AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.864

Motorbytte e36

Sida 1 av 2
Vi
23
Vipe
320i Sedan -91
Hei,

Vurderer å bytte motor i min 91'mod 320i. Har funnet en motor fra 325i 95'mod.
Jeg lurte på om noen her kan svare meg på om ledningsnett (kabelharva) passer over fra 320i (m50b20) til 325i (m50b25).

Takker for svar! :)
Nej, det gör den inte!
T.ex. så har ju 95:ans 325-motor Vanos.
Dessutom så brukar 320 ha Siemens motorstyrning och 325 Bosch, kontakten på härvan passar inte styrboxen av den anledningen också.
Vi
23
Vipe
320i Sedan -91
Takker for svar.
Jeg får med styrbox fra den 95'motoren. Kommer jeg noe lengere med dette?
Nej, du måste fortfarande ha kabelhärvan också.
Vi
23
Vipe
320i Sedan -91
Må jeg ha kabelhärvan til hele bilen? Eller holder det med kablene til motoren?
Bara till motorn.
Vi
23
Vipe
320i Sedan -91
Okei,
Kabelhärvan sitter på motoren. Snakket akkurat med Björklinge Bildemontering AB, som har motoren, og styrboxen var desverre solgt :\ Men det finner man sikkert andre plasser.

Men tusen takk for svar Markus!
Se upp med att du ska ha en box från en bil utans EWS II (startspärr)
Alltså ska du ha en från en bil tillverkad före 01/95.
Har för mig att gränsen går där.
Vi
23
Vipe
320i Sedan -91
Dette var jeg ikke klar over. Takk for tipset.
Når kom vanos-systemet til BMW? Jeg må vel ha en box som går til en B25 med vanos?
Hos Björklinge stod det at motoren var en M50, kan dette stemme?
Hur vet man om boxen har EWS II? Kan man se det på boxen?
Vi
23
Vipe
320i Sedan -91
Hei,

Er det riktig at det er et Bosch-nummer på motoren? Må dette nummeret stemme med nummeret på styrboxen?
Har för mig att en Boschbox från en bil utan EWS II har mörkröd etikett medan de med EWS II har silverfärgad etikett.
Kolla upp när boxen är tillverkad (chassinumret står på en etikett på styrboxen)
Slå in de sju sista siffrorna av chassinumret här och se tillverkningsdatum:
Länk?
Är den tillverkad under 94 är det inga problem.
Kolla att din motor (framförallt härvan) inte är nyare heller.
Vanos kom -93.
Vi
23
Vipe
320i Sedan -91
Er det slik at alle motorer og styrboxer som er produsert etter -93 har vanos? Sendte forespørsel på en styrbox via fbt.se og fikk da til svar at de trodde den ikke hadde vanos. Ble litt av en kabal dette.. :)
Vi
23
Vipe
320i Sedan -91
Kom over en annonse her: Länk Er det 2 styrboxer?
Hvis jeg har en Siemens-box på min bil idag, og jeg kjøper en 325-motor med Bosch-box, og kabelharva på motoren, vil jeg da få installert dette i bilen min?
Jag har aldrig själv gjort ett sådant byte, men det ska inte vara några problem att gå från Siemens till Bosch om du har både kabelhärva och box som hör till den motor du installerar.
Är motorn och styrboxen tillverkade under -93 eller -94 så har den Vanos och saknar EWS II.
Du ska bara ha en styrbox till motorn.
Vi
23
Vipe
320i Sedan -91
Motoren er fra en 95'mod. Kabelhärva sitter på motoren, men styrboxen var solgt. Vil det bli et problem at motor er en -95:a?
Problemet jeg ser for meg er kablene som skal inn på styrboxen fra bilen (ikke de som kommer fra motor). Regner med ting som speedometer, instrumentpanel osv. skal inn på den?
Den runda kontakten som går till bilens säkringsdosa och instrumentering mm. ska vara likadan.
Men köp en motor där du får med styrbox, se till att få alla grejer från samma bil.
Försök att hitta en -94, så får du så nytt som möjligt och det är helt riskfritt vad gäller EWS.
Tänk på att du behöver avgassystemet också, i alla fall om du vill att den ska gå lika bra som en 325:a.
Du behöver luftmassemätaren också.
Även en bil producerad under 1993 har Vanos, 09/92 går gränsen.
Så hittar du ingen som är producerad under -94 så går det bra med en 93:a också.
Vi
23
Vipe
320i Sedan -91
Takker for tipsene, de er gull verdt!
Har funnet en billig motor og gearkasse fra en 95'mod, så jeg vil satse på denne. Men som sagt, den manglet styrbox, så denne må jeg skaffe utenom. Må vel gå å finne fra en 93-94 uten EWS. Skal bygge ny avgass (3"?), grenrør etc. Eneste jeg beholder fra 320'en er diff, og mellomaksling. Er klar over utvekslingsforskjell, men dette spiller liten rolle for min del.
Det borde gå, jag är dock lite osäker på om du kan använda motorkabelhärvan från en EWS II -bil (om nu -95:an du hittat har det, det är fullt möjligt att den inte har EWS II) till en styrbox utan EWS.
Signalen mellan styrboxen och EWS -boxen går ju via den stora kontakten (den till styrboxen), på härvan, det är möjligt att det finns lediga pinnar i kontakten på de gamla härvorna som då senare användes till EWS:en, men i värsta fall har de ändrat pin-out på boxen helt.
Men skulle du ha sån otur att den motorn du hittat har EWS II OCH att det skiljer i pinnar i kontakten så får du helt enkelt byta härvan.
Inga större problem.
Vi
23
Vipe
320i Sedan -91
Har fått tak i chassisnummeret til bilen: EF25682
De var ikke sikker på om bilen hadde ESWII hos bildemonteringen. Hvis jeg har forstått deg riktig, så er ESWII en "ekstra" boks som er mellom tenningslås og motor-styrboxen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.