AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.184

Diff? hur veta över telefon?

Mo
65
Moddis
740ia -95
Hejsan tänkte höra om det finns någon här som kan tala om för mig. Hur man lätt kan kolla om en bakväxel är diffad över telefonen när den man talar med inte är säker??

Gäller en bakväxel till en E34 540 2,93
Om man har den lös så snurrar man ingående axel och håller fast en av de utgående.
Om den man inte håller då snurrar så är den utan diffspärr.
Man kan även hålla fast båda utgående, och en diffspärr ger ju kraft åt den som går tyngst.

Om en odiffad är ordenligt slut kan den dock bete sig lite som en diffspärrad.

Annars kan "andra sidan" ev. kolla i oljenivåpluggen med en ficklämpa och se om han ser lamellpaketet istället för kuggar och grejjer.
Mo
65
Moddis
740ia -95
Tackar för svaret var precis det jag sökte!
Hej

Bakväxeln har ett vitt s målat på undersidan&översidan och bak på kåpan sitter en plåtbricka där utväxling står.är det ett s stämplat först av alla siffror så är den diffad.

Mvh Christer

www.volvobmw.com
Ja, varför ta den svåra vägen..? =)
Mo
65
Moddis
740ia -95
Det var stråt bättre :) tackar
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Fast bästa sättet är ju att kolla så det verkligen sitter diffbroms i bakaxeln, ett målat S säger ju inte 100% säkert.....
Dessutom ofta väldigt svårt o se på en skitig/rostig slutväxel, vilket dom för det mesta är.......

Vrid utgående medbringare mot varann, går detta är det ingen diffbroms, kan dom endast snurras åt samma rotationriktning är det diffbroms!

///Magnus
E21-racing

Det fastställer ju inte till 100% att den är diffbromsad, heller.
Kan ju vara inlämnad till AGA... (=p)

BÄSTA sättet är väl att öppna luckan och titta. En ny packning kostar inte många kronor, och ny olja skulle jag då pyttsat i i vilket fall.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
camata:Jo, du har rätt, men det förutsätter att man vet hur en diffbroms ser ut, o kan se skillnad mot vanliga diffdrev....:)
Annars är det lika illa iallafall.......

///Magnus
Mo
65
Moddis
740ia -95
Har beställt en diffad från en skrot nu så problemet är löst!
Mo
65
Moddis
740ia -95
kan upplysa om att jag åker på ta bort luckan och titta lite, för en bakväxel som ska vara (diffad) och som är tömd på olja uppförsig som en odiffad eller eller också e den odiffad. Men ett målat Z finns på sidan av klumpen..
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Spelar ingen roll om det är olja eller ej i den när man känner på utgående axlarna....
När du lossar locket så ska du INTE se diffdreven (dom små dreven bredvid kronhjulet)
Där ska ett cylindrisk hus finnas, i detta huset sitter diffbromsen!!

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.