AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.520

Att förstå "BMW Diagnos DDE Felsökning"-protokoll?

a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Min 525tdsT, numera av grannar och arbetskamrater kallad för "den grå traktorn", "den tyska skrothögen", "Bilen för de som tycker om spruckna toppar" och "den gubbfärgade auschwitz-maskinen", har idag fått åka på besök hos den lokala BMW-verkstaden här i Skövde.

Väl hos verkstaden har bilens nycklar utsatts för s.k. "omkodning" och därefter underkastats en provkörning samt en diagnosomgång med "Diagnos DDE FELSOEKNING".

Jag skulle vilja få lite hjälp med att "förstå" vad det medföljande protokollet "betyder" samt hur jag skall reagera på det. (Givetvis gav verkmästaren en "svepande" förklaring men hänvisade mest till att lämna tillbaka bilen till honom för "original-BMW-reparationsarbeten". Jag vill dock inte gärna lämna bilen till "dyr" originalservice om det nu finns punkter jag kan åtgärda på egen hand.)

Punkter i utdrag, förkortad text. Jag hoppas att ni som "kan" förstår ändå.

"Prova gloedstiftens motstand och stroemupptagning".
"41: Gloedtidsstyrning. Gloedstift eller gloedrelae. Felet foereligger inte f.n., inte identifierat sedan 12 starter.

(Har felet försvunnit igen, sedan 12 starter, eller är det registrerat de senaste 12 starterna?)

(Härefter följer redogörelser för möjliga symptom och felorsaker.)

"10: Insprutningsboerjan - reglering/-magnetventil"
"Regleringsavvikelse insprutningsboerjan. Felet foereligger inte f.n., inte identifierat sedan 31 starter".
"Registrerat vid:
Motorvarvtal: 796/min
Insprutningsmaengd: 14.4 mg/slag"

(På motsvarande sätt punkt "41" följer här redogörelser för möjliga symptom och felorsaker, bl.a. att s.k. "nödinsprutning" kan sättas i funktion.)

Vad tror ni om det här? Är det allvarliga saker (riskerar jag motorras!?) och vad föreslår ni för behandling?

P.S. Varför får jag så många ironiska och negativa omdömen om den här komfortabla vagnen? :( D.S.

// Lars Olofsson

" Framdrivning och styrning kan inte åläggas samma hjulpar"
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det här med diagnosen vet jag ingenting om, men pikarna från omgivningen handlar ENBART om avundsjuka. De tror förmodligen att din vagn kostar 200kkr och tycker att det är förjäkligt att behöva köra omkring i sina Saabar, volvo, oplar, fordar och annat. Tyvärr är detta vardag för BMW-ägare men det kan ju bli kul diskussioner också. Alltid retar det nån.
Antar att du var hos Eric o grabbarna på Bilsalongen. Där blir man alltid korrekt bemött och de är otroligt serviceminded. Om du som (ganska) nybliven BMW-ägare inte har uppsökt dem så kan jag rekommendera det när/om du får problem
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Betyder att felen förekommit för 12 respektive 31 starter tillbaka.
Kan beror på tillfällig låg batterispänning, glapp i tändningslåset som ett exempel och 1 fel genererar ofta flera logiska och ologiska felkoder.
Har du själv märkt nått speciellt vid dessa tillfällen ??.
förhoppningsvis så är felcoderna rensade och bara och se om dom kommer igen. Tyvärr så har BMW i Skövde inte visat sig ha speciellt duktiga elfelsökare utan får ta hjälp utifrån, när dom inte förstår vad DIS säger.

///MVH Hasso
Länk
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Jajamensan, bilen var på omvårdnadsbesök hos "Bilsalongen HS AB". Jag tycker att jag fick ett mycket trevligt och korrekt bemötande av den äldre verkstadschefen, emedan killen bakom disken mest verkade vilja "bli av" med mig. :O

Apropå tillmälena kring BMW och dess ägare så förvånar det mig att Mercedes behandlas med sådan "respekt" i diskussionen, "ja, men det är ju en så fin bil", "Fastighets-VD:n ja, han kör säkert Mercedes", osv, emedan BMW åtnjuter avundsjuka och tillmälen. Själv tycker jag att BMW är så oerhört mycket "roligare" bil än Mercedes, även om båda de tyska bilmärkena måhända representerar det finaste som finns inom standardprocuderade personbilar. Måhända skall även Audi läggas till denna skara?

Hasso, vem/vilka, inom mitt "närområde", rekommenderar du för "elfel-arbeten"? Är kanske "Dieselmeken" i Jönköping det bästa valet? Nog för att jag gärna åker till Jönköping och hälsar på, men finns det någon kompetent verkstad något närmre geografiskt så utnyttjar gärna den också.

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Lindsröms bilel i skövde sägs ju vara duktiga men efter att de installerat larmet i min 328 ämnar jag inte köpa deras tjänster igen. Inget fel på varesig larm eller installation, men bilen var nystädad kvällen innan jag lämnade den = helt ren invändigt. När jag hämtade den var den skitig, det var fullt av rester från avklippta kablar på golv och i säten, det såg ut som fan. När jag påpekade detta fick jag en axelryckning och ett "åk hem och städa bilen då" till svar....

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr har jag inget att rekomendera i Skövde med omnejd
(köpte min 528 hos bilsalongen så jag har inget personlig emot dom) Men tyvärr så har jag fått flertalet mejl de senaste åren just med stora frågetecken och hjälp från BMWägare sedan Bilsalongen gått bet på elfel och fått kalla in hjälp från Malmö.

Grästorp är väl det enda som säger mig nått som verkar ha gott rykte, även o jag känner till Skövde väldigt bra så är det inte BMW relaterat direkt, mer än att jag åkte i min första BMW 1969 just där en V8 502-59.

///MVH Hasso
Länk
stefannorr
bmwlundqvist> Allt handlar ju inte bara om avundsjuka,utan en hel del beror på att de importeras enormt mycket av BMW och att säljaren inte drar sig för något..mätarskruv,förfalskade service böcker,krockade bilar med nödtorftigt rep m.m...MEN..detta beror ju ofta på köparen som sväljer de mesta och inte kollar upp bilen på de ja tycker är relativt lätta saker att göra...typ verifiera serviceboken med verkstad i Tyskland,där oftast importen kommer ifrån,göra diagnostest hos BMW + mätarkoll,kontakta sista ägaren i Tyskland m.m..de mesta kostar bara kort tid och är gratis..men allt är ju fritt val o köper man allt som säljaren säger så kan de bli DYRT!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.