efter att bilen varit avslagen. |
det var bara att ge upp, när man inte ens vet hur den ska tjuvkopplas så kan jag inget göra. trist om den inte ens visar sig vara trasig till sommaren! jag rev bort kofångaren fram, men insåg snart (med hjälp av visdomsord från Hasso) att man inte ska riva i något som sitter så nära kondensorn. om den pajar blir det tre gånger så dyrt som att svälja förtretet... mvh Johan |
|
Jag är nästan helt säker på att fläktens läge I och II kan testas enkelt via servicedatorn. Men då skall man ha tillgång till denna... I annat fall får man trigga nåt av motorns reläer, ett av dom sitter under handskfacket tillsammans med säkring, inget större problem att köra därifrån menar jag. På nyare E39, efter -99 tror jag, är fläkten steglös och har helt annan styrning än tidigare tvåstegs med reläer och effektmotstånd osv. På de nya startas alltid fläkten upp ett kort ögonblick vid start och får sedan agera generator en sekund när den varvar ner. Om inte styrningen känner av denna "generatorström" så blir det ett felmeddelande. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.